۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۵۳۸۵۴۴
از سوی حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تشریح شد؛

آثار منفی ربا و لقمه حرام در حیات فردی و اجتماعی

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به نگرانی و دغدغه پیامبر(ص) نسبت به ربا و کسب لقمه حرام از سوی مسلمانان، گفت: لقمه حرام سبب از بین رفتن رابطه با خدا و لذت عبادت،‌ قساوت قلب، کم اهمیت جلوه دادن معصیت و تأخیر در اجابت دعا می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس دینی رسانه ملی در مراسم شام شهادت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام مجتبی(ع) در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به بیان دغدغه‌ها و نگرانی‌های پیامبر(ص) برای امت اسلام بعد از رحلتشان پرداخت و اظهار کرد: این نگرانی‌ها که از سوی پدر امت بیان می‌شود را باید به عنوان تذکرات و خطر‌های جدی همواره مد نظر داشت و آن‌ها را کنترل و مدیریت کرد.

وی با بیان این‌که جامعه ما به برخی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مورد اشاره حضرت محمد(ص) گرفتار شده است،‌ گفت: کسب لقمه حرام، شهوت‌های پنهانی و ربا سه نگرانی پیامبر(ص) برای مسلمانان هستند که این سه دغدغه امروز در جامعه ما مشاهده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در تشریح نتایج و آثار منفی لقمه حرام،‌ عنوان کرد: لقمه حرام رابطه انسان با خداوند را از بین برده و لذت عبادت و همچنین احساسات نیکو را از او می‌گیرد؛ در نتیجه انسان اگر عبادت هم بکند،‌ نسبت به آن احساسی ندارد.

کارشناس مذهبی رسانه ملی تصریح کرد: دومین اثر لقمه حرام، قساوت قلب است که مهربانی و محبت را از دل انسان می‌گیرد که در نتیجه او به راحتی می‌تواند به جنایت و خطا دست بزند؛‌ همچنین لقمه حرام غیرت و حساسیت‌ انسان در برابر گناه را کاهش داده و معصیت را برای او سبک و کم‌ اهمیت جلوه می‌دهد.

سخنران حرم رضوی ادامه داد: لقمه حرام اجابت دعا را به تأخیر انداخته و گاه مانع اجابت آن می‌شود، همچنین از رشد، تعالی و حرکت صعودی انسان جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ربا، شخص ربا‌خوار را نابود می‌کند و در این‌که این شخص یک دولت باشد یا نهادی چون بانک و یا افراد تفاوتی ندارد؛ به طور مثال‌ امروز صدا و ناله بانک‌ها از وضعیت پشتوانه‌هایشان بلند شده و نسبت به آن گلایه مندند چرا که درست عمل نکردند؛‌ برخی از مردم نیز با فاکتورهای خرید کالای جعلی نسبت به دریافت وام اقدام می‌کنند که این حرکت نیز صحیح نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تأکید کرد: در قرآن هر جا در مورد استفاده از حلال‌های الهی سخن به میان آمده، پس از آن به انجام اعمال صالح، ‌شکر الهی، ‌دوری از خطوات شیطان و غیره اشاره شده است به این معنا که با کسب و لقمه حرام نمی‌توان اعمال صالح و شکر خدا را به جا آورد./۹۳۴/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات