۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۵۳۹۲۵۹
مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد البرز تأکید کرد؛

ضرورت نقش آفرینی بیشتر خانواده ها در ترویج و تشویق کتابخوانی

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز با بیان اینکه خانواده ها در ترویج و تشویق کتابخوانی نقش آفرینی کنند، گفت: یکی از زیر ساخت های فرهنگی که می تواند در گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور موثر باشد، ایجاد شوق در خانواده ها برای خواندن کتاب است.
مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز

حجت الاسلام حمیدرضا ولی زاده مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان البرز، بیان کرد: با نهادینه شدن فرهنگ هدیه دادن کتاب به یکدیگر میان افراد جامعه، علاقه مردم به مطالعه افزایش یافته و  فرهنگ کتابخوانی در کشور رشد پیدا می کند.

عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی در کشور

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز در رابطه با عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی در کشور، اظهار داشت: والدین باید برای تشویق فرزندان خود به خواندن کتاب بکوشند اما فضاهای خانواده های ایرانی دینی است و آحاد مردم با فرهنگ قرآنی و خواندن ادعیه های مختلف پرورش یافته اند، لذا این امر در وجود پدران و مادران نهادینه نشده و به فرزندان آنان انتقال نمی یابد.

حجت الاسلام  ولی زاده ادامه داد: امروزه کتابخوانی در مدارس و دانشگاه ها به مطالعه کتب درسی رشته های مختلف، محدود شده است و مردم جامعه معلومات عمومی خود را از طریق رسانه ها دریافت می کنند.

وی افزود: مردم زمانی که مجبور باشند مطالعه را ابزاری برای افزایش سطح اطلاعات، ذهن و فکر خود می دانند و در حد ضرورت به سراغ آن می روند، به عنوان مثال دانشجویان برای ارائه های کلاسی به مطالعه و تحقیق در یک زمینه خاص می پردازند.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز خاطرنشان کرد: امروزه با گسترش وسایل ارتباطی و وجود بستری همچون فضای مجازی، مطالعات مردم جامعه به سوی تلفن همراه و استفاده از کتاب های اکترونیک سوق پیدا کرده است.

ضرورت گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور

حجت الاسلام  ولی زاده اضافه کرد: اکنون کتاب های الکترونیک با موضوعات متفاوت در قالب برنامه های نرم افزاری قابل نصب بر روی تلفن های همراه انتشار می یابند و تمایل و رغبت مردم را برای خواندن کتاب از بیت می برند.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز با بیان اینکه کشورهای پیشرفته از هر فرصتی برای مطالعه استفاده می کنند، اظهار داشت: مردم کشورهای توسعه یافته در مترو، پارک و آپارتمان به مطالعه می پردازند و دولت ایران نیز باید با فراهم کردن امکانات مطالعه در مکان های مختلف، ملت را به این امر تشویق کند.

وی در ادامه با بیان اینکه خانواده ها در ترویج و تشویق کتابخوانی نقش آفرینی کنند، گفت: یکی از زیر ساخت های فرهنگی که می تواند در گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور موثر باشد، ایجاد شوق در خانواده ها برای خواندن کتاب است که سبب تلاش آنان برای محقق شدن این مسئله می شود.

گران بودن کتاب های موجود در بازار

حجت الاسلام  ولی زاده با اشاره به گران بودن کتاب های موجود در بازار، گفت: اکثر کتاب های در اختیار مردم کتبی هستند که وزارت ارشاد بالاجبار و برای حمایت از ناشران و مولفان خریداری می کند و ممکن است خوراک مناسبی برای خانواده ها نباشد لذا به کتب مفید ارزان مطابق با نیازهای روز جامعه نیازمند هستیم.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز با بیان این که امروزه ذهن مردم تنبل است، اظهار داشت: امروزه باید با انتشار کتبی کوچک، روان، دارای صفحات اندک و شکیل به رشد سرانه مطالعه کشور کمک کرد./842/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات