۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۵۳۹۵۲۷

آثار برگزیده هفتمین جشنواره جایزه ادبی یوسف اعلام شد

​نویسندگان ۲۰ اثر برگزیده هفتمین جشنواره سراسری جایزه ادبی یوسف «داستان کوتاه» در مراسم اختتامیه این جشنواره تقدیر و تجلیل شدند.
جایزه یوسف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مسعود امیرخانی دبیر هفتمین جشنواره سراسری جایزه ادبی یوسف «داستان کوتاه» در مراسم اختتامیه این جشنواره که عصر امروز چهارشنبه یکم آذرماه ۹۶ با حضور مقامات لشکری و کشوری، جمعی از نویسندگان و برگزیدگان هفتمین جشنواره جایزه ادبی یوسف در تالار حوزه هنری برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: تردیدی نیست که دگرگونی‏‏ های عظیم اجتماعی و تاریخی مثل جنگ مؤثر بر ادبیات کشورها است.

وی افزود: با نگاه به گنجینه‌های ادبی کشورها به راحتی می‌توان متوجه شد بخش مهمی از بهترین آثار ادبی‏ به موضوع جنگ اختصاص یافته است که این موضوع در هشت سال دفاع مقدس مردم ایران نیز مصداق دارد.

دبیر هفتمین جشنواره سراسری جایزه ادبی یوسف ابراز داشت: جایزه ادبی یوسف، با مهیا کردن زمینه برای نویسندگان، در قالب ادبی داستان کوتاه، زمینه خوبی برای نویسندگی درباره این مرحله از تاریخ زندگی مردم ایران را به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: سازمان ادبيات و تاريخ دفاع مقدس که از آخرین روزهای اسفند‌ ماه 1395 اقدام به فراخوان هفتمین جشنواره جايزه ادبی يوسف کرد، با استقبال نويسندگان در سراسر کشور مواجه شد و حاصل آن، دريافت 1025 اثر بود.

امیرخانی گفت: از استان‏های تهران، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان شرقی، قم، همدان، اصفهان، فارس، زنجان، کرمانشاه، و گیلان بیشترین اثر را به دبیرخانه ارسال کرده بودند.

وی افزود: در هفتمین جشنواره جایزه ادبی یوسف، بیشترین موضوعات به تأثيرات جنگ بر زندگی غير نظاميان در شهرهای دور از مناطق جنگی، نگاه ستايش‌انگيز به ازجان‌ گذشتگی شهدای جوان و نوجوان، توجه به اقشار و اصناف مختلف درگير جنگ، توجه به برملا شدن ويژگی‌های درونی و پنهان انسان در موقعيت جنگ، انتظار، مشکلات خانواده شهدا، تنهایی رزمندگان پس ازجنگ، مادران شهدا و توجه به اقلیم روستایی اختصاص یافته بود.

دبیر هفتمین جشنواره سراسری جایزه ادبی یوسف عنوان کرد: موضوع دفاع از حریم اهل بیت(ع) به موضوعات جشنواره هفتم اضافه شد اما آثار کمتری در قیاس با آثار مرتبط با دفاع مقدس دریافت شد و به دلیل کم بودن مستندنگاری‌ها در این حوزه، تنها دو اثر در این زمینه در کتاب یوسف 7 منتشر شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داوری آثار اين دوره در سه مرحله صورت گرفت که در مرحله نهایی 20 اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند. سعی داوران بر این بود تا روند داوری بر حسب معيارهايی روشن مانند پرداخت عمومی داستان، لحن و زبان و نثر داستانی، طرح، شخصيت‌پردازی، پی‌رنگ، زاويه ديد مناسب و پايبندی به آن تا پايان داستان، سوژه بكر، عنوان مناسب و پايان‌بندی قوی، شروع جذاب و درون‌مايی مبتنی ‌بر ارزش‌های دفاع مقدس و با تکیه بر نظرات و تجربیات صاحب‌نظران صورت پذیرد.

آثار برگزیده هفتمین جشنواره جایزه ادبی یوسف

در بخش میانی این مراسم از نفرات برتر آثار ارسالی به شرح زیر تقدیر و تجلیل به عمل آمد. سمیه ‌سادات حسینی برای نگارش داستان کوتاه «یخ در بهشت»، حسین لعل بذری از استان خراسان نویسنده«موقوفِ فراموشی ایّام»، پروین برهان شهرضایی نویسنده«بعد از صد فرانسوی» از استان اصفهان، سیروس جمشیدی از استان فارس برای نگارش داستان کوتاه«خواب‌های یک سرباز»، محمد عربی از استان خراسان رضوی برای نگارش داستان کوتاه «درخت امام‌زاده»، پدرام بهروزی از استان البرز برای نگارش داستان کوتاه «دو متر زیرِ زمین»، زهره شعبانی از استان البرز برای نگارش داستان‌ کوتاه «کدام مرتضی»، مرتضی فرجی از استان همدان برای نگارش داستان کوتاه «آناتومی خاک» و فائزه غفارحدادی از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «تبریکی از طرف جناب دزد»، سید میثم موسویان از استان همدان برای نگارش داستان کوتاه «کبوتر دمشق»، علیرضا نعمت‌اللهی از استان فارس برای نگارش داستان کوتاه «دوربین‌های لوبیتل مرگ ندارند»، مریم منوچهری از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «شط کوسه دارد»، مرتضی عبدی از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «آخرین فصل ترشی»، مصطفی توفیقی از استان خراسان رضوی برای نگارش داستان کوتاه «مادر باور نمی‌کند مرتضی»، زهرا درمان از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «زندگی معمولی»، مهدی باتقوا از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «بزرگ شدن در یک روز»، محمدرضا امانی از استان خراسان رضوی برای نگارش داستان کوتاه «کلکسیونر»، مصطفی انصافی از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «سیاهاب»، مهدی ابراهیم لامع از استان تهران برای نگارش داستان کوتاه «روی خاک، روی باد، روی هور»، لیلا روغنگیر قزوینی از استان قزوین برای نگارش داستان کوتاه «اسم روی اعلامیه»./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات