۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۵۳۹۷۴۸

کنگره بزرگداشت علامه جعفری به کار خود پایان داد

کنگره بزرگداشت علامه محمدتقی جعفری با عنوان «بررسی اندیشه های فلسفی علامه جعفری» با معرفی و تجلیل از صاحبان مقالات و پایان‌نامه های برگزیده به کار خود پایان داد.
همایش ملی بررسی اندیشه های فلسفی علامه جعفری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دومین روز کنگره بزرگداشت علامه محمدتقی جعفری با عنوان «بررسی اندیشه های فلسفی علامه جعفری» امروز در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد که ابتدا کارگاه‌های ارایه مقالات و پایان‌نامه های برگزیده در چهار شعبه جداگانه اجرایی شد.

«معرفت شناسی»، «فلسفه هنر»، «علم و دین» و «فلسفه حقوق بشر» چهار عنوان کارگاه‌های تخصصی نوبت صبح بود که صاحبان آثار برگزیده به صورت سخنرانی، مقالات خود را ارایه و هیأت داوران مورد بررسی قرار دادند، ضمن این‌که نوبت عصر کنگره با برگزاری مراسم اختتامیه، معرفی و تجلیل از صاحبان مقالات و پایان‌نامه های برگزیده همراه بود.

سیده سمیه صدیقی از جامعه المصطفی العالمیه با عنوان رساله «رابطه انسان با خدا از دیدگاه علامه جعفری»، زهرا حاتمی نعمتی از دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان رساله «انسان‌شناسی از دیدگاه علامه جعفری» و حنانه کاکوجویباری از دانشگاه شهید بهشتی با عنوان رساله «بررسی مبانی فلسفی رابطه هنر و اخلاق از دیدگاه علامه جعفری» از جمله پژوهش های برگزیده همایش بوده اند.

همچنین عظیمه خدری از دانشگاه معارف اسلامی با عنوان رساله « از خود بیگانگی از منظر علامه جعفری» و صدیقه چراغی از دانشگاه الزهرا(س) با عنوان رساله «بررسی تطبیقی آرا علامه جعفری و آیت الله جوادی آملی درخصوص حیات طیبه» دو پژوهش برگزیده دیگر همایش معرفی شدند.

قاسم پورحسن، استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در حاشیه این کنگره در گفت‌وگو با خبرنگاران به ارزیابی سطح کیفی این کنگره پرداخت و بر لزوم به تعویض ساختاری برگزاری همایش‌ها در کشور تأکید کرد و اظهار داشت: متأسفانه نوع برگزاری همایش‌هایی این چنین که در سراسر کشور نیز رایج شده، غلط است.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته حدود یک سال قبل از برگزاری همایش، همه اندیشمندان نظرات و عقاید خود را جمع‌بندی کرده و در روز همایش ارائه می‌کنند و سپس از آن بهره‌برداری می‌کنند، اما در ایران اقدام به دائمی کردن دبیرخانه همایش می‌کنند ولی هیچ خروجی از دبیرخانه حاصل نمی‌شود.

پورحسن با بیان این‌که منظور از یک همایش در ایران، شوی عمومی است و باید اساتید و مسؤولان و متولیان امر همایش را به حوزه های علمیه و دانشگاه‌ها و البته به عنوان موضوع اصلی پژوهش‌ها بکشانند، افزود: نظریات و تئوری‌های ارایه شده در همایش‌ها بایستی به صورت مدون گردآوری و مجامع علمی مورد تدریس قرار گیرند.

وی خواستار توجه به ابعاد شخصیتی علامه جعفری در عرصه های معرفتی، علمی و پژوهشی در سال‌های آینده شد و گفت: تمجید رهبر معظم انقلاب اسلامی از ایده برگزاری این کنگره، مهم‌ترین نقطه قوت آن بود، چراکه این همایش توانست مهجوریت بیست ساله علامه جعفری را از میان ببرد.

گفتنی است، دانشگاه هنر اسلامی تبریز و مرکز مطالعات و پژوهش های علم و دین دانشگاه صنعتی سهند با همکاری و مشارکت دیگر مراکز علمي و پژوهشي کشور متولی اصلی کنگره بزرگداشت علامه محمدتقی جعفری با عنوان «بررسی اندیشه های فلسفی علامه جعفری» بودند./935/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات