۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۵۳۸۷۹۵
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم:

فیوضاتی که به ائمه اطهار می رسد به واسطه پیامبر است

آیت الله میرباقری گفت: فیوضاتی که به امامان معصوم می رسد به واسطه وجود پیامبر(ص) است؛ هر خیری که نازل می شود خداوند ابتدا آن را به پیامبر عنایت می کند و این برکات به واسطه ایشان به امامان معصوم و انبیا و از طریق آنها به امت های مختلف می رسد.
آیت الله سید مهدی میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، شنبه در ویژه برنامه رحلت پیامبر اکرم(ص) در حسینیه بیت الجواد، در تبیین مقام شفاعت پیامبر(ص) گفت: با توجه به نص قرآنی «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً» یکی از مقاماتی که برای پیامبر اکرم(ص) و معصومین ثابت است مقام شفاعت است.

وی افزود: شفاعت به مفهوم عام واسطه شدن برای فیض خداوند است. مقام شفاعت مقام وساطت برای رساندن خیر و برکاتی است که از طرف خداوند متعال به همه مخلوقات عنایت می شود. در روایات بیان شده که همه خوبی ها و برکاتی که به عالم می رسد به واسطه نبی اکرم(ص) است.

آیت الله میرباقری ادامه داد: حتی طبق برخی از سخنان معصومین، فیوضاتی که به امامان معصوم می رسد نیز به واسطه این وجود مقدس و نورانی است؛ هر خیری که نازل می شود خداوند ابتدا آن را به پیامبر(ص) عنایت می کند و این برکات به واسطه ایشان به امامان معصوم و انبیا و از طریق آنها به امت های مختلف می رسد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، ظرفیت بالای انسان ها را در دارا بودن مقام شفاعت، امری مسلم دانست ‌و گفت: کسانی که از طرف خداوند فیوضات را می رسانند این افراد پاک هستند؛ خداوند متعال ملک را به آنان عنایت کرده و اجازه داده به هر کیفیتی که بخواهند از آن ببخشند.

ولایتمداری؛ عامل محو گناهان

وی، ولایت و ولایتمداری را عنصر نابود کننده گناهان معرفی و با اشاره ای به تاریخ در تأیید این ادعا خاطر نشان کرد: به این دلیل ولایت، کفاره گناهان است که اگر مومن به نور ایمان و حقیقت ولایت نورانی باشد طبیعتش دیگر گناه نیست، چون از ولایت امیرمومنان(ع) که ولایت نور است گناهی ناشی نمی شود. پس اگر مومن گناهی نیز مرتکب شود در حین گناه نادم و نگران است و از عمق وجود گناه نمی کند.

آیت الله میرباقری با اشاره به اینکه اگر کسی نسبت به گناه بی تفاوت شد از دایره ایمان خارج شده است، اضافه کرد: شخصی به امام موسی کاظم علیه السلام عرض کرد برخی شیعیان شما لغزش های تندی دارند و آنها را نام برد و گفت آیا ما از آنها تبرّی بجوییم؟ حضرت فرمود: نه، اگر شیعه ماست از خودش تبری نجویید، ولی از عملش تبری بجویید که عملش از ما نیست عرض کرد آیا بگوییم فاسق هستند و آنها را فاسق بدانیم؟حضرت فرمود: بگوییدفاسق العملند ولی طیب الروحند. اگر مومن اند سرشتشان با ماست، سرشتشان پاک است، ولی عملشان فسق است. این تفکیک، تفکیک بسیار دقیقی است. عمل آنها را فسق است ولی خودشان فاسق نیستند.

رسیدن به قرب خدا با دوبال خوف و رجا ممکن است

استاد حوزه علمیه با یادآوری این مطلب که وصول به کمال و پرواز به قلّه رفیع قرب الهی جز با دو بال خوف و رجاء به دست نمی آید، گفت: اگر عالمان دین و مبلّغان شریعت بخواهند در مسیر خود موفق باشند و به اهداف مقدسشان نایل شوند باید از راه انذار و تبشیر حرکت کنند و مردم را با دو بال خوف و رجاء، به سر منزل مقصود برسانند و از گرایش به یک سمت جداً خودداری کنند.

آیت الله میر باقری، داعیا الی الله را ویژگی بعدی معرفی شده برای پیامبر(ص) در این آیه معرفی کرد و افزود: این ویژگی یعنی پیامبر انسان را به اذن خدا دعوت به سوی خدا می کند و سخن و کلام او بر اساس خواسته های دل و هوای نفس نیست و فرامین و دستوراتش همانند دستورات الهی است و نیز اطاعت از او به منزله اطاعت از خداوند است، پس پیامبر با تمام وجود مردم را دعوت به الله می کند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه یکی از ویژگی های انبیای عظام که آن ها را از دیگران ممتاز می سازد، این است که مردم را به سوی خداوند دعوت می کنند، خاطر نشان کرد: ویژگی بعدی پیامبر، سراج منیر بودن آن حضرت است یعنی رسالت و نبوت حضرت ختمی مرتبت، به قدری واضح و روشن است که اگر بخواهیم برای آن نظیر و شبیهی بیاوریم، باید او را تشبیه کنیم به خورشید تابان در وسط روز، که برای هیچ کس نقطه ابهامی باقی نمی ماند.

وی با بیان اینکه ثمره اخلاص، لقاء الله است، گفت: توجه به تعالیم حیاتبخش، مستدل و حکیمانه اسلام به حدی مهم و مطابق با عقول و اندیشه بشری است که خداوند متعال برای هدایت بندگان خود، آنان را به یک جمله دعوت کرده و فقط به شنیدن یک موعظه و نصیحت فرا می خواند و آن این است که « به پا خیزید و اگر رفیق راه پیدا نکردید، تنها حرکت کنید و افکار از پیش ساخته خود را کنار بزنید و در دعوت و دستورات این شخص یعنی پیامبر خدا اندیشه کنید و ببینید آیا این سخنان و کلمات یک فرد مجنون و بیمار است یا سخنانی است که با ندای فطرت ها و حکم عقول و اندیشه ها مطابق است»./۸۲۰/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات