۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۵۳۹۵۲۵
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان:

ایرانیان هنر را در خدمت عقاید مذهبی خود گرفتند

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: ایرانیان هنرهای مختلف را در خدمت اعتقادات دینی و مذهبی خود گرفتند و توانستند بهترین آثار بشری را در این زمینه خلق کنند.
حجت الاسلام انصاری - مدیرکل ارشاد استان اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدعلی انصاری امشب در آیین افتتاح نخستین تماشاخانه خصوصی شهرستان شهرضا، عنوان کرد: یکی از مهمترین امتیازات بشر آن است که می‌تواند با استفاده از فطرت پاک خود به هنر علاقه داشته باشد و آثار ارزنده هنری را دوست داشته باشد، این یک موهبت الهی است که به انسان به عنوان اشرف مخلوقات ارزانی شده است.

وی ادامه داد: هنر گوهر ارزنده‌ای است که خداوند علاقه به آن را در وجود همه انسانها قرار داده است، ارزش هنر در میان همه ادیان و مذاهب به ویژه آیین اسلام بسیار زیاد است و این آیین نجات‌بخش به هنر و هنرمند توجه خاصی داشته زیرا اسلام احترام ویژه‌ای برای تمایلات فطری انسانها قائل است.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: در میان استانهای کشور اصفهان و در میان شهرستانهای این استان شهرضا، از جایگاه ویژه‌ای در حوزه هنرهای مختلف برخوردار هستند و محیط اجتماعی و پیشینه تاریخی آنها توانسته محیط مناسبی برای پرورش هنرمندان بسیاری را فراهم کند.

حجت الاسلام انصاری اظهار کرد: مطالعه تاریخ پرشکوه استان اصفهان و شهرستان شهرضا نشان می‌دهد که هنرمندان زیادی در رشته‌های مختلف هنری پس از فراگیری مبانی هنری و یا مراتب عالی آن در نزد اساتید این دیار خدمات ماندگاری به عالم هنر اسلامی عرضه کرده‌اند که برای همیشه جاودان خواهد ماند.

وی تصریح کرد: در میان همه رشته‌های هنری، هنر نمایش از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است زیرا این هنر با همه توان همواره در خدمت انسانها بوده و توانسته تمایلات درونی آنها را مطرح یا باعث ایجاد تحولات گسترده در زندگی اجتماعی شود، همین مسأله سبب شده تا فعالان هنر نمایش و هنروران آن نیز در شمار باذوق‌ترین و بهترین هنرمندان کشور باشند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: ایرانیان هنرهای مختلف را در خدمت اعتقادات دینی و مذهبی خود گرفتند و توانستند بهترین آثار بشری را در این زمینه خلق کنند، یکی از نمونه‌های این مسأله هنر نمایش است که وقتی در خدمت اعتقادات دینی قرار گرفت زمینه پیدایش آیین تعزیه را فراهم کرد که در طول تاریخ زمینه انتقال بسیاری از مضامین عاشورایی بوده است.

حجت الاسلام انصاری در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: گونه دیگری از هنر نمایش، کمدی یا نمایش خنده‌دار است و برخی افراد گمان می‌کنند که اینگونه نمایشی تنها برای خندیدن و خنداندن یا گذران اوقافت فراغت است در حالی که نمایش کمدی بستر مناسبی برای انتقال مضامین عالی بشری از فردی به فرد دیگر یا از نسلی به نسلهای دیگر است.

وی تصریح کرد: هنر نمایش دارای زیرشاخه‌های فراوانی است که نخستین آنها نمایشنامه نویسی است زیرا اگر متنی فاخر و با مضمون عالی در اختیار نباشد ساخت نمایشهای فاخر نیز غیرممکن است، از سوی دیگر حتی اگر متن فاخر نیز در دست باشد اما افراد هنرمند در محیطی مناسب نمایش را اجرا نکنند باز هم مفهومی که مورد انتظار است به خوبی منتقل نمی‌شود.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تأکید کرد: استان اصفهان در ایجاد تماشاخانه‌های خصوصی در کشور پیشگام بوده و در میان شهرستانهای این استان شهرضا بر دیگران پیشی گرفته است، باید از اینگونه اقدامات حمایت شود تا همگی شاهد رشد و بالندگی این هنر در مناطق مختلف باشیم./868/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات