۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۵۳۸۶۰۷
فعال فرهنگی مطرح کرد؛

نقش مؤثر خانواده در ترویج فرهنگ کتابخوانی

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر ضرورت تبیین اهمیت کتابخوانی برای مخاطبان به ویزه نسل جوان گفت: خانواده با آگاهی از نتایج فرهنگ مطالعه به خوبی می تواند نقش خود را در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی ایفا کند.
حجت الاسلام غلام پور

حجت الاسلام حمید غلام پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: معظم له فرموده اند هر موقع که به این حوزه فکر می کنم، برای افزایش و ترویج و ارتقای فرهنگ عامه مردم به حوزه کتاب و کتابخوانی باید همه نهادها بخصوص نهادهای فرهنگی با وحدت تمام هم و غم خود را بکار ببرند و باعث ارتقای این مسأله باشند.

وی در ادامه افزود: این سخن ارزشمند مقام معظم رهبری، نشان از دغدغه های ایشان در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه دارد و اهمیت این مسأله بیش از بیش برای ما روشن می کند.

مدرس حوزه علمیه برادران جاسک تصریح کرد: درصورت تبیین، تدوین و تفسیر اهمیت کتابخوانی برای مخاطبان به ویژه نسل جوان، شاهد استقبال آنان به موضوع مهم کتابخوانی و مطالعه خواهیم بود.

حجت الاسلام غلام پور ادامه داد: باید در ابتدا با گفتمان سازی، این فرهنگ لازم و ضروری را در جامعه به ویژه در بین جوانان، آموزش و پرورش، بسیج و دستگاه های مردم نهاد و پرجمعیت نهادینه کنیم .

وی به عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی اشاره داشت و اضافه کرد: ضعف در حوزه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به نهاد کوچک اجتماعی خانواده و همچنین جامعه بر می گردد و بخشی دیگر از آن نیز به توجه دولت و دست اندر کاران حوزه کتاب و کتاب خوانی مربوط می شود.

این فعال فرهنگی گفت: در حوزه فردی، امروزه شاهد کاهش الفت و انس به کتاب و کتاب خوانی عطش و کنجکاوی علمی در بین جوانان هستیم.

حجت الاسلام غلام پور ادامه داد: خانواده آن گونه که باید، نتوانسته بستر لازم را برای گرایش به فرهنگ مطالعه ایجاد کند، بنابراین بخشی از این کاهش متوجه این نظام کوچک در هر جامعه می شود.

 وی همچنین گفت: عدم آشنایی والدین با ثمرات و خروجی های مثبت فرهنگ مطالعه یا بعضا به خاطر نداشتن اطلاعات و آگاهی در حوزه مدیریت این مطلب نیز در کاهش و ضعف فرهنگ مطالعه دخیل است.

مدرس حوزه علمیه تاکید کرد: یک خانواده با آگاهی از نتایج فرهنگ مطالعه به خوبی می تواند نقش خود را در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی ایفا کند.

حجت الاسلام غلام پور به نقش سازنده و بی بدیل مدارس ارتقای فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و افزود: امروزه نظام آموزش رایج در مدارس، بیشتر سنتی و تکراری است، نظامی نیست که لذت واقعی مطالعه در کام نوجوان ایجاد کند که ممکن از ناشی از کمبود امکانات و فضاهای مناسب برای مطالعه و یا نبود نیروهای کارشناس و کارآمد به اندازه کافی در مدارس باشد./851/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات