۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۵۳۹۷۵۲
آیت الله سیدان:

عصمت، ویژگی بارز انبیا است

آیت الله سیدان با اشاره به اینکه عصمت ویژگی مهم انبیا است، گفت: غرض رسالت، رساندن بیانات و دستورات الهی به خلق است که در صورت معصوم بودن این غرض حاصل می شود.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدجعفر سیدان استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در جمع طلاب حوزه علمیه آیت الله خویی در ادامه مباحث نبوت گفت: ویژگی بارز انبیا، عصمت است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: عصمت، ملکه نفسانی می باشد که در نفس راسخ است.

این استاد اخلاق افزود: انبیا معصومند و به طور کلی خطا در ارتباط با تبلیغ رسالت و کارهای عادی و معمولی است.

وی بیان داشت: خواجه نصیرالدین الدین طوسی با ذکر ادله عقلی و نقلی معصوم بودن انبیا را واجب می داند؛ چرا که اگر معصوم نباشند مردم دچار تحیر و حیرانی خواهند شد.

آیت الله سیدان خاطرنشان کرد: در ارتباط با وجوب عصمت باید گفت: اگر پیامبر معصوم نباشد، وثوق به سخنش نمی توان کرد، زیرا کسی که گناه و معصیت می کند، سخن بگوید، سخنش مورد اعتماد نخواهد بود و غرض رسالت حاصل نمی شود.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: غرض رسالت؛ رساندن بیانات و دستورات الهی به خلق است؛ که در صورت معصوم بودن این غرض حاصل می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر پیامبر معصوم نباشد، لازمه اش تحیر و سرگردانی در مردم خواهد بود، پس پیامبر باید معصوم باشد تا بتوان به انتقال دهنده پیام، اطمینان کرد.

آیت الله سیدان گفت: بنابر فرموده خداوند باید از پیامبر تبعیت کرد، و چون این شخص که پیامبر است، معصوم نباشد پس اتباعش جایز نیست چراکه خطا می کند و عقل می گوید چون اهل خطاست باید بررسی شود.

وی ادامه داد: وجوب تبعیت و ضد تبعیت هم مردم را دچار تحیر و سرگردانی می کند و به تحیر افکندن خطاست پس باید معصوم باشد.

آیت الله سیدان در پایان گفت: وجوب معصومیت پیامبر قابل انکار نیست که از این طریق مردم دچار سرگردانی و تحیر نشوند./۹۷۰۵/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات