۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۵۳۸۷۹۶
مدیر حوزه علمیه مازندران:

دوران حیات امام رضا، اوج گرایش مردم به اهل بیت بود

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که امام رضا(ع) تجلی روح نبوت در جامعه اسلامی بودند، گفت: هشتمین امام شیعیان مصداق رسالتی بود که خود آن حضرت یکی از امانت داران و وارثان حقیقی آن به شمار می رفتند.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران شنبه شب در مراسمی که به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) در ساری برگزار شد به سیره عملی آن حضرت اشاره کرد و گفت: سیره عملی هشتمین امام شیعیان بهترین الگوی رفتاری برای جامعه اسلامی است.

وی با بیان این که امام رضا(ع) به اخلاق حسنه آراسته بودند، افزود: آن امام همام در برخورد با مردم نهایت ادب، تواضع و خضوع را به کار می بردند و همین مسأله موجب علاقه و دلبستگی شدید مردم به ایشان شده بود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که امام رضا(ع) تجلی روح نبوت در جامعه اسلامی بودند، خاطرنشان کرد: هشتمین امام شیعیان مصداق رسالتی بود که خود آن حضرت یکی از امانت داران و وارثان حقیقی آن به شمار می رفتند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که امام رضا(ع) در زهد و تقوا نظیر نداشت، خاطرنشان کرد: هشتمین امام شیعیان همه خصوصیات و ویژگی های شاخص جد بزرگوار خودشان پیامبر گرامی اسلام را به ارث برده بودند و در ایشان نهادینه شده بود.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که امام رضا(ع) در ساده زیستی و بی توجه به دنیا نظیر نداشت، تصریح کرد: پرهیزگاری و تقوای امام رضا(ع) تا حدی بود که بسیاری از مردم و حتی مخالفان ایشان نیز نسبت به این موضوع معترف بودند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که همه فکر و اندیشه هشتمین امام شیعیان حفظ دین و تقویت معارف الهی در جامعه آن دوران بود، خاطرنشان کرد: همه توان آن امام همام در مسیر رشد و گسترش دین خدا بر روی زمین به کار گرفته شد.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که امام رضا(ع) بنده خالص خداوند بودند و همه چیز را در بندگی خدا دنبال می کردند، گفت: ایشان در پرتو همان بندگی به ارزش های والای انسانی و مقام های بلند معنوی دست پیدا کردند.

وی از هشتمین امام شیعیان به عنوان اسوه کامل عبودیت یاد کرد و با بیان این که امام رضا(ع) در مسیر دفاع از دین و ولایت کوشش های بسیاری انجام دادند، خاطرنشان کرد: آن امام همام فشارها و سختی های مأمون را تحمل کردند تا دین خدا در میان مردم آن دوران رشد و گسترش پیدا کند.

مدیر حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امام رضا(ع) در عرصه علمی نیز اقدامات ارزشمندی انجام داده بودند، تصریح کرد: تلاش های علمی ایشان ضمن تربیت شاگردانی موجب ترویج صحیح و اثرگذار دین و معارف الهی در جامعه شد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که جود و سخاوت از جمله ویژگی های بارز هشتمین امام شیعیان است، خاطرنشان کرد: اگر این ویژگی های ارزشمند آن امام همام به خوبی در جامعه امروز ما نهادینه شود به طور بسیاری از مشکلات جامعه رفع خواهد شد.

استاد حوزه علمیه مازندران همچنین از صبر و استقامت به عنوان یکی دیگر از ویژگی های بارز زندگی امام رضا(ع) یاد کرد و با بیان این که این ویژگی در ائمه اطهار(ع) وجود داشته است، تصریح کرد: ائمه معصومین(ع) الگوی صبر و استقامت در برابر دشمنان و بدخواهان دین بودند.

وی با بیان این که امام رضا(ع) در برابر سیاست های خطرناک و مرموز مأمون صبر، تحمل و شکیبایی داشتند، گفت: آن امام همام در برابر کسانی که حتی با ایشان ستیز و نزاع داشتند حلم و صبر می ورزید.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که حکام وقت با توطئه افکنی تلاش می کردند عرصه را برای فعالیت های تبلیغی و دینی امام رضا(ع) محدود کنند، تصریح کرد: اما تلاش های دشمنان برای جلوگیری از گسترش دین در جامعه ناکام ماند و حضرت توانستند در دوران عمر با برکت خود اسلام ناب شیعی را در جامعه نهادینه کند.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که دوران حیات و امامت امام رضا(ع) دوران اوج گیری گرایش مردم به اهل بیت(ع) بود، تصریح کرد: در آن دوران پایگاه های مردمی بسیاری برای گسترش معارف اهل بیت(ع) در جامعه به وجود آمده بود.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که امام رضا(ع) از پایگاه مردمی بسیار خوبی در جامعه آن دوران برخوردار بود، خاطرنشان کرد: همین مسأله موجب شد بسترهای لازم برای گسترش معارف دینی در آن مقطع فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بیان این که امام رضا(ع) نقش مهمی در تقویت و استحکام مکتب اهل بیت(ع) در آن دوران بر عهده داشتند، تصریح کرد: هشتمین امام شیعیان در کنار اقدامات تبلیغی برای گسترش معارف الهی در جامعه، با مناظرات علمی خود بسیاری از تلاش ها برای تضعیف دین و معارف الهی را خنثی کرد.

وی با بیان این که امام رضا(ع) نقش بسیار مهمی در مقابله با انحرافات و بدعت های آن دوران ایفا کردند، افزود: مبارزات سیاسی هشتمین امام شیعیان در کنار تلاش های تبلیغی ایشان موجب خنثی شدن بسیاری از توطئه های مأمون در آن دوران شد.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری با بيان اين كه سيره امام رضا(ع) خط مشي امت اسلامي را ترسيم كرد، افزود: در زمان امام رضا(ع) فرج و گشايش براي كل شيعيان، بخصوص علويان به ‌وجود آمد و اسلام ناب و سيره و روش رسول خدا(ص) و امير‌المومنين(ع) از يك نگاه رسمي منتشر شد.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بيان اين كه شناخت سيره و انديشه امام رضا(ع)، كليد كشف سيره و انديشه‌هاي ساير ائمه معصوم(ع) و پاسخ بسياري از سؤوالات ما درباره ائمه (ع) است، گفت: وجود پر بركت امام رضا(ع) مظهر رضايت خداوندي است و توسل به آن امام همام بهترين نسخه شفابخش مصائب و مشكلات زندگي است./۹۵۰/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات