۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۵۳۹۱۱۱
امام جمعه آوج:

نبود کتابخانه در بیشتر شهرها و روستاها از عوامل تضعیف فرهنگ کتابخوانی است

امام جمعه آوج گفت: باید تمام افراد در همه جا بتوانند از کتاب استفاده کنند اما نبود کتابخانه در بیشتر شهرها و روستاها از جمله خلأهای موجود در زیرساخت‌های فرهنگ کتابخوانی است.
امام جمعه آوج

حجت الاسلام سید ضیاءالدین هاشمی، امام جمعه آوج، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی در کشور گفت: به وجود آمدن رسانه‌های صوتی، تصویری و فضاهای مجازی از جمله عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی در کشور است.

وی ادامه داد: همچنین علاقه به دانستن در افراد وجود ندارد و افراد تنها در محدوده رفع نیازهای خود در راستای پاسخ به پرسش‌ها و کسب مدرک و شغل به کتاب روی می‌آورند؛ به علاوه عدم دسترسی آسان به کتاب موجب کاهش مطالعه شده است.

حجت الاسلام هاشمی سپس با بیان اهمیت کتاب و مطالعه ابراز داشت: باید علاقه به کتابخوانی را افزایش داد؛ که قرار دادن کتاب در محیط های گوناگون از جمله محیط های آموزشی، مدارس، مساجد، ادارات و پارک‌ها از جمله راه‌های افزایش کتابخوانی است؛ در واقع لازم است کتاب‌های متنوع همه جا در قالب‌هایی همچون قفسه‌های آزاد کتاب در دسترس باشد.

وی درباره خلأهای موجود در زیرساخت‌های فرهنگ کتابخوانی اظهار داشت: باید تمام افراد در همه جا بتوانند از کتاب استفاده کنند اما نبود کتابخانه در بیشتر شهرها و روستاها از جمله خلاهای موجود در زیرساخت‌های فرهنگ کتابخوانی است؛ نزدیک به 90 درصد از روستاها فاقد کتابخانه هستند، در این راستا لازم است مومنان و خیران پیش قدم شده و فضاهایی را به ارائه کتاب و کتابخانه اختصاص دهند.

امام جمعه آوج در ادامه افزود: همچنین لازم است کتاب‌ها با قیمت مناسب ارائه شوند تا افراد از آنها استفاده کنند، در این زمینه و همچنین در تولید محتوا نیز باید دولت سرمایه گذاری داشته باشد تا مولفان و ناشران ضرر نکنند.

وی سپس درباره ترویج فرهنگ کتاب در سبک زندگی مردم ابراز داشت: تبلیغ و بیان اهمیت کتاب و کتابخوانی برای مردم و ایجاد و  افزایش کتابخانه‌ها در روستاها و ادارات و همچنین ترویج فرهنگ ارائه کتاب در بین خیران افزایش فرهنگ کتابخوانی را در سبک زندگی افراد به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام هاشمی در پایان گفت: برگزاری مسابقات کتابخوانی در تمام مراکز اجتماعی، دینی و فرهنگی و اهدای جایزه به برگزیدگان و خوانندگان نیز در ترویج فرهنگ کتابخوانی از نقشی موثر برخوردار است./955/ت303/ب1

ارسال نظرات