۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵۳۸۶۶۸
آیت الله مکارم شیرازی:

پیوند فرهنگ دینی و نظامی رمز پیروزی دفاع مقدس و محور مقاومت است/ ضرورت تبیین پیشگامی روحانیت در دفاع مقدس برای جامعه

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی گفت: پیشگامی روحانیت و نقش آفرینی آن در دفاع مقدس را باید برای جامعه تبیین و پررنگ کرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در دیدار شورای عالی ستاد کنگره شهدای روحانی استان قم با تسلیت ایام عزاداری پایان ماه صفر، برگزاری کنگره شهدای روحانیت را کاری بزرگ و قابل اهمیت دانست.

وی افزود: امیرمؤمنان می فرماید «من مردم را به هیچ کار خوبی دعوت نمی کنم مگر این که خودم قبل از دیگران انجام داده باشیم، همچنین مردم را از کار بدی نهی نمی کنم مگر این که قبلا آن را ترک کرده باشم» این فرهنگ علوی و اسلامی است که اگر مردم را دعوت به کاری کردیم خود پیشگام باشیم و اگر نهی از کار بد کردیم خود در اجتناب از آن پیشگام باشیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که تعداد بسیار شهدای روحانیت الهام گرفته از کلام امیرمؤمنان است، اظهار داشت: این مسأله دهان بدگویان و دشمنان را می بندد، دیگر این حرف در کار نیست که فرزندان و جوانان مردم را به جبهه فرستادند و خود در پشت نشستند بلکه مشاهده می کنند روحانیت پیشگام بوده است.

وی ادامه داد: پیشگامی روحانیت در دفاع مقدس و نقش آفرینی آن را باید برای جامعه تبیین و پررنگ کرد، جامعه باید بداند که روحانیت در حضور در دفاع مقدس و شهادت پیشگام بوده و حضور فعال داشته است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به آیه نفر ابراز داشت: از این آیه استفاده می شود نخستین حوزه علمیه اسلام به دست پیامبر در مدینه تشکیل شده است، آیه می فرماید همه نباید به میدان جنگ بروند بلکه عده ای باید در مدینه بمانند و تعلیمات اسلام را فرا بگیرند تا به دیگران بیاموزند.

وی عنوان کرد: اسلام مسأله نظامی و فرهنگی را با هم گره زده است، رمز پیروزی در جنگ تحمیلی نیز همین مسأله بوده که مسائل فرهنگی با مسائل رزمی گره خوردند، دست ما از مسائل فرهنگی و مذهبی پر است و می توانیم روحیه افراد را تقویت کنیم و در برابر دشمن پیروز شویم، رمز پیروزی در جنگ های اسلامی و دفاع مقدس پیوند فرهنگ و معنویت با مسائل رزمی و نظامی بوده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: دشمن از همین مسأله هراس دارد و سعی می کند مسائل فرهنگی که تقویت کننده مسائل نظامی است را مورد هجمه قرار دهد، دشمن می خواهد عقاید و اخلاق را متزلزل کرده و به وسیله فضای مجازی جوانان را سرگرم کارهای دیگر کند.

وی اضافه کرد: چه شد حزب الله که جمعیتی کوچک در برابر اسرائیل است و سلاح های ابتدایی در برابر دشمن خود دارد در جنگ 33 روزه به پیروزی رسید، عامل پیروزی گره زدن فرهنگ اسلامی با مسائل رزمی است، امروز هم اسرائیل از همین می ترسد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: این که روحانیت در جبهه ها حضور پررنگ داشت به واسطه این بود که پیام اسلام و فرهنگ شهادت را به رزمندگان برساند وقتی این فرهنگ به رزمندگان برسد پیروزی قطعی خواهد بود، همه باید به این مسأله فکر کنند که برای حفظ ممکلت فرهنگ دینی باید پشتیبان فرهنگ نظامی در برابر دشمن باشد.

وی افزود: برگ برنده ما دین است، دین سلاحی است که داریم و در زرادخانه های دشمن هم مانند این سلاح پیدا نمی شود، از این رو باید آن را حفظ کنیم و به جوانان تعلیم دهیم، برگزاری کنگره ها و یادواره های شهدای روحانیت سبب محکم تر شدن پیوند فرهنگ دینی و نظامی می شود.

این مرجع تقلید اظهار داشت: وقتی انقلاب پیروز شد ارتش و پلیس نداشتیم و دشمن در همان لحظه که همه چیز بر هم ریخته بود و دوباره باید تشکیل می شد حمله کرد، انقلاب تشکیلات قبلی را ویران کرده بود و هنوز تشکیلات خود را نساخته بود که دشمن هجوم آورد.

وی ادامه داد: ابتکار امام راحل و فرمان جهاد و شهادت و بسیج عمومی به داد کشور رسید و کشور را در برابر دشمن منسجم کرد، این درس ها باید به نسل جدید منتقل شود تا انقلاب باقی بماند در سوریه و عراق همین روحیه و فرهنگ سبب پیروزی شد./1323/۲۰۲/ح

ارسال نظرات