۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸
کد خبر: ۵۳۹۰۴۹
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرضا مطرح کرد؛

وجود بیش از ۴۰۰ موقوفه سنددار در شهرضا

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرضا گفت: در حال حاضر از ۷۷۴ موقوفه شهرستان ۴۶۱ موقوفه دارای سند هستند.
وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام رضا ابراهیمی عصر امروز در مراسم افتتاح پروژه‌های وقفی این شهرستان به مناسبت هفته وقف، عنوان کرد: وقف سنت حسنه اسلامی است که باعث ماندگاری نام و مال افراد می‌شود تا در طول زمان تعداد زیادی افراد از ان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه« در دهه وقف امسال ۹ نفر از مبلغان مذهبی به مناطق مختلف اعزام و برای تبیین فرهنگ وقف تبلیغ می کنند» تصریح کرد: در طول تاریخ خیران زیادی با وقف اموال خود زمینه اداره حوزه‌های علمیه، مدارس علمی و حتی بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کردند و زمینه پیشرفت علوم، تربیت دانشمندان و کار و کسب درآمد تعداد زیادی را فراهم کرده‌اند بنابراین این سنت باید در میان مسلمانان و جامعه‌های اسلامی همواره مورد توجه باشد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: در شهرضا موقوفا زیادی وجود دارد و مهمترین نیت واقفان آن نیز کمک به مساجد و روضه خوانی برای ائمه به ویژه امام حسین بوده است، در حال حاضر از مجموع ۷۷۴ موقوفه موجود در این شهرستان، ۶۶۳ موقوفه متصرفی است که تحت نظر اداره اوقاف و امور خیریه اداره می‌شود و یازده عدد هم غیرمتصرفی است.

حجت الاسلام ابراهیمی اضافه کرد: مجموعاً دو هزار و ۹۹۵ رقبه در شهرستان شهرضا وجود دارد که این تعداد یکهزار و ۹۳۱ عدد متصرفی و ۹۸۶ عدد غیرمتصرفی هستن، این در حالی است که در ۲ شهرستان شهرضا و دهاقان نیز مجموعاً هفده بقعه امامزاده و متبرکه وجود دارد که از این تعداد سیزده عدد در شهرضا و چهار عدد در دهاقان قرار دارد.

وی بیان کرد: در سامانه جامع مساجد کشور ۳۱۰ مسجد، ۳۳ حسینیه و دوازده تکیه به نام شهرستان شهرضا به ثبت رسیده است، اما یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشیم آن است که بسیاری از مساجد و حسینیه‎‌های وقفی شهرستان فاقد سند هستند این در حالی است که برخی از هیئت امنای مساجد گمان می‌کنند اداره اوقاف قصد دارند اسناد این موقوفات را به نام خود ثبت کند در حالی که اسناد به نام موقوفه اخذ می‌شود و باصدور سند ملکی موقوفه دارای شخصیت حقوقی می‌شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرضا تصریح کرد: تعداد ۴۶۱ عدد از موقوفات شهرستان دارای سند ملکی هستند که تنها 85 فقره از این اسناد از ابتدای سال 96 تاکنون اخذ شده است و ۲۰۲ موقوفه نیز فاقد سند هستند؛ در سال جاری دو موقوفه جدید در شهرستان به ثبت رسیده است که یکی از آنها یک باب منزل ویژه حوزه علمیه امام صادق(ع) و دیگری یک مسجد و مجموعه فرهنگی قرآنی است.

حجت الاسلام ابراهیمی اظهار کرد: درامد موقوفات شهرستان در سال جاری سه میلیارد ریال بوده است که از محل آن اقدامات زیادی از جمله پرداخت کمک هایی به ارزش ۱۵۰ میلیون ریال به فقرا و نیازمندان بوده است.

به گزارش رسا، موقوفات دو شهرستان شهرضا و دهاقان زیر نظر یک اداره اوقاف و امور خیریه به مرکزیت شهرضا اداره می‌شود./۸۶۸/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات