۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۵۳۸۵۷۴
آیت الله استادی:

پای هر منبر و تفسیری نمی‌توان نشست

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که امروز بسیاری از طریق فضای مجازی مسائل دینی و آیات را نادرست مطرح می کنند، گفت: پای هر منبر و تفسیری نمی‌توان نشست.
آیت الله استادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله رضا استادی دبیر شورا عالی حوزه های علمیه امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، گفت: اوامر و نواهی پیامبر اسلام سعادت انسان را تأمین می کند.

وی افزود: رسول خدا، امیرمؤمنان و ائمه بعدی را معرفی کردند که اگر فرموده پیامبر نیازمند تفسیر باشد از سوی اهل بیت(ع) بیان می شود، از این رو اگر انسانی سعادت می خواهد باید خود را با فرموده های پیامبر و اهل بیت(ع) تطبیق دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که صفاتی ذکر شده برای شیعه و مؤمن به این دلیل است که انسان خود را مورد ارزیابی قرار دهد، اظهار داشت: پیامبر اسلام به عنوان خاتم انبیا برای زمان خود و آینده یعنی امروز بشر تذکراتی داده اند، پیامبر اسلام نگرانی هایی نسبت به آینده داشته که با عباراتی بیان کردند.

وی ادامه داد: حضرت فرمودند از سبک شمردن دین از سوی امت خود نگرانی دارم، هرکس باید بررسی کند که بین دنیا و دین کدام را انتخاب می کند، سبک شمردن دین یعنی انسان به دین ارزش ندهد، سبک شمردن برای شعار نیست بلکه در عمل مشخص می شود هرکس باید ببیند که در عمل چقدر همراه دین است.

آیت الله استادی با بیان این که ارزش قائل نشدن برای دین و دستورهای دینی خطری بزرگ است، ابراز داشت: پیامبر و اهل بیت(ع) رنج های بسیار را برای زنده ماندن و ارزش قائل شدن به دین متحمل شدند، انسان باید در دینداری محکم باشد.

وی عنوان کرد: به همه مسائل دین باید به صورت جدی اهمیت داده شود، تدین انسان بستگی به یاد خدا و آخرت دارد، آرزوهای طولانی انسان را از یاد خدا و آخرت غافل می کند، اگر انسان تابع هوا و هوس باشد نمی تواند حق را بپذیرد؛ بقای دیانت انسان این است که به دنبال حق باشد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: بقای دین انسان به یاد آخرت و دنبال حق بودن است که اگر آرزوهای طولانی و هوس وجود داشته باشد آخرت و حق فراموش می شود، از دیگر نگرانی های پیامبر نادرست معنا کردن آیات قرآن است که امروز می بینیم به این وسیله می خواهند مردم را گمراه کنند، مردم باید از افراد اهل علم و مطمئن تفسیر قرآن را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: پای هر منبر و تفسیری نمی توان نشست، امروز بسیاری از طریق فضای مجازی مسائل دینی و آیات را نادرست مطرح می کنند تا سبب انحراف شود، در زمان امیرمؤمنان نیز آیه مربوط به ایشان و اهل بیت(ع) را خواندند اما بر دیگران تطبیق کردند، مردم باید بیدار و هوشیار باشند.

آیت الله استادی با بیان این که پیامبر اسلام از لغزش عالمان امت نگرانی داشتند، گفت: یک عالم و روحانی باید مراقب باشد که چه می گوید و چه می نویسد، نگرانی مهم پیامبر این بود که مردم از در خانه اهل بیت(ع) به سمت دیگران نروند، امروز هر مشکلی که وجود دارد برای جدایی از خانه اهل بیت(ع) است.

وی افزود: پیامبر اسلام فرمودند انسان ها برای دستیابی به سعادت و گمراه نشدن باید متمسک به قرآن و اهل بیت(ع) شوند، بعد از پیامبر امتحان بزرگی پیش آمدند که همه جز تعدادی اندک رفوزه شدند، پیامبر بارها درباره قرآن و اهل بیت(ع) تذکر داده و راه سعادت را نشان دادند اما عده ای به دلیل هوا و هوس در جامعه اسلامی انحراف ایجاد کردند، هرکس از خط اهل بیت(ع) جدا شود گرفتار خواهد شد، اگر دین سبک شمرده شود پیامبر و اهل بیت(ع) راضی نخواهند بود./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات