۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۵۳۸۷۵۶
از ابتدای سال‌جاری؛

۵۰ وقف جدید در آذربایجان‌شرقی ثبت شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که احیای موقوفات و گسترش فرهنگ وقف نیاز به عزم ملی دارد، گفت: ۵۰ وقف جدید در آذربایجان‌شرقی ثبت شده است.
حجت‌الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی امروز در همایش یاوران وقف در تبریز با بیان این‌که وقف چشمه‌ای همیشه جاری و صدقه جاریه است، اظهار داشت: ثمرات و حسنات حاصل از وقف بعد از وفات واقف نیز متوقف نمی‌شود و مردم سال‌ها از عواید آن بهره‌مند می شوند.

وی با بیان این‌که موقوفات زیر نظر ولی‌فقیه و نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف اداره می‌شود، خاطرنشان کرد: وقف سنت ‏حسنه‏ای است که از دیرباز و به اشکال گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام آن را در مسیری روشن، منطقی، هدف‌دار، مترقی و دقیق نهاده است. 

حجت الاسلام مصائبی ادامه داد: وقف از مختصات نظام حقوقی و اقتصادی اسلام است که در سوره‌های مختلف قرآن و با مصادیقی چون «انفاق و احسان»، «قرض‌الحسنه»، «تعاون» و «صدقه» و در سوره‌ها‌ی مبارک «آل‌عمران»، «مزمل»، «بقره»، «مریم» و «کهف» به آن اشاره شده است.

وی با بیان این‌که سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی موقافات عمل می‌کند، تصریح کرد: بیش از ۵۰ وقف در هشت ماه نخست سالجاری به ثبت رسیده است، که اغلب به نیت عام المنفعه، ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت و ساخت مساجد در مناطق مختلف شهری و روستایی بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که به دنبال احیای موقوفه بزرگ ربع رشیدی هستیم، گفت: ربع رشیدی سالیان پیش در این شهر زندگی می‌کرد که اکنون نیز نام این عالم به بزرگی و نیکی یاد می‌شود، چرا که موقوفات و خیر فراوانی برای مردم برجای گذشته است.

حجت الاسلام مصائبی با اشاره به این‌که بانو خیرالنساء که هیچ ورثه‌ای ندارد به واسطه‌ اموالی که در راه خدا وقف کرده نامش برای همیشه تاریخ ماندگار شده است، گفت: تبریز باید نسبت به شهرهای دیگر در بحث وقف پیشرو باشد، انتظار داریم همان گونه که تبریز در عرصه‌های مختلف اولین و پیشتاز بوده است، باید در حوزه وقف نیز الگو باشد.

وی با بیان این‌که از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۸۳ رای به نفع موقوفات صادر شده و ۱۷۵ سند نیز به ثبت رسیده که بیش از ۵۵۰ رقبه را شامل می‌شود، گفت: باید با برنامه‌ریزی و به طور نظام‌مند، در کنار هر مسجد یک حوزه علمیه از محل نیات واقفان خیراندیش برپا شود.

حجت الاسلام مصائبی با اعلام این‌که 200 امامزاده در استان ثبت شده که از این تعداد 100 امامزاده ساماندهی و 90 درصد نوسازی شده است، افزود: 7100 باب مسجد در استان را شناسایی شده که البته برخلاف آمار دیگر نهادهای متولی امور مساجد؛ در آمار اداره اوقاف مساجد متروکه هم در نظر گرفته شده است./935/پ202/ب1

ارسال نظرات