۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
کد خبر: ۵۳۹۳۴۰
امام جمعه تبریز:

علامه جعفری با استدلال منطقی بر جدایی دین از سیاست خط بطلان کشید

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم گفت: علامه جعفری با پرده گشایی از اندیشه های سودجویانه عده ای در کسوت شریعت، مسأله جدایی دین از سیاست را نفی کرده و خط بطلانی بر این اندیشه کشید.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان‌شرقی امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امروز در کنگره بزرگداشت علامه جعفری در تبریز اظهار داشت: علامه فیلسوفی فقیه، اصولی، متکلم، نظریه پرداز مکتب تشیع و دین‌مدار بود که که افتخاری برای جهان تشیع به شمار می رود.
وی ادامه داد: این محقق حق پیشینه و دانشور اندیشه در کنار نظریه پردازی و نکته نگری در عرصه های معارف اسلامی با علوم انسانی، اجتماعی جدید و فلسفه غرب نیز آشنا بود. وی بی آنکه مغلوب مغالطات و اندیشه های التقاطی اندیشه غرب شود، با مناظره شجاعانه و برخورد نقادانه و انجام مذاکرات و مناظرات عالمانه به دفاع از کیان وحی و حریم دین و شریعت پرداخت.
امام جمعه تبریز یادآور شد: از جمله ویژگی های حضرت استاد همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن صحه گذاشتند؛ جامعیت ایشان و خلق آثار متنوع در ابواب مختلف و نظریات منحصر بوده است، تألیف آثار وزین در عرصه های هستی شناسی، معرفت شناسی، انسانی شناسی و جهان شناسی، فلسفه حیات و تبیین حیات معقول از جمله نظریات بارز علامه بوده است.
وی افزود: اندیشه علامه جعفری درخصوص نقد و بررسی مبانی علوم انسانی غرب، فلسفه دین و فلسفه هنر و زیباشناسی، پویا بودن فقه تشیع در پاسخگویی به نیازهای ثابت و متغیر جامعه انسانی و پاسخ به شبهات روز به ویژه در خصوص مسائل مربوط به حقوق زنان، حقوق بشر، اخلاق و عرفان، تربیت انسانی همگی نشان از اهمیت ضرورت بر توجه به زندگانی و نظریات این نادر دوران است.
حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم افزود: علامه جعفری با آنکه مدرسی عالی مقام بوده است و به ظاهر در عرصه های سیاسی حضور نداشت، اما بررسی آثار و نظریات مستدل ایشان کاشف از این حقیقت است، که حضرت استاد با تکیه بر مبانی فلسفی مقبول خود، مسائل سیاسی را مورد توجه قرار داده است، البته در عین حال فلسفه سیاسی خود را به محک آیات و روایات زده و استواری آن از دین بوده است.
امام جمعه تبریز افزود: استاد در تبیین نظریات خود بر تلاش عده ای فیلسوف نما در جهت عقلی جلوه دادن جدایی دین از سیاست و منتسب کردن آن به بزرگان یونان، خط بطلان می کشد، چنانکخ علامه برای آغاز بحث و تبیین ابعاد مسأله تأکید دارد، اینکه قبل از هر چیز باید به اصلاح تعاریف و پیش فرض ها پرداخت.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که جدایی دین از سیاست صرفا بعد از رونسانس در غرب اتفاق افتاده است، گفت: اگر این مسأله در غرب نهادینه شده است، ریشه در علل و عوامل درونی مسیحیت و سرایت دادن آن به ادیان دیگر فاقد دلیل منطقی بوده و مغالطه ای بیش نیست.
وی با بیان این‌که رسالت و هدف دین برخورداری مردم از کرامت، شرافت انسانی و آزادگی معقول است، تصریح کرد: با خشونت و اهانت باسازگار است، بر این اساس قیاس اسلام با یهود و مسیحیت تحریف شده از یک سو و عملکرد خودکامه‌گان به نام دین از سوی دیگر می تواند قیاس مع الفارق باشد.
حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم افزود: استاد اعتقاد داشت؛ سیاست عبارت از مدیریت زندگی انسانی در مسیر هدف های عالی حیات، آنگاه با پرده گشایی از اندیشه های سودجویانه عده ای در کسوت شریعت؛ مسأله جدایی دین از سیاست را نفی کرده و خط بطلانی بر این اندیشه کشید.
امام جمعه تبریز تصریح کرد: علامه جعفری در بیان جامعیت اسلام، ضمن اشاره به دین، عقاید و اخلاق در دین مبین اسلام؛ به تبیین ارتباط انسان با نفس، خدا، جهان هستی و هم‌نوعان اشاره دارد و هر چیزی را که در حیات معقول و الهی انسان وارد است را در زمره تأکید مبانی اسلامی می داند./935/پ
۲۰۲/ب۲

 

ارسال نظرات