۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹
کد خبر: ۵۳۸۴۸۴
نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس:

فضای مجازی جانشین فضای کتاب و کتابخوانی شده است

حجت الاسلام پژمانفرگفت: اگر سرانه استفاده از کتاب های موجود را از سرانه استفاده از روزنامه ها،‌ فضای مجازی، کتب قرآن و ادعیه و کتاب‌های درسی کم کنیم، به وضوح در می یابیم که سرانه خرید کتاب به شدت کاهش پیدا کرده است.
کتابخوانی

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه یکی از عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی در جامعه بی توجهی به اهمیت آن، «احساس بی نیازی کاذب از خواندن کتاب» است که در ذهن برخی افراد ایجاد شده است، گفت:‌ ضروری است که مسؤولان و متولیان فرهنگی همه تلاش خود را برای ایجاد انگیزه برای خواندن کتاب در ذهن افراد به کار گیرند.

کتابخوانی در جامعه به شدت رو به کاهش است

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کتابخوانی در جامعه به شدت رو به کاهش است، اظهار داشت:‌ در زمینه خلأهای موجود در عرصه زیرساخت های فرهنگ کتابخوانی می توان به کاهش فضاهای کتابخانه‌ای در معرض استفاده مردم اشاره کرد؛ به بیان دیگر فضاهای کتابخانه ای در جامعه، پابه‌پای افزایش جمعیت، رشد نکرده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی بسیار کوتاهی شده است، عنوان کرد:‌ ما نتوانسته ایم که کتاب را در سبد خرید مردم نگه داریم، یعنی مردم نسبت به خرید کتاب بی رغبت شده اند؛ یکی از عوامل اصلی بی رغبتی مردم به خرید کتاب، گرانی و مشکلات اقتصادی است که به جامعه رو آورده است.

فضای مجازی جانشین فضای کتاب و کتابخوانی شده است

حجت الاسلام پژمان فر با تأکید بر اینکه یکی از عوامل کاهش کتابخوانی در جامعه، «فضای مجازی» است، ابراز داشت: امروزه فضای مجازی جانشین فضای کتاب و کتابخوانی شده است؛ افراد به دلیل اشباع شدن در فضاهای مجازی، آنچنان انگیزه جدی برای خواندن کتاب ندارند.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با ابراز نگرانی نسبت به مسأله بحران کتابخوانی در کشور بیان کرد: اگر سرانه استفاده از کتاب های موجود را از سرانه استفاده از روزنامه ها،‌ فضای مجازی، کتب قرآن و ادعیه و کتاب‌های درسی کم کنیم، به وضوح در می یابیم که سرانه خرید کتاب به شدت کاهش پیدا کرده و این مسأله بسیار جای نگرانی دارد.

وی به تبیین راهکارهایی برای نهادینه سازی فرهنگ کتابخوانی در جامعه پرداخت و اظهار داشت:‌ نخستین راهکار این است که معلمان به جای توصیه استفاده از فضای مجازی به دانش آموزان، کتابخوانی را به آنها سفارش کنند بسیار اثرگذار خواهد بود؛ افزون بر این وجود «کتابدار» در مدارس می تواند بسیار به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک کند که متأسفانه اخیراً از کادر آموزشی مدارس حذف شده است و این مسأله آسیب جدی به بحث کتابخوانی وارد کرده است، چراکه کتابدار همواره با توجه به مسؤولیتی که داشت، دانش آموزان را به کتابخوانی توصیه و تشویق می کرد.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر دومین عامل مؤثر در ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه را «صدا و سیما» و سایر رسانه های اجتماعی معرفی کرد و گفت: رسانه ها باید موضوع کتاب و کتابخوانی را به خوبی برای مردم تبیین کرده و با تبلیغات مناسب، آنها را نسبت به کتاب خواندن تشویق کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی سومین راهکار برای ترویج فرهنگ کتابخوانی را اینگونه توصیف کرد: برای ترویج فرهنگ کتابخوانی باید برای دانش‌آموزان و دانشجویان یارانه قرار داده شود تا به راحتی بتوانند کتاب تهیه کنند؛ همچنین وجود کتابخانه های محلی و یا وجود کتابخانه در مساجد نیز می تواند در نهایدنه سازی فرهنگ کتابخوانی اثرگذار باشد./841/ت301/ب1

ارسال نظرات