۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۵۳۸۸۲۳
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار خراسان:

حضور امام رضا در ایران سبب امیدواری شیعیان شد

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خراسان گفت: یکی از مهمترین آثار وجودی حضور امام رضا(ع) در ایران آن بود که شیعیان برای مبارزه با استبداد و ظلم دستگاه حاکم امیدوار شدند تا جایی که مأمون با درک این مسأله مانع برگزاری نماز عید فطر از سوی امام رضا(ع) شد.
حجت الاسلام والمسلمین رجایی خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدحسین رجایی خراسانی صبح امروز در مراسم اختتامیه سوگواره تعزیه نفمه عشق در شهرضا که در سالن مدیریت بحران این شهرستان برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مهمترین دوره‌های تاریخ تشیع دوران امامت امام رضا(ع) بوده است زیرا حوادث آن دوران منشأ تحولات زیادی در سایر دوران تاریخی و تاریخ تسیع بوده است.

وی ادامه داد: مأمون عباسی از گسترش نفوذ امام رضا(ع) و محبوبیت ایشان در بین شیعیان می‌ترسید و از سوی دیگر حکومت او از وجود شخصیت مذهبی که توجیه کننده اقدامات او باشد خالی بود و هیچ یک از بزرگان عباسی نیز نمی‌توانستند در چنین جایگاهی قرار گیرند به همین دلیل تصمیم گرفت اما رضا(ع) را از مدینه به خراسان منتقل کند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خراسان تأکید کرد: امام رضا(ع) هیچ گاه اجازه نداد مأمون به اهداف سیاسی خود برسد بلکه با تدابیری که ایشان در مقابل مأمون و اقدامات او اتخاذ کردند به زودی دشمنی مأمون با خانواده پیامبر اسلام(ص) و اغراض سیاسی انتقال امام رضا(ع) به خراسان مشخص شد بنابراین مأمون برای رهایی از آنچه به آن گرفتار شده بود تصمیم به قتل امام رضا(ع) گرفت.

حجت الاسلام رجای خراسانی گفت: یکی از مهمترین آثار وجودی حضور امام رضا(ع) در ایران آن بود که شیعیان برای مبارزه با استبداد و ظلم دستگاه حاکم امیدوار شدند تا جایی که مأمون با درک این مسأله مانع برگزاری نماز عید فطر توسط امام رضا(ع) شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: کسانی که مدعی پیروی از اهل بیت و مخصوصاً امام رضا(ع) هستند باید بدانند شیعه بودن تنها به گفتار نیست بلکه باید در عمل پیرو آن بزرگان باشیم؛ کسانی که در گفتار و بیان ابراز محبت اهل بیت(ع) را دارند اما در رفتار مرتکب گناه می‌شوند یا بدون توجه به احکام شرعی حقوق دیگران را غصب می‌کنند نمی‌توانند در شمار شیعیان قرار بگیرند.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خراسان گفت: امام رضا(ع) به مهربانی و رأفت مشهور بودند پس شیعیان ایشان نیز باید در این رفتار پیرو ایشان باشند اما متأسفانه در عمل می‌بینیم که آستانه تحمل افراد بسیار پایین است و با کوچکترین اختلافی با هم درگیر می‌شوند و در کانون خانواده‌ها نیز همسران بدون توجه به این وظیفه مهم با بروز هرگونه اختلافی به طرح دعوا در محکمه و درخواست طلاق اقدام می‌کنند.

حجت الاسلام رجایی خراسانی اضافه کرد: یکی از بدترین آسیبهایی که این روزها جامعه اسلامی را با مشکلات زیادی مواجه کرده حسادت و چشم و هم چشمی است در حالی که سیره اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) برخلاف آن بوده است؛ امامان معصوم ما در ساده‌ترین شرایط زندگی کردند و بیشترین خدمات را به دیگران ارائه دادند، آن بزرگان هرگز اجازه ندادند کسانی به ایشان مراجعه کنند و ناامید بازگردند اما در میان شیعیان ایشان این رفتار کمتر مشاهده می‌شود تا جایی که امروزه افراد سعی می‌کنند حتی بخشی از حقوق دیگران را غصب و به مال خود اضافه کنند.

وی تأکید کرد: زمانی جامعه اسلامی اصلاح می‌شود که رفتار همه ما کاملاً منطبق با اصول و تعالیم اهل بیت(ع) باشد و به هر امر و نهی از جانب ایشان به درستی عمل کنیم و اجازه ندهیم هوای نفس عمل و اعتقاد ما را از ائمه دور کند، در آن صورت است که آمار جرایم و تخلفات کاهش پیدا می‌کند و افراد با مهربانی در کنار هم زندگی می‌کنند، باید بدانیم که این معارف در اختیار ما است و تنها لازم است به آنها عمل کنیم./868/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات