۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۵۳۸۳۱۹
دبير جامعه روحانيت كاشان تأکید کرد؛

استفاده افراطی از فضای مجازی مهمترين عامل بي توجهي به كتابخواني

دبير جامعه روحانيت كاشان، استفاده افراط گونه از رسانه ها و فضاي مجازي را مهم‌ترين دليل بي توجهي به كتاب و كتابخواني دانست و گفت: در سبد خريد منزل بخشي بعنوان خريد كتاب وجود ندارد.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

حجت الاسلام عليرضا شاه فضل درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني، با ابراز تأسف از وضعيت كتابخواني در كشور، گفت: ضعف در حوزه كتابخواني كشور از ابتدا وجود داشته است و ادامه دارد و اين موضوع جديدي نيست و در دوره هاي گذشته نيز بوجود داشته است.

وي افزود: هرچند در برهه اي از زمان از جمله ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي بحث كتابخواني پر رنگ شد اما موقتي و زودگذر بود، بنابراين موضوع كتابخواني در كشور هيچگاه بعنوان يك فرهنگ رايج مطرح نبوده است.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: سطح تحصيلات جامعه در اين دوره نسبت به دوره هاي گذشته افزايش داشته و افراد با سواد داراي مدارك عالي جامعه با گذشته قابل مقايسه نيست و امروز كمتر كسي است كه تحصيلات دانشگاهي نداشته باشد، از اين رو افزايش افراد با سواد، افراد كتابخوان را نيز افزايش داده است.

به گفته وي، آنچه را كه مي توان بعنوان فرهنگ كتابخواني از آن نام برد با ارتقاي سطح تحصيلات كلاسيك متفاوت است، چرا كه اگر در جامعه اي  افرادي با سواد كلاسيك  نباشند، اين جامعه در هر سطح علمي كه باشد به موضوع كتابخواني توجه خواهد داشت و ساعاتي از روز را به مطالعه اختصاص خواهند داد و از طرفي اگر در جامعه اي مانند ايران سطح سواد كلاسيك زيادي داشته باشد، به اجبار كتاب هايي را مطالعه خواهند كرد.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: وقتي صحبت از فرهنگ كتابخواني مي شود منظور مطالعه كتاب هايي است كه به صورت آزادانه و داوطلبانه انجام مي شود نه اينكه كتاب‌هاي درسي را مجبور باشند مطالعه كنند، هرچند كه اين نوع مطالعه نيز در بينش افراد اثر گذار است.

حجت الاسلام شاه فضل در ادامه با اشاره به عوامل تأثيرگذار در عدم كاهش فرهنگ كتابخواني در كشور، گفت: ورود فضاي مجازي و رسانه و ماهواره و سرگرمي ها وقت زيادي را از انسان مي‌گيرد و زماني را براي مطالعه كتاب باقي نمي گذارد.

وي، استفاده افراط گونه از رسانه و فضاي مجازي را مهمترين دليل بي توجهي به كتاب و كتابخواني دانست و عنوان كرد: در جامعه ايران مطالعه كتاب ارزش محسوب نمي شود و مطالعه و كتابخواني جزیي از برنامه زندگي نيست.

 به گفته وي، در سبد خريد منزل بخشي بعنوان خريد كتاب وجود ندارد و يا عضويت در كتابخانه بعنوان ارزش و فرهنگ قلمداد نمي شود و استناد مردم به كتاب به شدت كمرنگ شده است.

دبيرجامعه روحانيت كاشان يادآور شد: در آموزش و پرورش و ديگر دستگاهها و نهادها برنامه هاي تشويقي براي مطالعه آزاد كتاب وجود ندارد و ادارات بخشي از فضا را براي مطالعه كتاب و كتابخواني فعال ندارند و به اين موضوع كمتر توجه شده است، بنابراين اگر بخواهيم كتابخواني را در جامعه تبيين كنيم بايد كتابخواني را تبديل به فرهنگ كرد.

حجت الاسلام شاه فضل همچنين، در دسترس نبودن كتاب را يكي ديگر از عوامل كاهش فرهنگ كتابخواني در جامعه دانست و افزود: جامعه را بايد به گونه اي ساخت كه بيمارستان و مطب پزشك و آرايشگاه و اتوبوس آن كتابهاي مناسبي براي مطالعه عموم در دسترس داشته باشد، اما در حال حاضر چنين امكاني فراهم نشده است.

وي همچنين تعداد اندك كتابخانه هاي دولتي و خصوصي را يكي ديگر از عوامل كاهش فرهنگ كتابخواني اعلام كرد و گفت: عدم دسترسي آسان به كتاب و كتابخانه سبب خواهد شد رغبت به مطالعه كاهش داشته باشد.

دبير جامعه روحانيت كاشان، عدم توجه به كتاب و مطالعه در فرهنگ خانه و خانواده را يكي ديگر از عوامل كاهش فرهنگ كتابخواني در كشور دانست و عنوان كرد: محيط خانواده بهترين مكان براي تحت تأثير قرار دادن و تشويق به مطالعه كتاب است،  چرا اگر پدر و مادر به كتاب و مطالعه علاقمند باشند فرزندان آنها نيز اهل كتاب و مطالعه خواهند بود.

حجت الاسلام شاه فضل، آموزش به پدر و مادر براي تشويق و ترغيب فرزندان به كتاب و كتابخواني را ضروري خواند و افزود: مطالعه پدر و مادر در خانه، خريد كتابهاي جذاب از دوره كودكي، تشويق به كتابخواني و توليدات كتابهاي جذاب براي خانواده مي تواند نقش مهمي در تبيين فرهنگ كتاب و كتابخواني داشته باشند.

وي، همچنين به مشكلات زير ساخت هاي كتابخواني نيز اشاره كرد و گفت: همانگونه كه همه وسائل مورد نياز انسانها در فاصله اندكي در دسترس مردم است به همان اندازه نيز كتاب وكتابخانه به تعداد مورد نياز بايد در دسترس همه قرار داشته باشد و اين در حالي است كه در شهرها با كمبود كتابخانه و در شهرك ها و مناطق حاشيه شهرها اصلا كتابخانه وجود ندارد.

دبيرجامعه روحانيت كاشان، با تأكيد بر اينكه تا فرهنگ كتابخواني و مطالعه وجود نداشته باشد، كتابخانه نيز كاربردي نخواهد داشت، ابراز اميدواري كرد، مردم، مسؤولان، رسانه‌ها و فضاي مجازي در راستاي ترويج فرهنگ كتابخواني تلاش كنند تا در آينده نزديك شاهد يك جامعه كتابخوان باشيم./1307/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات