۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۵۳۸۸۲۶
حجت الاسلام والمسلمین اخوان:

تهذیب نفس سبب پذیرش حق از سوی انسان می شود

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه افراد بسیاری به حقانیت نبوت رسول خدا(ص) آگاه بودند ولی با ایشان دشمنی می‌کردند، گفت: بر اساس آیات الهی انسانی که تهذیب نفس نکند در مواجهه با حق حتی اگر آن را بشناسد و بداند که حق است ممکن است آن را نپذیرد.
آیت الله اخوان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین اخوان مفسر قرآن کریم، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت دهه سوم صفر در مسجد شهید بهشتی(ره) برگزار شد، گفت: خداوند متعال در تمامی عوالم وجود هیچ مخلوقی از ذات کثیرالبرکات پیامبر اکرم(ص) بالاتر و عظیم‌تر ندارد، به فرموده خداوند وجود مقدس پیامبر گل سرسبد عالم خلقت است و همه عوالم هستی را به طفیل وجود ایشان آفریده شده است.

وی افزود: خداوند بشارت ولادت حضرت رسول را از زبان حضرت ابراهیم در قرآن ذکر می‌کند بنا به نقل قرآن آن حضرت بعد از این که از قوم خود فاصله گرفت این گونه دعا کرد: خدایا یکی از صالحین را به من عطا کن، خداوند متعال هم ایشان را به پسری بردبار بشارت داد.

حجت الاسلام والمسلمین اخوان ادامه داد: قرآن کریم در آیه دیگری دعای حضرت ابراهیم برای نسل آینده خود را این گونه بیان می‌کند: «خدایا در نسل آینده من زبان صادقی قرار بده» پیامبر اکرم(ص) در تبیین این آیه فرمودند آن لسان صدقی که حضرت ابراهیم از خداوند تمنا کرد من هستم.

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: بر اساس آیات الهی خداوند متعال ملکوت آسمان‌ها و زمین را به حضرت ابراهیم نشان داد، از امام محمد باقر(ع) سوال کردند منظور از ملکوت آسمان‌ها و زمین در این آیه چیست؟ حضرت فرمودند آن حقیقت محمد و آل محمد(ص) بود و نیز فرمودند که حضرت رسول و خاندان مطهرش علت غایی خلقت هستند.

وی افزود: در روایات بی‌شماری به این مسئله اشاره شده که سلسله پدران حضرت رسول از حضرت آدم تا جناب عبدالله پدر بزرگوار ایشان به شان پیامبر(ص) علم داشتند، ایشان می‌دانستند حقیقت ناب و نور عظیمی در نسل آنها وجود دارد، خداوند متعال در قرآن کریم به حضرت رسول(ص) می‌فرماید: همه پدران تو از سجده‌کنندگان بودند، بر اساس آیات الهی سجده غایت و نهایت عبودیت است بنابراین صفت سجده کننده بودن برای پدران رسول خدا نشان از ایمان و یقین آنها به خداوند متعال و وجود مقدس پیامبر(ص) دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اخوان بیان داشت: خداوند متعال در آیه 219 سوره شعرا به این موضوع اشاره کرده و خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «بر خداوند عزیز مهربان توکل کن، آن خدایی که در هنگام قیام تو را دید و در آن هنگام که تو در میان سجده‌کنندگان می‌گشتی تو را می‌دید»، خداوند متعال در این آیه به زیبایی و ظرافت به نسل پیامبر اشاره می‌کند و می‌فرماید آن هنگام که تو در میان سجده‌کنندگان می‌گشتی.

وی ادامه داد: در زیارت وارث این گونه از نسل پاک پیامبر یاد می‌شود: من شهادت می‌دهم وجود مقدس شما نوری از پدران بلند مرتبه است، در این فراز از زیارت واژه شامخه در وصف پدران حضرت رسول بیان شده در لغت عرب شامخه به کوه‌های سر به فلک کشیده اطلاق می‌شود به کار بردن این لفظ خود نشان از عظمت و روح بلند پدران پیامبر دارد.
این خطیب مشهور اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: « من و علی در نزد خداوند متعال یک نور بودیم، 14 هزار سال پیش از خلقت حضرت آدم این نور خدا را تسبیح و تقدیس می‌کرد»، این روایت و امثال آن در بسیاری از کتب معتبر و برجسته اهل سنت آمده است، بنده حدود 160 روایت با این مضمون که ذات مقدس حضرت رسول و امیرمؤمنان علی(ع) یک نور واحد هستند، از کتب شیعه و اهل سنت استخراج کردم.
استاد حوزه علمیه در پایان خاطر نشان کرد: بر اساس روایات پیامبر اکرم(ص) در مکه پا به عرصه وجود که نهادند افراد بسیاری ایشان را می‌شناختند، همانطور که فرزندان خود را می‌شناختند، با این که می‌دانستند او کیست به آن حضرت پشت کردند، خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «آنگاه که به نزد آنان آمد آن کسی که او را می‌شناختند با این وجود به او کافر شدند»، بر اساس آیات الهی انسانی که تهذیب نفس نکند در مواجهه با حق حتی اگر آن را بشناسد و بداند که حق است ممکن است آن را نپذیرد./813/پ
۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات