۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۵۳۸۹۱۹
رییس اداره اوقاف و امورخیریه آمل:

رویکرد اوقاف اجرای امینانه نیت واقفان است

حجت الاسلام بهرامی با بیان این که رویکرد اوقاف اجرای امینانه نیت واقفان است، گفت: تلاش ما در این راستا بوده و با عزم جدی پیگیر آن هستیم.
رییس اوقاف آمل

حجت الاسلام محمد هادی بهرامی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آمل همزمان با دهه وقف در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل با بیان اینکه در شهرستان 1268 موقوفه وجود دارد، گفت: از این تعداد 508 موقوفه، 452 مسجد، 134حسینیه ، 10 فاطمیه، 4 زینبیه و 99 امام زاده است.
وی با اشاره به اینکه در شهرستان آمل 17466 رقبه متصرفی وجود دارد، افزود: تعداد 19750 رقبه غیر متصرفی هم وجود دارد که موقوفات متصرفی در اختیار اوقاف می باشد و غیر متصرفی متولی دارد که براساس نیت واقف اجرا می شود و اوقاف نظارت دارد.
حجت الاسلام بهرامی با تاکید بر اینکه در طول سال طرح هایی با موضوعات مختلف برگزار می شود، ادامه داد: در شهرستان آمل 98 بقعه متبرکه وجود دارد که نشان از ارادت مردم این منطقه به خاندان عصمت و طهارت بوده و دو امام زاده شاخص امام زاده عبدالله(ع) و امام زاده ابراهیم (ع) شاهد حضور زوار از سراسر کشور و کشورهای خارجی است.
وی اشاره کرد: متاسفانه علیرغم اقدامات صورت گرفته، مردم هیچ گونه اطلاعاتی از نحوه کارکرد اوقاف ندارند و تصور می کنند اوقاف دارای سرمایه های فراوانی است و هر طوری که خود صلاح می داند می تواند هزینه کند.
حجت الاسلام بهرامی ادامه داد: تمام هزینه ها براساس نیات واقف انجام می شود و اوقاف ناظر بر اجرا است که خدایی ناکرده برخلاف نیات واقف عمل نشود که کارهای قانونی و شرعی رعایت شود و برخلاف نظر واقف نباشد.
رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آمل گفت: 70 درصد از موقوفات شهرستان آمل برای عزادارای امام حسین(ع) هزینه می شود و مابقی برای فقرا و نیازمندان و براساس نیت واقف است.

حجت الاسلام بهرامی با بیان اینکه 12 بقعه متبرکه در دست ساخت و احداث است، ادامه داد: برای احداث بقاع ریالی بودجه دولتی نداریم و تماما از طریق کمک های مردمی هزینه می شود و برای احداث بقاع به متراژ 17 هزارمتر مربع هزینه ای بالغ بر 11 میلیارد و 770 میلیون ریال درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به طولانی شدن ساخت امام زاده عبدالله آمل اظهارداشت: خوشبختانه با ورود هیات امنا اقدامات خوبی از قبیل اتمام کاشی کاری محراب و گوشواره آن به مبلغ 150میلیون تومان ، بستن قرارداد خرید سنگ دور داخلی دیوار صحن به مبلغ 300 میلیون تومان ، بستن قرارداد مقرنس داخلی به مبلغ 40 میلیون تومان ، بستن قرارداد برای مقرنس بزرگ به مبلغ 200 میلیون تومان ، اتمام طراحی ورودی های نمای مردانه و زنانه که حداکثر تا دو ماه دیگر مناقصه گذاشته می شود ، تخریب و بازسازی زائر سراهای دور حرم و اتمام سرویس های بهداشتی یا در دست اجرا یا انجام شده است.
 وی با اشاره به گرفتن وام 800 میلیون تومانی از سازمان اوقاف کشور برای ادامه ساخت امام زاده عبدالله، اظهارداشت: برای اتمام امام زاده نیازمند به 5 میلیارد تومان اعتبار می باشیم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آمل به دیگر اقدامات انجام شده از قبیل هزینه های حفظ عین موقوفات به مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون تومان ، هزینه های مدیریتی برای 30 بقاع متبرکه به مبلغ 6 میلیون و 575 هزار ریال، انجام هزینه های فرهنگی به تعداد 30 بقعه و به مبلغ دو میلیارد ریال، هزینه های قرآنی به مبلغ 74 میلیون ریال، هزینه های عزاداری واطعام دهی در بیش از 60 امام زاده، حسینیه وتکایا به مبلغ 7 میلیارد و 500 میلیون ریال، کمک به مستمندان وخیرات 200 میلیون ریال، کمک به سقاخانه و تکیه 551 میلیون ریال ، هزینه برای حوزه های علمیه 1 میلیون و 332 هزار ریال، هزینه های کمک به مساجد 2 میلیون و 542 هزاریال ، تعداد اسناد اجاره تنظیمی جدید 326 فقره، تعداد اسناد تجدیدی، انتقالی، اصلاحی و غیره 1413 فقره ، تعداد جی ای اس انجام شده رقبات 4747 عدد و غیره اشاره کرد.
حجت الاسلام بهرامی از اجرای 20 برنامه در دهه وقف در شهرستان آمل خبرداد و گفت: در این هفته سیتسم مونیتورینگ به عنوان اتاق فرمان که دو بقاع شاخص برای برقراری افزایش امنیتی به مبلغ 400 میلیون تومان افتتاح و به بهره برداری می رسد.

رییس اداره اوقاف و امورخیریه آمل با بیان این که رویکرد اوقاف اجرای امینانه نیت واقفان است، تصریح کرد: تلاش ما در این راستا بوده و با عزم جدی پیگیر آن هستیم.

وی افزود: ترویج فرهنگ وقف برکات و دستاوردهای بسیاری دارد که تلاش می شود از همه ظرفیتها و فرصتها برای تحقق آن این امر مهم استفاده شود./1314/ت۳۰۳/ب۲

ارسال نظرات