۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۳۸۲۷۲
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

انسان کامل، مظهر و تجلی باری تعالی است

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: خداوند متعال در هر یک از موجودات عالم، به هر اسم و هر وصفی متجلی است؛ زیرا هیچ موجودی خارج از تقدیر الهی وجود پیدا نکرده است.
حجت الاسلام رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) در کلاس درس اخلاق که در این حوزه علمیه برگزار شد، گفت: شهید مطهری کتابی با عنوان انسان کامل دارد که بسیار ارزشمند است و کاملاً با معانی و مبانی دین اسلام سازگار است.

وی افزود: اصطلاح انسان کامل، اصطلاحی عرفانی است که در واقع ساخته عارف و فیلسوف بزرگ، ابن عربی است. فصوص، یکی از وجوه اولیای الهی است که ابن عربی عمده ائمه معصومین را تا حضرت حجت(عج) به نام فصوص نام نهاده است.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران ابراز داشت: برخی ابن عربی را شیعی می‌دانند ولی از آنجایی که وهن به امام علی(ع) داشت، برخی دیگر او را سنی می‌دانند. ابن عربی ائمه را به عنوان انسان کامل می‌داند و در فصوص، در هر فصّی یک وصف از اوصاف انسان کامل را تبیین کرده و هر یک از ائمه را انسان کاملی در آن وصف و زاویه دانسته و درباره آن بحث کرده است.

وی در ادامه ابراز داشت: به نظر شهید مطهری هر مکتبی به عقیده خود یک انسان کامل دارد و یک اَبَر انسان و انسان برتر و تراز را به عنوان الگو پیشنهاد می‌کند. مارکسیست‌ها، متکلمین، صوفیه و اسلام و تمامی مکتب‌های دیگر هر کدام به نحوی انسان کامل را معرفی می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد بیان داشت: انسان کامل در حقیقت مظهر و تجلی تمام اسما و صفات باری تعالی است. خداوند متعال در هر شیء و موجود و انسان و حتی در موجودات شرّ، به اسم و به وصفی متجلی است زیرا هیچ موجودی حتی شیطان خارج از تقدیر الهی وجود پیدا نکرده است بلکه شیطان هم مظهر اسم مُضِلّ الهی است، خداوند متعال هم مضل است و هم هادی.

وی افزود: اولیای الهی مظاهر اسم هدایی خداوند هستند. در نگاه کلی عالم خلقت مانند چهره و مثال یک انسان کبیر است. در دیدگاه عرفانی، عالم هستی و عالم امکان تماماً جلوه خداوند است و موجود و مخلوق نیستند بلکه جلوه‌اند‌؛ اهل کلام آن را خلقت، اهل فلسفه آن را ایجاد و وجود و اهل عرفان آن را تجلی می‌نامند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: انسان کامل مظهر همه اسما و صفات الهی است در نتیجه همه آنچه از اسما و صفات الهی توقع داریم از انسان کامل می‌توانیم توقع داشته باشیم زیرا خداوند متعال از طریق انسان کامل، اسما و صفات خود را متجلی می‌کند و بُرون داد اسما و صفات از طریق انسان کامل صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد افزود: این طور نیست که خداوند اگر خلق کند راساً خلق کند، بلکه صفت خالقیت حق تعالی در مظهرش متجلی شده و از سوی مظهرش اتفاق می‌افتد به همین جهت ما برای ائمه طاهره(ع) و اولیای معصوم هم ولایت تکوینی و هم ولایت تشریعی قائل هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ائمه معصومین در خلقت و ربوبیت سهم دارند و خداوند متعال هستی را در تجلی با وجود آنها اداره می‌کند. آنها یدالله و عین الله هستند و خداوند متعال با وجود آنها عالم را تدبیر می‌کند./۹۶۶/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات