۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۵۳۸۸۹۷
امام جمعه شهرضا:

عزاداری برای اهل بیت باید همراه با کسب معرفت باشد

امام جمعه شهرضا گفت: عزاداری برای اهل بیت(ع) جنبه احساسی دینداری است که در جامعه و در طول تاریخ مردم به خوبی برگزار کرده‌اند اما جنبه دیگری که همواره به آن تأکید شده و بزرگان دینی هم بر آن تأکید داشته‌اند کسب معرفت به همراه عزاداری بوده است.
یعقوبی - شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سیف الله یعقوبی امشب در مراسم سخنرانی در مسجد صدیقه طاهره(س) شهرضا در جمع مردم این شهرستان عنوان کرد: یکی از مهمترین راه‌های ابراز ارادت به اهل بیت(ع) برگزاری مراسم عزاداری یا جشن برای آن بزرگان است که در مناسبتهای ولادت یا شهادت برگزار می‌شود و در طول تاریخ مردم به خوبی در این زمینه عمل کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مواردی که باید در عزاداریها مورد توجه باشد آن است که اینگونه مجالس هم زمینه ابزار احساسات خالصانه مردم نسبت به اهل بیت(ع) است و هم باید فرصتی برای کسب معارف آن بزرگان باشد به همین دلیل از گذشته تا به امروز مسؤولان هسئات مذهبی و عزاداران تلاش کرده‌اند تا در فرصتهای مختلف در میان عزاداریها از سنخرانی علما و روحانیان استفاده کنند.

امام جمعه شهرضا تأکید کرد: آنچه می‌تواند معضلات اجتماعی را از بین ببرد و باعث پیشرفت اجتماع شود توجه به دستورات اهل بیت(ع) و عمل به آنها است، مطالعه تاریخ نشان می‌دهد در هرکجا مردم جامعه به این دستورات عمل کرده‌اند موفقیت همراه آنها بوده است و در شرایط فعلی که مشکلاتی در جامعه وجود دارد نیز باید با عمل به این دستورات زمینه برطرف شدن این مشکلات را فراهم کنیم.

حجت الاسلام یعقوبی بیان کرد: همه افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان باید تلاش کنند تا از محافل سخنرانی و مجالسی که در آن معارف اهل بیت(ع) مطرح می‌شود دور نشوند و در فاصله‌های زمانی مختلف در این محفلها حاضر شوند زیرا زیربنای اعتقادی در این مجلسها بر اساس اصول درست و قابل قبول از نظر شرع و عقل و دین شکل می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: یکی از مهمترین معضلات اجتماعی که در آینده نیز می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند غفلت از مطالعه کتاب است تا جایی که آماری که در این زمینه ارائه می‌شود بسیار نگران کننده است؛ بی توجهی به مطالعه کتاب به فرهنگ جامعه آسیب می‌زند به همین دلیل لازم است نهادهای فرهنگی در این زمینه وارد عمل شده و برای تشویق افراد جامعه به مطالعه برنامه‌های کاربردی ارائه کنند.

امام جمعه شهرضا اضافه کرد: لازم است از نویسندگان کتابها حمایت شود تا افرادی که سالهای زیادی از عمر خود را صرف مطالعه و پژوهش کرده و اکنون قصد دارند تا نتیجه زحمات خود را به صورت کتاب منتشر کنند به ادامه فعالیتهای پژوهشی و نگارشی خود امیدوار شوند.

حجت الاسلام یعقوبی تأکید کرد: گرانی کتاب نیز در برخی موارد مشکلاتی را ایجاد کرده که باید برای رفع آن چاره اندیشی کنند البته گسترش کتابخانه‌ها تاحدودی می‌تواند از این مشکل بکاهد اما لازم است بهای کتاب کاهش پیدا کند تا افراد مختلف با درآمدهای گوناگون بتوانند کتابهای مورد علاقه خود را خریداری کنند.

وی تصریح کرد: بی توجهی به مطالعه باعث می‌شود تا فرهنگ جامعه به سوی شفاهی شدن تغییر کند، افرادی که مطالعه و تحقیق نمی‌کنند هر سخنی را از هرکسی می‌پذیرند در حالی که بر اساس دستور قرآن کریم و تعالیم اهل بیت(ع) باید در مورد هر مطلبی که می‌شنویم تحقیق کنیم و از درستی یا نادرستی آن مطمئن شویم.

امام جمعه شهرضا با اشاره به ایام رحلت پیامبر اسلام(ص) بیان کرد: آن حضرت در مدت 23 سال تلاش شبانه روزی زمینه ترویج فرهنگ و معارف اسلامی را در جوامع بشری فراهم کردند و باعث ایجاد تحولی بزرگ در جهان شدند، اقدامات ایشان به اندازه‌ای مؤثر بوده است که هنوز هم افراد زیادی در سراسر جهان به مکتب اسلام گرایش پیدا می‌کنند.

حجت الاسلام یعقوبی تصریح کرد: همه اقدامات رسول الله(ص) برای رضای خدا بود به همین دلیل ماندگار شد و تا ابد انسانها از ثمرات آن استفاده می‌کنند، از سوی دیگر همه ما نیز وظیفه داریم تا از دستاوردهای آن حضرت در نشر تعالیم اسلام حراست کنیم و راه ایشان را ادامه دهیم./868/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات