۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۵۳۸۵۳۷
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه:

وقف باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی بر تبدیل وقف به یک گفتمان عمومی تأکید کرد و گفت که مردم باید با خدمات، کارکردها و برکات وقف آشنا شوند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه وریاست محترم سازمان اوقاف وامورخیریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران که به مناسبت دهه وقف صورت گرفت، آن را سنت حسنه مورد تأکید پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نام برد و گفت: در قرآن کریم از وقف به عنوان صدقه جاری که استمرار داشته باشد نام برده شده است.

وی با بیان این‌که مسلمانان جهان و ملت مسلمان ایران به تبعیت از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به سنت حسنه وقف عمل کرده و موقوفاتی را ایجاد کرده‌اند به بیان آثار، برکات و کارکردهای وقف پردخت.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: وقف خدمات مختلف و متنوعی برای مردم عزیز ایران اسلامی داشته و دارد و از آن بهره‌مند هستند.

وی ارائه خدمات درمانی در سطح کشور با بیش از ۱۴۰۰ مرکز درمانی، ۶۸۰۰ مرکز فرهنگی، علمی و پژوهشی مانند دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مدارس آموزش و پرورش، کتابخانه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی و بیش از ۷۰ هزار مسجد برای ارائه خدمات عبادی، مذهبی و مربوط به اهل بیت(ع) را از جمله موقوفات نام برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گفت که بخشی از اماکن ورزشی که جوانان این ملت در آنجا ورزش می‌کنند مانند ورزشگاه شهید دستغیب در شیراز و ورزشگاه تختی در اصفهان موقوفه است.

وی با بیان این‌که مردم به حکم الهی وقف علاقه‌مند هستند، اظهار داشت: مردم باید خدمات، کارکردها و برکات وقف را بدانند، بنابراین هرچه این امر الهی را تبلیغ و در مناسبت‌های مختلف اطلاع‌رسانی کنیم، مردم عمل می‌کنند.

نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر این‌که وقف را باید به یک گفتمان عمومی تبدیل کنیم، گفت: هر فردی به صورت فردی یا به صورت مشارکتی و جمعی چیزی را مانند یک جلد قرآن مجید یا یک کتاب مفید برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی وقف کند.

وی خاطرنشان کرد: البته به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شد و به لحاظ حقوقی نیز شورای نگهبان آن را تصویب کرد که وقف به صورت گروهی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گفت: فرزندانمان را از دوران کودکی و در دوره آموزش و پرورش با امر وقف آشنا کنیم مانند این‌که مدرسه‌ای در زمستان احتیاج به بخاری دارد اما بودجه‌ای برای تهیه آن نباشد مدیران و خانواده دانش‌آموزان مبلغی را جمع کنند، بخاری خریداری کرده و آن را وقف مدرسه کنند.

وی با اشاره به این‌که یکی از موضوعات مهم و مورد تأکید آن است که موقوفات بر اساس نیاز امروز جامعه باشد، ابراز کرد: نیازهای جدیدی در جامعه داریم که لازم است مردم را راهنمایی کنیم و مشورت دهیم که مطابق نیاز امروز جامعه وقف کنند.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: با جمع‌بندی و مطالعه تمام وقف‌نامه‌های در اختیار سازمان اوقاف بیش از ۸۰۰ نوع نیت واقف در سطح کشور به دست آمد و به این نتیجه رسیدیم که در برخی موضوعات موقوفات مورد نیاز به اندازه مطلوب وجود ندارد.

وی از موقوفات برای فعالیت‌های قرآنی، اشتغال، ازدواج، کمک‌ به خانواده‌های نیازمند و بی‌سرپرست، کمک به دانش‌آموزان، کودکان کار و وقف برای تولید علم و فن‌آوری به عنوان بخشی از موقوفات مورد نیاز جامعه امروز ایران نام برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این‌که پرچمدار پیشرفت علم و فن‌آوری در کشور مقام معظم رهبری هستند، گفت: یکی از موضوعاتی که همیشه مورد تأکید و اهتمام مقام معظم رهبری بوده بحث تولید علم و فن‌آوری است که در جلسات خصوصی به این موضوع تأکید داشته و به مسؤولان تذکر داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم، باید بگویم که یکی از مؤلفه‌های مهم حل مشکل اجتماعی پرداختن به بحث تولید علم و فن‌آوری است و این در سند جامع کشور در عرصه‌های مختلف مشخص شده است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه از رسانه ملی و خبرگزاری‌ها، مطبوعات و شخصیت‌های مختلفی که افکار عمومی جامعه را در اختیار دارند و می‌توانند مردم را راهنمایی کنند، خواست که علاقه‌مندان را برای امر وقف و تولید علم و فن‌آوری راهنمایی و هدایت کنند.

وی در پایان برخی اقدامات سازمان متبوع خود را در قالب موقوفات برشمرد و با اشاره به حضور پرشور زائران اربعینی اباعبدالله الحسین(ع)، گفت: در اربعین ۷۴ نقطه در داخل کشور و مرزهای مختلف و حتی داخل عراق از نیات عزاداری واقفان موکب‌هایی برپا و به زائران ارائه خدمات شد./920/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات