۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۳۸۷۵۰
پژوهشگر حوزوی تبیین کرد؛

۵ منشأ رنج و مصیبت در زندگی

حجت الاسلام دهقان علاقه مندی به دنیا، احترام به رییس فاسق، هوسرانی، تنبلی و انتظار بیجا را از عوامل ایجاد رنج و مصیبت در زندگی ها دانست.
مصیبت و رنج

حجت الاسلام اکبردهقان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین عوامل رنج و مصیبت در زندگی ها پرداخت و گفت: در قرآن کریم و روایات عوامل مختلفی پیرامون رنج و مصیبت بیان شده و از سویی راه‌های برطرف شدن آن نیز ذکر شده است که اولین از آنها «علاقه مندی به دنیا» است.

مؤلف و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند «آگاه باشید علاقه به دنیا منشأ همه خطاها و گناهان و سبب هر گرفتاری است»؛ انسان باید دنیا را به منزله مرزعه ای برای آخرت خود دیده و تلاش کند تا محصول خوب در آن بکارد تا در آخرت میوه آن محصول را برداشت کند.

وی با بیان اینکه دومین عامل رنج و مصیبت در زندگی ها «احترام به رییس فاسق» است، اظهار داشت: در روایات آمده است زمانی که رییس یک گروه فاسق باشد و از سوی آن گروه اکرام شود، پس آن گروه منتظر بلا باشند.

حجت الاسلام دهقان سومین عامل رنج و مصیبت را «هوسرانی» خواند و ابراز داشت: انسان باید نسبت به مسأله شوهت خود بسیار مراقب باشد، چراکه یک لحظه شهوت رانی می تواند سبب اندوه طولانی شود.

استاد حوزه علمیه چهارمین عامل رنج و مصیبت را «تنبلی» معرفی کرد و افزود: حضرت علی(ع) فرمودند «کسی که صبر بر رنج نداشته باشد باید بر بی پولی صبر داشته باشد»؛ انسان باید همواره سعی در کسب روزی حلال داشته باشد و بیکاری و تنبلی را برای خودش ننگ و عار بداند.

وی پنجمین عامل رنج و مصیبت در زندگی‌ها را «انتظار بی جا» دانست و عنوان کرد:‌ یک قسمت از ناراحتی بشر به جهت انتظارات بی جای او است؛ انسان انتظار دارد همه دوستان به او احترام کنند، اما برخی افراد گاهی بر اثر جهل و نادانی به او توهین می کنند،‌ بعد انسان ناراحت می شود که از فلانی انتظار نداشتم و فلان رفتار را با من داشت.

حجت الاسلام دهقان در پایان خاطرنشان کرد: انسان نباید از هیچکس انتظار احترام و خدمت داشته باشد، چراکه وقتی این باور در وجود انسان شکل بگیرد دیگر در همه عمر خود هرگاه به او اهانتی شود حمل بر جهل افراد می کند و دیگر دچار ناراحتی نخواهد شد؛ البته ناگفته نماند که انسان گاهی هم باید اعمال و رفتار خودش را بررسی کند، بلکه شاید مرتکب خطا و اشتباه شده باشد و افراد با رفتار تند خواسته اند او را متوجه اشتباهش سازند./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات