۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۵۳۸۷۰۴
معاون تهذیب حوزه علمیه استان خبر داد؛

آغاز برگزاری دوره تکمیلی تربیت مشاوره مدارس علمیه مازندران

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران از برگزاری دوره تکمیلی و مهارتی تربیت مشاور مدارس علمیه استان خبر داد.
معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران

حجت الاسلام جعفر طبرسی، معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری از برگزاری دوره تکمیلی و مهارتی تربیت مشاور در استان خبر داد.

وی با بیان این که دوره مقدماتی این طرح در سال گذشته و امسال برگزار و به پایان رسیده است، افزود: در دوره مقدمات طرح تربیت مشاور سی نفر شرکت کردند که از این تعداد 25 نفر موفق شدند این دوره را به موفقیت بگذارند و به دور تکمیلی راه پیدا کنند.

حجت الاسلام طبرسی خاطرنشان کرد: در دوره مقدماتی ده سرفصل پیرامون مسائل مختلف مشاوره از سوی اساتید برجسته مرکز مشاوره قم آموزش داده شد.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دوره تکمیلی و مهارتی تربیت مشاور نیز ده سر فصل دارد، تصریح کرد: هر سر فصل به میزبانی یکی از مدارس علمیه استان برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که نخستین جلسه این دوره دوم و سوم آذر ماه در مدرسه علمیه محمدیه قائمشهر آغاز خواهد شد، بیان داشت: اساتید این دوره نیز از مرکز مشاوره قم اعزام خواهند شد و برگزاری این دوره نیز یک سال زمان خواهد برد.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به این که دوره تکمیلی تربیت مشاوره حوزه علمیه استان در ده مدرسه علمیه مازندران برگزار خواهد شد، افزود: نظریه های روان درمانی، آشنایی با آزمون ها، مداخله در سبک زندگی با رویکرد اسلامی، اصول و قواعد مشاوره گروهی برای افراد سالم، نظریه خانواده درمانی، مداخله در مباحث فرزند پروری، مداخله در آسیب ها و اختلال های اولیه، استعداد یابی و مصاحبه تشخیصی بخش مهمی از سرفصل هایی است که در این دوره از سوی اساتید به آن پرداخته خواهد شد.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که پس از پایان این دوره آزمونی بین افراد شرکت کننده به عمل خواهد آمد، گفت: کسانی که موفق به کسب امتیاز لازم در آزمون مورد نظر شدند در سطح سه و مرحله نهایی این طرح شرکت خواهند کرد.

حجت الاسلام طبرسی با اشاره به این که مرحله نهایی طرح تربیت مشاوره نیز به صورت کارگاهی برگزار خواهد شد، افزود: داوطلبانی که بتوانند مرحله نهایی طرح را نیز با موفقیت سپری کنند به عنوان کارشناس مشاوره در مرکز مشاوره حوزه علمیه مازندران به کار گیری خواهند شد.

وی با بیان این که در دوره نخست طرح تربیت مشاوره 60 نفر شرکت کرده بودند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 12 نفر از داوطلبان آن دوره پس از گذراندن دوره مقدماتی و تکمیلی در حال حاضر به برخی فعالیت های مشاوره ای در مدارس علمیه مشغول هستند که در آینده این افراد به همراه خروجی طرح تکمیلی دوره فعلی در دوره نهایی طرح تربیت مشاوره شرکت خواهند کرد.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود با اشاره به این که در حال حاضر طلاب و اساتید مدارس از حضور مشاوران در مدارس علمیه رضایت دارند، تصریح کرد: با توجه به این که در استان حدود 25 مدرسه علمیه مشغول فعالیت هستند نیاز ما به مشاور در این مدارس بیشتر است.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که از همه ظرفیت ها به منظور تقویت بحث مشاوره در مدارس علمیه بهره خواهیم گرفت، بیان داشت: موضوع مشاوره یک نیاز مهم برای طلاب در مسیر علم آموزی در حوزه است.

وی با اشاره به این که طلاب در مسیر زندگی طلبگی خود با آسیب های احتمالی مواجه خواهند بود، خاطرنشان کرد: همراهی یک مشاور با طلاب می تواند بسیاری از مشکلات و آسیب های احتمالی را از طلاب دور کند.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با بیان این که مشاوره مسیر را برای رشد و تعالی یک طلبه مشخص خواهد کرد، تصریح کرد: متأسفانه طلابی که وارد حوزه می شوند در ابتدا به دلیل برخی مشکلات ممکن است دچار سردرگمی شوند و از مسیر اصلی خارج شوند.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که تقویت فرهنگ مشاوره در حوزه می تواند نقطه روشنی برای تقویت جایگاه یک طلبه در حوزه باشد، خاطرنشان کرد: مسأله مشاوره همواره مورد تأکید دین مبین اسلام نیز بوده و امروز نیز باید از سوی مدارس علمیه مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان این که مدیران و اساتید مدارس بیشتر به مسأله مشاوره در میان طلاب توجه کنند و آن را سبک نشمرند، گفت: مشاوره در مسائلی نظیر ازدواج، مباحث طلبگی و مباحث علمی یک ضرورت است که باید در حوزه های علمیه مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که خوشبختانه مرکز مشاوره حوزه علمیه استان سال گذشته در استان افتتاح شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خدمات ارزشمندی از سوی کارشناسان مرکز مشاوره به طلاب مدارس علمیه ارائه می شود که انشاء الله به زودی شاهد تقویت این مرکز خواهیم بود.

حجت الاسلام طبرسی با بیان این که با حضور مشاور در مدارس علمیه می توان جلوی بسیاری از آسیب های اجتماعی احتمالی در مدارس را گرفت، افزود: در حال حاضر بسیاری از طلاب ما در بخش انگیزه، هدف گذاری، مدیریت زمان و مدیریت تحصیلی دچار ضعف هستند که با فعال شدن واحد مشاوره می توان این مشکلات را مرتفع کرد./۹۵۰/ت302/ب1

ارسال نظرات