۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۵۳۸۵۳۵
حجت الاسلام جوشقیان در زاهدان تشریح کرد؛

عوامل توسعه و ‌گسترش دین مبین اسلام

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا گفت: عوامل متعددی در توسعه و ‌گسترش دین مبین اسلام نقش دارد که قرآن کریم بهترین هدایتگر برای تعالیم انوار آسمانی است.
حجت الاسلام جوشقانیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، حجت الاسلام حسین جوشقانیان، مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا، شب گذشته در مراسم سوگواری رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) که در حسینیه عاشقان ثارالله زاهدان برگزار شد با اشاره به آیه «إَنَّ هَذا القُرآنَ یَهدی لِلَتی هِیَ اقوَمِ وَ یُبَسِّرُ المؤمنین» گفت: عوامل متعددی در توسعه و ‌گسترش دین مبین اسلام نقش دارد که قرآن کریم بهترین هدایتگر برای تعالیم انوار آسمانی است.

وی ادامه داد: قرآن کریم کتابی است که پیامبر اکرم(ص) به امت اسلامی خود توصیه فرمودند که هرگز قرآن را رها نکرده و‌حداقل روزی 50 آیه از آن را قرائت کنند.

حجت الاسلام جوشقیان یکی دیگر از عوامل توسعه اسلام را ایثارگری حضرت خدیجه(س) معرفی و عنوان کرد: این بزرگوار به دنیا تعلق خاطر نداشته و یکی از ویژگی های بارزشان فداکاری بود؛ چرا که در سخت ترین شرایط اموال خویش را در رکاب حضرت محمد(ص) بخشید.

وی مجاهدت حضرت امیرمؤمنان(ع) را یکی دیگر از عوامل گسترش اسلام دانست و اذعان داشت: حضور شجاعانه حضرت علی(ع) در نبرد بدر باعث شد اسلام در نخستین درگیری خونین خود با مخالفان، سربلند و سرافراز بماند و در همین جنگ بود که آیه «لٰا فَتیٰ الا عَلی، لا سَیفَ الا ذوالفَقار» نازل شد.

مدیر مؤسسه روایت سیره شهدا با اشاره به آیه «إِنَّکَ لَعَلی خُلقِ العَظیم» مهم‌ترین عامل پیشرفت اسلام را اخلاق نیکوی پیامبر اکرم(ص) و ایشان را نماد اخلاق معرفی کرد و ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت اسلام، اخلاق نیک و برخورد متین با مردم بود تا فضائل اخلاقی و خلقیات نیکو را تحقق بخشیده و رذایل اخلاقی را یادآور شود.

وی در ادامه افزود: روزی شخصی از حضرت علی(ع) خواست تا اخلاق پیامبر را برای او بازگو‌ کند؛ حضرت فرمودند که نعمت‌های الهی را برشمار تا من برای تو اخلاق حضرت محمد (ص) را بگویم؛ فرد گفت نعمت‌های خداوند قابل شمارش نیست سپس امام علی(ع) فرمودند من چه بگویم از اخلاق کسی که در قرآن آمده دارای خلقی عظیم است.

حجت الاسلام جوشقانیان با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) عبد مطلق خداوند است خاطرنشان کرد: در مقام عبودیت هیچ ‌کس به حضرت محمد(ص) نمی‌رسد چرا که رسول اکرم(ص) بندگی خدا را در حد اعلی انجام داده است.

وی در پایان با اشاره به وظیفه پیامبران و امامان تصریح ‌کرد: قرآن کریم می‌فرماید که این بزرگواران برای تحقق اخلاق الهی، حاکمیت حق و ادامه حقوق خداوند مبعوث شده اند./831/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات