۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۵۳۹۱۰۸
مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین:

کمبود منابع مناسب ضعف فرهنگ کتابخوانی را به دنبال دارد

مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین گفت: کتابخوان‌های قوی در مدارس و جامعه وجود ندارد و کمبود منابع لازم و متنوع و با محتوای مناسب از جمله عوامل آن است.
حجت الاسلام محمد محبی

حجت الاسلام محمد محبی، مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی گفت: عادت‌های غلط در جامعه و ضعف در نظام آموزشی ما ضعف فرهنگ کتابخوانی را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: رشد فضای مجازی سبب شده دانش آموزان به جای مطالعه کتاب به جست‌وجو در فضای مجازی تشویق شده و انگیزه کتاب خواندن نداشته باشند، به علاوه درک شفاهی و دریافت اطلاعات به صورت شفاهی مورد علاقه ما است؛ ‌به همین دلایل رشد فرهنگ کتابخوانی به تشویق و ترویج از دوره‌های نخستین تحصیل نیازمند است؛ چرا که جامعه و کودکان ما با کتاب مانوس نیستند.

حجت الاسلام محبی درباره خلأهای موجود در زیرساخت‌های فرهنگ کتابخوانی ابراز داشت: کتابخوان‌های قوی در مدارس و جامعه وجود ندارد و کمبود منابع کافی و متنوع و با محتوای مناسب از جمله عوامل آن است.

وی ادامه داد: در این راستا لازم است دولت در مدارس و خانواده‌ها سرمایه گذاری کرده، زیرساخت‌های کتاب و کتابخوانی را آماده کرده و در تولید محتوا با در نظر داشتن رده‌های سنی، کتاب مناسب در اختیار افراد قرار دهد.

مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین درباره تاثیر کمبود منابع بر کاهش فرهنگ کتابخوانی خاطر نشان کرد: درواقع نقش و جایگاه کتاب برای توده‌های مردم روشن نیست؛ زیرا تنوع، توزیع و نشر کتاب وجود ندارد؛ همچنین معلمان ما اهل مطالعه نیستند و همین نکته بر دانش آموزان نیز تاثیر گذار بوده و انگیزه آنها را کاهش می‌دهد.

وی در پایان با بیان راه کارهای ورود فرهنگ کتابخوانی در سبک زندگی مردم گفت: در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی ابتدا مسؤولان آموزش و بزرگان باید از خود آغاز کنند؛ زیرا جامعه از مسؤولان پیروی می‌کنند و اهل مطالعه بودن آنان درافراد جامعه تاثیر گذار است./955/ت302/ب1

ارسال نظرات