۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۵۳۸۳۳۳
دستیار رییس جمهور در حقوق شهروندی:

برای تحقق حقوق شهروندی نیازمند کمک همه دستگاه‌ها هستیم

مولاوردی با اشاره به منشور حقوق شهروندی و کمک همه دستگاه‌ها برای تحقق این منشور، گفت: شکل‌گیری و نهادینه شدن اینگونه توسعه برای حقوق شهروندی نیازمند مشارکت همه است، چنانچه سایر قوا و دستگاه‌های اجرایی به ما کمک نکنند ما موفق نخواهیم بود.
ملاوردی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شهیندخت مولاوردی، دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی عصر چهارشنبه(24آبان‌ماه) در نشست نسبت حقوق شهروندی و توسعه که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد ضمن عرض تسلیت به مناسبت حادثه دلخراش زلزله کرمانشاه اظهار داشت: این اتفاق دلخراش همه‌ی ایران را غمگین کرد و برای همه کسانی که مصدوم شدند طلب شفای عاجل و برای کسانی که به رحمت خداوند رفتند طلب مغفرت می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما در سالگرد رونمایی از منشور حقوق شهروندی هستیم، بررسی حقوق شهروندی برای توسعه یا توسعه برای حقوق شهروندی موضوع همیشگی ما است، اما آیا ما باید منتظر باشیم یکی از این دو محقق شود تا ما به حقوق شهروندی برسیم یا خیر هردو باید در موازی هم باشند.

دستیار رییس جمهور در حقوق شهروندی تأکید کرد: در حقوق بشر ما حقوق انسان بر انسان را داریم یعنی هر انسان باید از حقوق ابتدایی یک انسان برخوردار باشد اما در حقوق شهروندی ما یک حقوق برای فرد در جامعه قائل هستیم، در واقع حقوق شهروندی باید با معیارهای توسعه هرکشوری ارتباط غیرقابل انکار داشته باشد و ممکن است هر دولتی در هر کشوری این حقوق را به شکلی متقاوت داشته باشد.

مولاوردی یادآور شد: اولویت جامعه، مشارکت شهروندان و حقوق بشر برای حقوق شهروندی یک لازمه است، شاخص‌های یک حکومت می‌تواند ساختار سیاسی و اقتصادی را مشخص کند، اما ما در حقوق شهروندی به ساختارهای فراحقوقی نیاز داریم، با این وجود اگر بهترین نظام حقوقی هم در صدر حکومت باشد چنانچه ساختارهای ما لنگ بزند فایده‌ای نخواهد داشت.

وی افزود: در این چهارچوب وظیفه دولت تامین حقوق شهروندی است و باید منافع عمومی را از این لحاظ تامین کند، این تامین در دو قالب تضمین و حمایت امکان‌پذیر است، دولت‌ها علاوه بر تضمین حقوق فردی باید از آن نیز حمایت هم کنند.

حقوق بشر به نوعی دفاع‌کننده از حقوق انسان‌ها است

دستیار رییس جمهور در حقوق شهروندی با بیان اینکه حقوق شهروندی از مفاهیم نوظهوری است که به نوعی دفاع‌کننده از حقوق انسان‌ها است، خاطرنشان کرد: در دین ما آموزه‌هایی برای حمایت از حقوق شهروندی وجود دارد، در کنار حقوق شهروندی بحث مشارکت نیز مطرح است که نقطه کلیدی و مشترک بین توسعه و حقوق شهروندی است، یعنی افراد باید بدانند حقوق آنها چه چیزی است و چگونه می‌توانند آن را مطالبه کنند.

مولاوردی ابراز داشت: در بحث مشارکت ما یک موقعیت فعالانه داریم که طی یک فعل و انفعالات صورت می‌گیرد، در تاریخ معاصر ما شاهد یک گذشته از مطالبات انباشته هستیم و در واقع بیش از یکصدسال مردم ایران برای آزادی‌خواهی و عدالت مطالبه می‌کنند.

وی بین کرد: در بیاینه حقوق شهروندی ملاحظاتی مطرح شده که مبتنی بر آن گذاره‌هایی وجود دارد، این منشور براساس اصل ١٤٤ قانون اساسی برای پیشبرد اهداف مردم است، لوایحی که برای تحقق این منشور لازم است در دستور کار دولت است و توجه جدی برای همکاری همه قوا و سازمان‌های مردم نهاد نیاز است.

مشارکت بخش غیردولتی در تحقق حقوق شهروندی مهم است

دستیار رییس جمهور در حقوق شهروندی با اشاره به اینکه مراجع عظام و متخصصان، رسانه‌ها و همه احزاب در تحقق این منشور می‌توانند نقش داشته باشند، تصریح کرد: کمک این سازمان‌ها می‌تواند در گسترده‌تر شدن حقوق شهروندی نیاز باشد بنابراین باید اقدامات لازم را داشته باشند، بنابراین نقش مشارکت بخش غیردولتی در تحقق حقوق شهروندی بسیار مهم است.

مولاوردی عنوان کرد: شناسایی راهکارها، قوانین لازم برای دستگاه‌ها و همچنین نقش آموزش و گفت و گو عمومی برای تحقق منشور حقوق شهروندی برعهده دستگاه‌های دولتی است.

وی در خصوص تبدیل شدن منشور حقوق شهروندی به قانون گفت: این موضوع اشتباه است، این منشور در منابع حقوقی کشور مشخص شده و قرار است در چهارچوب حقوقی پیگیری شود و هدف شناسایی این حقوق و اجرایی شدن آن است.

منشور حقوق شهروندی باید از سنین کودکی آموزش داده شود

دستیار رییس جمهور در حقوق شهروندی اضافه کرد: آنچه در این منشور آمده که بعضا هم کامل نیست برای اجرای عینی حقوق شهروندان است و ما در مرحله‌ای هستیم که باید از چهارچوب‌های عملی خروج کنیم و دیگر زمان اجرایی شدن حقوق شهروندی است،

مولاوردی با بیان اینکه ما باید یک فکر جدی برای بخش مثبت و امیدوارکننده آموزش و دانایی داشته باشیم، اظهار کرد: ما باید از دوران کودکی کار آموزشی را شروع کنیم و با زبان کودکان این آموزه‌ها را تا دوران تحصیل دانشجویان به آنها آموزش دهیم.

وی افزود: ما به توسعه در موضوع حقوق شهروندی باید یک توجه جدی داشته باشیم، عدم توازن در بسیای از بخش‌ها؛ توسعه نامتوازن را به وجود آورده است، ما باید این عدم توازن را متوقف کنیم و نگذاریم یک رشد ناهمگون داشته باشیم.

جزئیات منشور حقوق شهروندی در یک سالگی این جشن اعلام می‎شود

دستیار رییس جمهور در حقوق شهروندی ادامه داد: حقوق شهروندی ما باید رشد پایدار اقتصادی را به همراه داشته باشد، به نظر می‌رسد که شکل‌گیری و نهادینه شدن اینگونه توسعه برای حقوق شهروندی نیازمند مشارکت همه است، توسعه فرآیندی درهم تنیده و مرتبط با زندگی اجتماعی مردم برای ظرفیت‌های مختلف زندگی و برای استفاده از منابع کشور است.

مولاوردی یادآور شد: اذعان به حقوق شهروندی برای اولین بار در دولت ایران رخ داد، این منشور می‌تواند موثر باشد و دولت اهتمام برای این کار را زمینه کار خود کرده است، صرف اعلام و اراده دولت برای این حقوق را باید به فال نیک گرفت ولی به دنبال این منشور برای اولین بار شاهد هستیم که در پیوست حکم وزراء منشور حقوق شهروندی قرار دارد و آنها وظیفه پیاده‌سازی این موضوع را دارند.

وی با اشاره به مراسم یکسالانه منسور حقوق بشر تاکید کرد: در زمان رونمایی ما می‌خواهیم شاخص‌های کلی این منشور را به صورت جزئی مطرح کنیم، جزئیات این منشور در حدود سیصد صفحه است که رییس جمهور دستور دادند در جشن یک سالگی این منشور جزئیات را بیان کنیم.

منشور حقوق شهروندی باید مراجعات قضایی را کاهش دهد

دستیار رییس جمهور در حقوق شهروندی تصریح کرد: در این منشور ما به دنبال آیین‌های غیرقضایی هستیم تا به قوه‌قضاییه مراجعه نکنیم، بحث بسترسازی و توسعه برای همه دستگاهها ارائه شده و ما نیز راهنمای همه سازمان‌ها خواهیم بود، ما در برنامه‌ای تصمیم داریم همه گروه‌ها را در تحقق این منشور یاری دهیم.

مولاوردی خاطرنشان کرد: تا یک ماه آینده پیش‌نویس‌های منشور آماده می‌شود، همچنین گزارش‌های شش‌ماه این منشور را باید دریافت کنیم و نظرات رییس جمهور را هم در این زمینه جویا شویم.

وی در مورد موضوع حقوق شهروندی برای اقلیت‌ها بیان کرد: شهروند ایرانی به غیرمسلمان هم اطلاق می‌شود، بحث آقای سپنتا نیکنام هم در این منشور به عنوان یک حق محفوظ است، در این چهارچوب پیگیری‌هایی انجام شد و گزارشاتی در این راستا به دست رییس جمهور رسید و دستیار رییس جمهور در موضوع اقلیت‌ها نیز مباحثی را مطرح کرد و این مشکل در حال برطرف شدن است و امید است با این اقدام مانع از فراگیر شدن این اتفاق شویم.

اقلیت‌ها و زنان نیز در حقوق بشر مورد احترام هستند

دستیار رییس جمهور در حقوق شهروندی عنوان کرد: برای حقوق شهروندی اقلیت‌ها و زنان نیز مورد احترام قرار گرفتند، اهل سنت در انتصابات کشوری حضور داشته و در منشور اخلاقی تدبیر و امید نیز اقلیت‌ها آمده‌اند، از سوی دیگر موضوع استفاده از زنان، جوانان و اقلیت‌ها به خصوص اهل سنت در پست‌های اداری از وزراء مطالبه شده است.

مولاوردی با اشاره به اینکه تضمین عملیاتی کردن منشور به خصوص از سوی قوا کاری است که ما هم پیگیر آن بودیم، گفت: گروه‌هایی که می‌توانند در تحقق این منشور کمک کنند را فهرست کرده‌ایم، در این اقدام می‌خواهیم از تجارب دیگران استفاده کرده و راه‌های موفقیت را پیگیری و مسؤولیت‌ها را مشخص کنیم.

وی ادامه داد: در هر نهاد استانی و وزارت‌خانه‌ها یک نماینده خواهیم داشت و امیدواریم مجموعه این اقدامات ما را به تحقق حقوق شهروندی محیا کند، اینکه مردم صرفا به حقوق خود آگاه باشند کافی نیست و باید راه استیفای حقوق مردم مشخص شود.

دستیار رییس جمهور در حقوق شهروندی در پایان افزود: چنانچه سایر قوا و دستگاه‌های اجرایی به ما کمک نکند ما موفق نخواهیم بود، فراکسیون حقوق بشر اسلامی اخیرا در مجلس شکل گرفته که این مضووع هم برای ما امیدوار کننده است./816/۲۰۱/ح

ارسال نظرات