۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۵۳۸۳۹۰
آیت الله یزدی:

احکام شرعی وقف و نیات واقفان رعایت شود/ در ضمن حفظ، فهم قرآن نیز مورد توجه باشد

رییس جامعه مدرسین با بیان این که در زمینه فعالیت های قرآنی هم حافظ و هم فهیم قرآن لازم داریم، گفت: در کنار حفظ باید کارهای موثری در راستای فهم‌ قرآن انجام شود.
آیت الله یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدی رییس و نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف گفت: وقف یکی از موضوعات مهم شرعی است که خوشبختانه سرپرست خوبی  دارد و برنامه های خوبی پیگیری می شود.

وی افزود: باید احکام شرعی وقف و نیات واقفان رعایت شود، یکی از مسائل مطرح در فقه که اختلاف نظر وجود دارد این است که آیا وقف عقد است یا ایقاع، عقیده بنده این است که وقف ایقاع است چرا که وقف به معنای متوقف کردن مکان و مالی برای هدف و قصد معین است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقف در حکومت های جائر یکی از منابع به سرقت رفته بود، اظهار داشت: این مسأله سبب ایجاد بدبینی برای مؤمنان شده بود چرا که ظالمان درآمد اوقاف را هرگونه که می خواستند خرج می کردند و مسائل شرعی در درآمد، مصرف و وقف نامه رعایت نمی شد.

وی ادامه داد:خوشبختانه بعد از انقلاب اسلامی این روند اصلاح شد و مسائل شرعی رعایت می شود، زمانی که در دستگاه قضایی بودم سعی داشتیم که موقوفات به ویژه مربوط به امام رضا(ع) احیا شود؛ بنابراین وقف یکی از موضوعات مهم شرعی است که در کتب فقهی از ماهیت و شرایط و قیود آن بحث شده است.

آیت الله یزدی با بیان این که وقف و موقوفات احکامی دارند که مردم باید با آن ها آشنایی داشته باشند، ابراز داشت: موقوفات از نظر مشهور فقها در عمق و ارتفاع حدود عرفی دارد؛ خوشحالیم که مدیریت بر اوقاف خوبی وجود دارد که با مبانی اسلامی و شرعی آشنا است.

وی عنوان کرد: در وقف تبدیل و جا بجایی خطرناکترین کار است مگر این که شرایط استثنایی وجود داشته باشد که از ناحیه ولی امر دستور صادر شود می توان این کار را انجام داد؛ خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب و پیروزی نظام وقف به عنوان یک امر الهی به خوبی در جامعه ترویج شد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که مسأله قرآن و بقاع متبرکه باید مورد توجه ویژه سازمان اوقاف باشد، خاطرنشان کرد: در زمینه قرآنی هم حافظ و هم فهیم قرآن لازم داریم، در کنار حفظ باید کارهای مؤثری در راستای فهم‌ قرآن انجام شود.

وی اضافه کرد: در ضمن حفظ باید فهم قرآن نیز وجود داشته باشد، کسانی زیبا قرآن می خوانند اما با مفاهیم آشنایی ندارند، ازاین رو اوقاف باید در هر دو جنبه سرمایه گذاری کند تا شاهد اثرگذاری آن در جامعه باشیم.

آیت الله یزدی توجه و برنامه ریزی برای بقاع متبرکه و امامزادگان با مهم دانست و گفت:  امامزادگان در ایران بیش از هر کشوری است چون با سفر امام رضا(ع) بسیاری از امامزادگان به ایران آمدند و باید از ظرفیت این اماکن استفاده کرد.

وی افزود: این که رهبر معظم انقلاب فرموند هر بقعه باید مرکز فرهنگی و تبلیغی باشد باید مورد توجه قرار گیرد، هر یک از بقاع متبرکه باید یک منبع فقهی و دینی و فرهنگی باشد؛ بنابراین باید به این نکته توجه بیشتر کرد./1323/۲۰۲/ح

ارسال نظرات