۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۵۳۹۰۱۷

آتش نفتي امريکا به جان برجام

ترامپ گفت:‌ اعلام مي‌کنم عرضه نفت در جهان به اندازه‌اي هست که بتوان خريد نفت از ايران را از سوي مؤسسات مالي خارجي يا به واسطه آنها به نحوی محسوس کاهش داد.
نفت
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از «جوان»، طي روزهاي گذشته خبرهاي متفاوتي از محدودكردن اقتصاد ايران با سیاست‌های جدید امريكا شنيده شده است كه مهم‌ترين آن محدودكردن خاموش اقتصاد ايران و به‌تبع آن افزايش فشار اقتصادي به مردم كشور است. دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا در آخرين بيانيه‌اي كه صادر كرده، صادرات نفت‌خام ايران را هدف گرفته است و بدون آنكه وضعيت روشني را براي خريداران نفت كشور مشخص كند از كاهش بشكه‌هاي ايران در بازار نفت خبر داده است. 
 
ترامپ در بيانيه‌اي بدون اشاره به تعهدات دولتش در توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 (برجام)، اعلام كرد كه «ميزان عرضه نفت و فرآورده‌هاي نفتي از كشورهايي غير از ايران به اندازه‌اي است كه بتوان حجم خريداري نفت و محصولات نفتي از ايران از سوی مؤسسات مالي خارجي يا به واسطه آنها را به نحو محسوس كاهش داد.»
 
در اين بيانيه آمده است: «به موجب اختيارات محول‌شده به اينجانب در قانون اساسي و قوانين ايالات متحده به عنوان رئيس‌جمهور، از این پس از بررسي دقيق گزارش‌هاي ارائه‌‌شده به كنگره در اداره اطلاعات انرژي، از جمله گزارش مورخ 12 سپتامبر2017 و ساير عوامل مربوطه نظير وضعيت اقتصاد جهان، افزايش عرضه نفت برخي كشورها، سطح ظرفيت اضافي توليد نفت و در دسترس بودن ذخاير راهبردي امريكا، طبق بند 1245 (د)(4)(ب) و (ج) قانون اختيارات دفاعي مالي سال مالي 2012 همگام با تصميم‌هاي قبلي‌ام اعلام مي‌كنم ميزان عرضه نفت و فرآورده‌هاي نفتي از كشورهايي غير از ايران به اندازه‌اي است كه بتوان حجم خريداري نفت و محصولات نفتي از ايران از سوی مؤسسات مالي خارجي يا به واسطه آنها را به نحو محسوس كاهش داد. من كماكان به نظارت بر اوضاع در اين زمينه ادامه خواهم داد. وزير خارجه امريكا مجاز است اين تصميم را در دفتر ثبت فدرال امريكا منتشر کند و به وي دستور داده مي‌شود اين كار را انجام دهد.»
 
رئيس‌جمهور امريكا به‌‌رغم آنكه در اين بيانيه الزامي براي كاهش ميزان خريداري نفت و فرآورده‌هاي نفتي ايران مطرح نكرده، برخلاف رويه دولت قبل و با تغيير لحن اين سند اشاره‌اي به تعهدات واشنگتن براي عدم‌تلاش در زمينه كاهش فروش نفت ايران نكرده است. 
اين در حالي است كه دولت امريكا به موجب بند21 توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5، موظف است از تلاش‌ها براي كاهش فروش نفت ايران، «شامل محدوديت‌ها بر مقدار فروش نفت‌خام ايران و كشورهايي كه مي‌توانند نفت‌خام ايران را بخرند» جلوگيري كرده و اجراي تحريم‌ها در زمينه «خريد، تحصيل، فروش، حمل‌و‌نقل يا بازاريابي نفت، فرآورده‌هاي پتروشيمي و گاز طبيعي از ايران» را متوقف كند. ترامپ در حالي در سند روز پنج‌شنبه اشاره‌اي به اين تعهدات امريكا نكرده كه «باراك اوباما»، رئيس‌جمهور سابق امريكا در تمامي ابلاغيه‌هايي كه بعد از اجرايي‌شدن توافق موقت ژنو و توافق هسته‌اي «برجام» براي اعلام وضعيت عرضه محصولات نفتي صادر كرده بود، اعلام كرد دولت او طبق تعهداتش در برجام به دنبال كاهش فروش نفت ايران نيست. 
   
