۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۵۳۹۰۹۳
مدیر حوزه علمیه رودان مطرح کرد؛

کم توجهی متولیان فرهنگی به فرهنگ کتابخوانی

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) رودان، کم توجهی متولیان فرهنگی و کمبود کتابخانه و کتاب و عدم برنامه ریزی از سوی متولیان را از عوامل کاهش فرهنگ مطالعه در کشور عنوان کرد.
حجت الاسلام زارع

حجت الاسلام مهدیار زارع مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) رودان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، گفت: با مرور تاریخ اسلام در می یابیم که خداوند متعال از آغاز رسالت، نبی اکرم(ص) را امر به خواندن می کند و این سفارش خداوند متعال در همه آیات قرآن موجود است که حق تعالی، خواندن و تدبر کردن را از راه های رسیدن به کمال و پیشرفت معرفی می کند.

وی در ادامه افزود: اینکه خداوند از قرآن و کلام وحی به عنوان "والکتاب" یاد می کند خود گویای ارزش و اهمیت کتاب و نوشتن است و حضرت محمد مصطفی(ص) نیز شرط آزادی اسراء را یاد دادن و سواد اموختن به 10 نفر از مسلمانان را بیان می کنند.

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) رودان ادامه داد: پیامبر مکرم اسلام(ص) در جایی دیگر، دانش را مایه حیات دلها و روشن کننده دیدگان کور و نیروبخش بدن های ناتوان معرفی می کند که همه این موارد نشان دهنده جایگاه اهمیت و جایگاه علم آموزی و فرهنگ کتاب و کتابخوانی در دین مبین اسلام و سیره ائمه اطهار(ع) است.

حجت الاسلام زارع گفت: متاسفانه ایران اسلامی که در یک برهه طولانی تاریخ دارای کتابخانه های متعدد و گنجینه ای از کتاب های نفیس و گرانبها بود، امروز به جایی رسیده که سرانه مطالعه در پایین ترین حد خود قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: چرایی تنزل جایگاه کتاب و کتابخوانی در کشور جای بسی تامل و تفکر دارد و متولیان امور فرهنگی باید برای ارتقای فرهنگ مطالعه و جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه کنونی فکری کنن و تدابیری بیندیشند.

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) رودان ادامه داد: رهبر معظم انقلاب از سالیان پیش تاکید فراوانی بر فرهنگ سازی در زمینه کتاب و کتابخوانی داشتند تا جایی که فرمودند: باید کتاب یکی از مخارج ضروری سبد خانواده شود.

حجت الاسلام زارع با تاکید بر اینکه باید یچه ها را از کودکی با کتاب مآنوس کرد گفت: سلامتی روح در گرو مطالعه آثار متفکران و دانشمندان زحمتکش است، ولی متاسفانه در این زمینه هیچ اقدامی صورت نگرفته و هر روز شاهد کاهش سرانه مطالعه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی در کشور، عدم انس خانواده ها و نداشتن دغدغه به مطالعاتی غیر از مطالعه کتب درسی را یکی ازاین عوامل نام برد و گفت: همچنین برنامه ریزی تحصیلی دانش آموزان از سوی آموزش و پرورش که تقریبا تمام وقت دانش آموزان را پر کرده است را می توان به عنوان یکی دیگر از عوامل کاهش فرهنگ مطالعه در کشور ذکرکرد.

 مدیر حوزه علمیه حضرت ولی عصر (عج) رودان در ادامه، آفت مدرک گرایی و حفظ محوری، ناسازگاری محتوایی بیشتر کتب با ذائقه مردم را از دیگر عوامل کاهش فرهنگ کتاب و کتابخوانی برشمرد و گفت: با مطالعه کتب جدید، انسان احساس نیاز به مطالعه بیشتر پیدا نمی کند، همه این موارد در ضعف فرهنگ مطالعه دخیل است.

حجت الاسلام زارع در پایان، کم توجهی متولیان فرهنگی، کمبود کتابخانه و فضای مطالعه و همچنین کمبود کتاب، بیسوادی و یا کم سوادی، عدم برنامه ریزی از سوی متولیان را از دیگر عوامل موثر در کاهش فرهنگ مطالعه در کشور عنوان کرد./851/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات