۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۵۳۸۷۹۴
معاون دفتر نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا همدان تشریح کرد؛

ویژگی های سیاسی امام رضا

حجت الاسلام فاطمی پور گفت: وظیفه سیاسی امام رضا(ع) با دیگر ائمه(ع) متفاوت بود، حفظ جان شیعیان، هدایت، تعامل با دستگاه های اجرایی، کنترل کج روی ها، جلوگیری از ظلم و مقابله با انحراف های فکری و مذهبی بخشی از افعالیت سیاسی امام رضا(ع) به شمار می رود.
حجت الاسلام فاطمی پور

حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون دفتر نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا همدان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، با اشاره فعالیت های سیاسی امام رضا(ع) گفت: زمانی که امام رضا(ع) ولایت عهدی مامون را بر عهده گرفت موانع زیادی برسر راه ایشان قرار داشت.

وی تصریح کرد: خلفای عباسی با شعار حق بر مسلمین خلافت می کردند و این در حالی بود که قلمرو حکومت عباسیان وسیع بود و امام رضا(ع) باید در کنار حاکمی ظالم و در این قلمرویی وسیع به فعالیت های تبلیغی خود بپردازد.

حجت الاسلام فاطمی پور اظهار داشت: قیام های متعدد در حکومت مامون از جمله قیام های مکه، مدینه، اهواز و خراسان یکی از مشکلات امام رضا(ع) به شمار می رود که کنترل این مشکلات بر عهده امام رضا(ع) بود.   

وی در ادامه افزود: خلفای معاصر با امام رضا(ع) دارای شخصیت علمی بوده که این مساله سبب می شود تا فضایی گسترده به لحاظ اعتقادی در آن عصر شکل بگیرد که در این میان امام رضا(ع) با دفاع از حریم ولایت و امامت و دین حقه شیعی به فکر زنده ماندن جریان شیعه بود.

معاون دفتر نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی سینا همدان ابراز داشت: وظیفه سیاسی امام رضا(ع) با دیگر ائمه(ع) متفاوت بود، حفظ جان شیعیان، هدایت، تعامل با دستگاه های اجرایی، کنترل کج روی ها، جلوگیری از ظلم و مقابله با انحراف های فکری و مذهبی بخشی از افعالیت سیاسی امام رضا(ع) به شمار می رود.

وی در ادامه افزود: تعامل امام رضا(ع) با دستگاه دولتی به طوری بود که بتواند در کنار هدایت گری جلوی ظلم ها و فسق های موجود در دستگاه خلافت عباسیان را بگیرد.

حجت الاسلام فاطمی پور گفت: مامون می خواست با انتصاب امام رضا(ع) به ولایت عهدی خود امام را شریک در ظلم های خود کند اما امام رضا(ع) با سیاست توانست مکر او را به خودش باز گرداند.

وی در پایان گفت: امام رضا(ع) با پذیرش ولایت عهدی و بیان شروط خود نشان داد که ولایت عهدی را می پذیرد ولی ظلم های مامون را نخواهد پذیرفت، مامون نیز این مساله به خوبی درک کرده بود و برای خراب کردن جلوه امامت نقشه های فراوانی کشید اما شکست های متعدد او را وادار کرد تا امام رضا(ع) را به شهادت برساند./979/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات