۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۵۳۹۴۷۶

مجموعه آثار علامه جعفری در تبریز رونمایی شد

یازده جلد از مجموعه آثار علامه جعفری به همت گروهی از پژوهشگران برجسته حوزه و دانشگاه به زیور طبع آراسته و رونمایی شد.
علامه جعفری

دکتر عبدالله نصری، نویسنده و پژوهشگر حوزه و دانشگاه و همچنین گردآورنده مجموعه آثار علامه جعفری در حاشیه مراسم رونمایی از یازده اثر آن عالم وارسته در تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: امروز همزمان با کنگره بزرگداشت علامه جعفری یازده جلد از مجموعه آثار علامه گردآوری و تدوین شد.

وی با بیان این‌که از سال 1390 با تشکیل هیات علمی و پژوهشی زیر نظر خانواده علامه جعفری اقدام به گردآوری و تدوین آثار آن فیلضوف شرق شده است، خاطرنشان کرد: سعی شده موضوعات مرتبط و واحد در آثار مختلف علامه، جمع بندی و در یک کتاب واحد چاپ شود.

نصری ادامه داد: بررسی آرا و افکار فلاسفه غربی و اسلامی، معرفت شناسی، حیات معقول، انسان‌شناسی، زیبایی شناسی، فلسفه اسلامی، مکتب اهل بیت عصمت و طهارت، شرح نهج البلاغه، شرح مثنوی معنوی و ... از جمله موضوعاتی است که در این 11 جلد برای مطالعه مخاطبان گردآوری شده است.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه با بیان این‌که روند گردآوری، تدوین و چاپ آثار علامه جعفری در آینده نیز تداوم خواهد داشت، گفت: بیش از هشتاد اثر از آثار استاد به طبع رسیده است و چاپ بعضی از آنان همچون شرح مثنوی بارها تجدید شده است. 

وی با بیان این‌که در طی 12 سال کامل‌ترین کشف الابیات مثنوی مولوی تحت عنوان «از دریا به دریا» منتشر شده است، افزود: شرح و تفسیر بر نهج البلاغه در 27 جلد به زبان فارسی چاپ و منتشر شده است. ضمن این‌که استاد در زمینه بررسی افکار مولانا با اندیشه های فلاسفه شرق و غرب نیز اثری ارزشمند و فاخر دارند.

به گفته نصری حقوق بشر و مقایسه آن با حقوق بشر در اسلام، فقه، علوم سیاسی، روان شناسی، علوم تربیتی، معارف اسلامی، نظریه زیبایی و هنر در اسلام مباحث فلسفی و کلامی، مناظرات و مکاتبات علامه، نقد و تحلیل فلسفه پوزیتیویستی و نئوپوزیتیویستی معاصر غرب و شرح و نقد نظریات کانت، هگل، دکارت و دیوید هیوم از دیگر آثار علامه است.

این نویسنده برجسته کشور با بیان این‌که ده ها نویسنده، استاد و محقق و متفکر از سراسر جهان با علامه مذاکرات علمی داشته اند، گفت: بیش از 50 فقره از این مذاکرات در 2 جلد کتاب تحت عنوان «تکاپوی اندیشه ها» منتشر شده استت، ضمن این‌که مکاتبات علمی علامه جعفری نیز با برتراند راسل فیلسوف شهیر انگلیسی در کتابی با عنوان «نقد و بررسی افکار راسل» به چاپ رسیده است. 

وی با بیان این‌که بسیاری از آثار و اندیشه های علامه جعفری مهجور و ناشناخته مانده است، تصریح کرد: علامه کتابی با عنوان «بررسی و نقد سرگذشت اندیشه ها» حاوی تحلیل و نقد نظریات آلفرد نورث وایتهد پدر منطق ریاضی که یکی از بزرگترین فلاسفه اروپا می باشد، دارد که نشان از عمق اندیشه فلسفی علامه دارد./935/ت302/ب1

ارسال نظرات