كاهش فروش نفت ايران؟
برنامه كاهش خريد نفت ايران طي يك ماه گذشته وارد فاز جدي‌تري شده است و با وجود اينكه براساس برجام چنين محدوديتي جنبه قانوني ندارد، تلاش‌هاي امريكا براي ايجاد محدوديت جديد براي ايران با پشتكار بيشتري ادامه دارد. امريكايي‌ها به‌خوبي مي‌دانند، مهم‌ترين خروجي برجام براي ايران 5/1 برابرشدن صادرات نفت كشورمان و به‌تبع آن افزايش درآمد كشور بوده است. آنها به خوبي فضاي ايران را رصد كرده‌اند و مي‌دانند به گفته اسحاق‌جهانگيري افزايش صادرات نفت در راستاي اقتصاد مقاومتي است، پس باز هم روي اين مهم دست گذاشته‌اند. 
خبرگزاري رويترز، چندي پيش به نقل از يك منبع آگاه نوشت: انتظار مي‌رود ميزان صادرات نفت ايران به اروپا در ماه جاري با ۳۹درصد كاهش نسبت به ماه قبل از ۸۳۷ هزار بشكه به ۵۱۰ هزار بشكه در روز برسد و بارگيري نفت ايران به مقصد آسيا نيز با افتي ۹درصدي 47/1 ميليون بشكه در روز باشد. صادرات به خاورميانه نيز با يك درصد كاهش به رقم ۱۱۱ هزار بشكه در روز خواهد رسيد. 
 
در اروپا ميزان واردات نفت يونان از ايران با ۳۷درصد افزايش نسبت به ماه قبل به ۹۷هزار بشكه در روز خواهد رسيد، اما ديگر مشتريان اروپايي يعني ايتاليا، اسپانيا، تركيه و ديگر كشور‌ها به ترتيب ۲۸، ۷۷، ۶۵ و ۲۵درصد از خريد نفت خود از ايران را كاهش خواهند داد. 
اين روند در كشورهاي آسيايي هم وجود دارد، به‌طوري كه كره‌جنوبي و هند هم واردات نفت خود را از ايران كاهش داده‌اند هرچند بخشي از كاهش نفت كره‌اي‌ها به دليل كاهش توليد ميعانات گازي ايران است. با اين وجود برخي از مراكز مطالعاتي انرژي مي‌گويند، عمده‌ترين علت كاهش خريد نفت كره‌جنوبي از ايران فشار‌هاي امريكا به اين كشور است. حتي سفر رئيس‌جمهور امريكا به اين كشور بي‌تأثير نبوده و ظاهراً امريكا متعهد شده است تا نياز هيدروكربوري كره‌جنوبي را در صورت عدم خريد از ايران تأمين كند. همچنين امريكايي‌ها شاهد آن بودند كه لهستان در حال تبديل شدن به بزرگ‌ترين خريدار نفت سنگين ايران در اروپاست، بنابراین دست به كار شده و قراردادهاي صادراتي با خريداران نفت اين كشور منعقد كرده‌اند. 
   
ترجمه اشتباه
رسانه‌هاي همسو با دولت اما روي ترجمه اشتباه رسانه‌هاي منتقد تأكيد مي‌كنند، حتي وزير نفت هم در واكنش به بازي‌هاي خسته‌كننده توتال براي توسعه فاز11 گفته است، رسانه‌ها اشتباه ترجمه مي‌كنند و مديرعامل توتال از امكان كناره‌گيري از اين قرارداد چيزي نگفته است!
شايد رسانه‌ها «بد» ترجمه مي‌كنند كه امريكايي‌ها براي محدودكردن معامله بوئينگ با ايران و فروش هواپيماهاي «نو» در حال تهيه قانوني هستند تا اين شركت امريكايي را نقره داغ كنند يا اينكه اصلاً مديرعامل توتال نگفته است كه تابع تصميمات امريكاست. تمركز شديد امريكا روي بخش‌هاي اقتصادي كشور و نقض زيرپوستي برجام تمامي ندارد و همه رشته‌هايي كه دولت يافته بود، يكي پس از ديگري به مرحله رشته‌شدن نزديك مي‌شود مانند همكاري‌هاي بين‌المللي بانكي كه نه تنها ميوه برجام نشد، بلكه با محدوديت‌هاي بيشتري هم مواجه شد. حالا مهم‌ترين دستاورد برجام يعني افزايش صادرات نفت هم با تهديدات جدي مواجه شده و مشتريان نفتي ايران در حال كاهش خريد هستند./۱۳۲۵//۱۰۳/خ
ارسال نظرات