۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۵۳۸۶۵۴
مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان:

کتابخانه‌های روستایی باید تقویت شوند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان، فرهنگ مطالعه را یکی از موضوعات مغفول در جامعه خواند و با تاکید بر تقویت کتابخانه های روستایی گفت: در حوزه کتاب های کمک درسی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان کتاب از سوی بنیاد قلم چی به کتابخانه های روستایی استان هرمزگان اهدا شده است.
محسن زینلی تختی

محسن زینلی تختی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، از فعالیت کتابخانه های عمومی و ارائه خدمات به مخاطبان در استان هرمزگان خبرداد و گفت: درحال حاضر، 64 کتابخانه عمومی در استان هرمزگان فعالیت می کنند که از این تعداد کتابخانه، 19 باب روستایی و 45 باب کتابخانه در شهرها راه اندازی شده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه 680 هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان موجود است تصریح کرد: 45 هزار نفر در 64 کتابخانه در سطح استان هرمزگان عضویت دارند.

زینلی تختی گفت: در سه سال اخیر، 5 باب کتابخانه به همت خیرین و نیکوکاران در استان هرمزگان احداث و به بهره برداری رسیده که از این تعداد، یک باب کتابخانه مرحوم حاج عبدالله والی در خمینی شهر بشاگرد احداث شده است.

وی ادامه داد:‌همچنین ۱۲ باب کتابخانه به همت خیرین در دست بررسی است که یا پروژه های شان نیمه کاره است و یا باید تجهیز شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان از احداث ۶ باب کتابخانه با اعتبارات دولتی در استان خبرداد و گفت: از این تعداد، ۲ باب اعم کتابخانه از مرکزی و کتابخانه شهرک اندیشه در شهرستان بندرعباس و مابقی در شهرستان میناب، ابوموسی، بستک و بندرلنگه احداث خواهد شد. 

زینلی تختی، کتابخانه ها را پایگاه علمی فرهنگی خواند و تصریح کرد:‌ علاوه بر امانت کتاب و ارائه خدمات کتابداری، فعالیت های فرهنگی اعم از جلسات و نشست های کتابخوان، قصه گویی، شعرخوانی، معرفی و نقد و بررسی کتاب و همچنین درصورت وجود فضای لازم، کلاس های کمک آموزشی نیز در کتابخانه های عمومی استان هرمزگان انجام می شود.

وی با تاکید بر تقویت کتابخانه های روستایی گفت: اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان این مهم را در دستورکار قرار داده و در حوزه کتاب های کمک درسی نیز بیش از ۳۰۰ میلیون تومان کتاب از سوی بنیاد قلم چی به کتابخانه های روستایی استان هرمزگان اهدا شد. 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان بیان کرد: در سال گذشته، روستای گزیر بندرلنگه به عنوان یکی از ۱۰ روستای دوستدار کتاب در کشور معرفی شد که در این روستا با مشارکت خیرین، کتابخانه احداث و راه اندازی شده است.

زینلی تختی با اشاره به عوامل کاهش و ضعف فرهنگ کتابخوانی از فضای مجازی و ماهواره به عنوان یکی از رقبای اصلی کتابخانه ها نام برد که در کاهش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نقش دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان همچنین به خلأهای موجود در زیرساخت های ترویج فرهنگ مطالعه تصریح کرد: آن گونه که باید در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه تلاش نکرده ایم، در تمامی جلسات، اولویت مهم یا احداث راه است یا بهداشت و درمان است، کتاب و کتابخوانی از اولویت های بعدی بشمار می رود و فرهنگ مطالعه یکی از موضوعات مغفول در جامعه است.

وی گفت: به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و جبران کوتاهی های صورت گرفته در این زمینه، جذب خیران و نیکوکاران را در دستورکار گذاشته ایم و به طور جد در این راستا تلاش می کنیم.

زینلی تختی با تاکید بر تبیین و شناساندن نتایج مطالعه و کتابخوانی برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی گفت: خانواده ها درصورتی که با نتایج کتابخوانی و مطالعه اشنا شوند قطعا سبک و سوی زندگی خود را به سمت مطالعه سوق خواهند داد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان از برگزاری جشن گلریزان کتاب توسط سازمان های مردم نهاد در استان خبرداد و  گفت: این مراسم در سال گذشته، تنها در مرکز استان برگزار شد اما در سال جاری، در شرق به میزبانی شهرستان میناب، در مرکز استان؛ شهر بندرعباس و در غرب استان نیز در شهرستان بندرلنگه برگزار می شود./۸۵۱/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات