۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۵۳۸۸۰۸
تولیت آستان قدس رضوی در مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا:

فراموشی جایگاه «ولایت» و «ولایت پذیری» سبب تسلط دشمن می شود

تولیت آستان قدس رضوی رمز تسلط امویان و عباسیان بر مسلمانان را در فراموشی جایگاه «ولایت» و «ولایت پذیری» ذکرکرد و گفت: در تاریخ اسلام هرکجا جامعه اسلامی از ولایت، فرمان پذیری داشته، سرافرازی و توفیق نصیبش شده و آنجا که نگاه به خواست و رضایت دیگران داشته، دچار چالش و مشکل شده است.
حجت الاسلام رییسی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم خطبه خوانی شب شهادت امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام که با حضور خدام بارگاه رضوی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه شریعت اسلام احکام و غایاتی دارد، خاطرنشان کرد: احکام شریعت باید و نبایدهای دین بوده و غایات اهدافی است که از این احکام حاصل می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایجاد آرمان شهر اسلامی و شکل‌گیری تمام روابط در جامعه اسلامی بر اساس دین و آموزه‌های دینی از غایت شریعت است. معنویت، اخلاق، امنیت و عدالت اجتماعی از جمله شاخصه‌های اصلی آرمان‌شهر اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) در مدینه النبی به بشریت آموختند که اگر می‌خواهید از جاهلیت‌ها رهایی یابید تنها راهش «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ...» است. تصریح کرد: متأسفانه برخی تلاش دارند «رهبری مرامی» را از «رهبری سیاسی» جدا کنند، مدینه النبی با مدیریت شرعی و سیاسی پیامبر اکرم(ص) شکل گرفت، پیامبر(ص) در این شهر چگونگی اداره جامعه اسلامی را به نمایش گذاشتند.

وی دلیل بروز روحیه جاهلی و طی سیر ارتجاعی و قهقرایی در جامعه اسلامی را پیروی و اطاعت از کفار دانست و ابراز کرد: پیامبر اکرم(ص) نسبت به بازگشت جامعه اسلامی به دوران جاهلیت بارها هشدار دادند و راه حل نجات از آن را نیز اطاعت از سیره نبوی و ائمه اطهار علیهم‌السلام بیان کردند، اما متأسفانه جامعه اسلامی توصیه‌های پیامبر را فراموش و به تشدد و تفرقه دچار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی رمز تسلط امویان و عباسیان بر مسلمانان را در فراموشی جایگاه «ولایت» و «ولایت پذری» معرفی و ابراز کرد: در تاریخ اسلام هرکجا جامعه اسلامی از ولایت، فرمان پذیری داشته؛ سرافرازی و توفیق نصیبش شده و آنجا که نگاه به خواست و رضایت دیگران داشته، دچار چالش و مشکل شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این مطلب که امام رضا(ع) در بدو ورود به سرزمین خراسان با بیان حدیث «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها» ولایت پذری را به ما آموختند. اضافه کرد: امروز به برکت عاشوای حسینی، خون شهدا و بصیرت آفرینی‌های امام راحل و رهبری معظم انقلاب، ملت بزرگ ایران اسلامی راه اطلاعت از فرامین امام علی بن موسی الرضا(ع) را یافته‌ و ملت‌های مسلمان نیز به تبعیت از ملت ما راه حق خواهی و آزادگی را در پیش گرفته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه جهل زدایی از ملت‌های مسلمان و بیداری اسلامی از برکت‌های خون شهداست و قطعا مقدمه‌ای برای بیداری عالم خواهد بود. بیان کرد:  امام رضا(ع) فرمودند «مردم اگر از زیبایی‌های سخنان ما آگاه شوند، از ما پیروی خواهند کرد.» و امروز دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، هنرمندان، فرهیختگان و اصحاب رسانه‌های اسلامی باید در جهت شناساندن این محاسن کلام به بشریت تلاش کنند و اگر چنین شد بی‌تردید مردم جهان به پیروی از این امام همام خواهند گروید.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز گرایش جهانیان به معنویت و اسلام ناب بیش از هر زمانی است و این امر مسئولیتی سنگین را بر دوش ما قرار داده است.

وی با بیان اینکه ولایت‌پذیری که امروز در میان ملت ما موج می‌زند، از برکات بیانات و آموزه‌های امام رضا(ع) است. بیان کرد: در حادثه زمین لرزه غرب کشور که موجب داغداری خانواده‌های بسیاری شد، بلافاصله پس از فرمایشات رهبری معظم انقلاب تمام کشور یکپارچه کمک به زلزله زدگان شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی همچنین در فرازی از سخنان خود، عنوان کرد: یاد آذری زبانان عزیزی که سال گذشته در حادثه دلخراش قطار مسافربری تبریز-مشهد جان خود را از دست دادند و همچنین هموطنان گرامی که در حادثه زمین لرزه غرب کشور جانباختند گرامی داشته و علوّ درجات، آمرزش و رحمت واسعه را برای آنان از پیشگاه الهی مسئلت دارم./934/د۱۰۳/ب۲

ارسال نظرات