۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۵۳۸۵۱۱
سخنران مسجد مقدس جمکران:

مبارزه با هوای نفس بهترین جهاد انسان است

حجت الاسلام محمدپور با بیان اینکه بهترین جهاد، مبارزه با هوای نفس است، گفت: اگر زبان و دل سالم باشند لذیذترین اعضای انسان هستند و اگر فاسد باشند، بدترین و سخیف ترین عضو انسان خواهند بود.
تهذیب نفس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدپور امشب در مراسم دعای پر فیض کمیل مسجد مقدس جمکران با تسلیت شهادت رسول اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، اظهار داشت: رسول اکرم(ص) فرمودند، صلوات بر من و اهل بیت(ع) سبب نورانیت در قبر می شود.

سخنران مسجد مقدس جمکران ابراز کرد: امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند، با نفس خود مخالفت کن تا آسوده شوی؛ اگر انسان بتواند هوای نفسانی خود را کنترل کند و خود را در محضر الهی حاضر ببیند، وجودش در آسایش خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند، شیطان از گناهان انسان خوشنود می شود، هر چند که این گناهان کوچک باشند؛ مراقب باشیم با غفلت و ارتکاب به گناه، موجبات خوشنودی شیطان را فراهم نکنیم.

وی افزود: هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد، پس با نماز بینی ابلیس را به خاک بمالید؛ فلسفه قیام امام حسین(ع) احیا و توجه به نماز بود و ایشان خون پاک و مطهر خود را فدای اسلام و قرآن کردند تا نماز را زنده نگه دارند.

حجت الاسلام محمدپور ادامه داد: صدقه دادن از دیگر اعمالی است که روی ابلیس را سیاه می کند؛ شیطان ابتدا در فکر و روح انسان اثر می گذارد و سپس آن را تسلیم خود می کند.

وی با اشار به حکمت 474 نهج البلاغه خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند، پاداش مجاهد شهید در راه خدا بزرگتر از پاداش پاکدامنی نیست که فضای گناه برای او مهیا شده اما مرتکب گناه نمی شود.

سخنران مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: بهترین جهاد مبارزه با هوای نفس و بازگرفتن آن از لذت های دنیایی است؛ اگر انسان بخواهد در مقابل هوای نفس خود مقاومت کند، این کار با مجاهدت ممکن خواهد شد.

وی با بیان اینکه زبان کلید همه خوبی ها و بدی ها است، تأکید کرد: در هوای نفس دو عضو انسان نقش زیادی دارند؛ امام صادق(ع) فرمودند هر گاه خداوند بخواهد بنده ای را رسوا کند، از طریق زبان این کار را انجام می دهد.

کارشناس و مبلغ مذهبی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی از نشانه های اهل بهشت، زبان نرم، روی متبسم و دست گشاده است، اظهار داشت: امروز شاهد هستیم که هموطنان عزیز ما در کرمانشاه در سختی زندگی می کنند و مرحبا به مردم متدین ایران اسلامی که در کمک رسانی به این حادثه دیدگان سنگ تمام گذاشتند.

وی در بخش دیگر سخنان خود دل را دومین عضو انسان دانست که در هوای نفسانی نقش مؤثر دارد و گفت: اگر زبان و دل سالم باشند و بمانند لذیذترین اعضای انسان هستند و اگر فاسد باشند، بدترین و سخیف ترین عضو انسان خواهند بود؛ لذا از خداوند متعال بخواهیم که زبان و دل ما از شر شیطان و هوای نفس سالم بماند./840/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات