۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۵۳۸۲۱۶
یادداشت؛

مسؤولیت اجتماعی قهرمانان

هنوز ریشه پهلوانی و جوانمردی در ورزش ایران نخشکیده است، اگرچه مردمداری و پهلوانی در ورزش کمتر از گذشته شده و بی‌اخلاقی و فساد بر برخی رشته‌ها مانند فوتبال سایه انداخته، اما هنوز هم می‌توان در ورزش رگه‌هایی از جوانمردی را دید.
زلزله کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه «جوان»، این روزنامه در صفحه ورزشی خود نوشت:

روی خوب ورزش امروز عیان‌تر از همیشه است، زلزله سرپل ذهاب قهرمانان و چهره‌های مشهور ورزش ایران را گردهم آورده تا گرهی از درد مردم زلزله‌زده غرب کشورمان باز کنند، قدمی تحسین‌برانگیز که بار دیگر نشان داد بسیاری از ورزشکاران ایرانی همان‌طور که در زمین مسابقه تمام سعی‌شان را برای موفقیت و بالا بردن پرچم کشورمان در میادین المپیک و جهانی به کار می‌بندند در خارج از میدان مبارزه هم سعی می‌کنند قهرمان بمانند و در بعدهای اخلاقی هم همان قهرمان و الگویی باشند که مردم آنها را روی سکوهای مسابقات می‌بینند. اگر خیلی وقت‌ها از فضای غیرفرهنگی و بداخلاقی‌هایی‌که در برخی رشته‌های ورزشی مانند فوتبال گلایه می‌شود، اما بعضی وقت‌ها هم باید روی دیگر سکه را دید، مانند امروز که قهرمانان رشته‌های مختلف به میدان آمده‌اند تا برای زلزله‌زدگان که روزهای سختی را تجربه می‌کنند، قدمی بردارند. این همان حال خوب ورزش است.

یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی می‌گفت؛ اگر در ورزش دنیا احترام به دیگران، بیشتر و تنها در احترام به قوانین خلاصه می‌شود، اما در ایران اینجا یک قهرمان باید در عرصه اخلاق هم قهرمان باشد، قهرمانی که مردمی که برایش در روزهای قهرمانی هورا می‌کشیدند را در روزهای رنج و سختی‌شان تنها نمی‌گذارد و به یاری‌شان می‌شتابد. 

حالا هم قهرمانان کشورمان که اغلب‌شان سعی در رعایت اصول پهلوانی و جوانمردی دارند با زلزله غرب کشور پاشنه‌هایشان را ور کشیده‌اند و به وسط گود آمده‌اند تا نشان دهند که تنها در حرف و پست‌های شبکه‌های اجتماعی نیست که غمخوار مردم هستند، آنها در میدان عمل هم‌، همپای دیگران برای اینکه کمی از داغ زلزله‌زدگان غرب کشور را کم کنند، از هر راهی که بتوانند وارد میدان می‌شوند تا در این زمینه تسکین‌دهنده آلام مردم مصیب‌زده سرپل ذهاب و استان کرمانشاه باشند. مانند روزهایی که جهان پهلوان تختی بعد از زلزله بوئین زهرا در بازار تهران راه افتاد و کمک جمع کرد تا آخرین بار که علی دایی و خیلی از چهرهای مطرح آمدند و در زلزله ورزقان مردم را تنها نگذاشتند. امروز هم در مصیب مردم غرب کشور خیلی از مدال‌آوران و قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی دست به کار شده‌اند تا به سهم خود گوشه‌ای از مشکلاتی را که مردم زلزله‌زده با آن درگیر هستند، برطرف کنند. هر کدام به نحوی در این میدان وارد شده‌اند، یکی قصد دارد مدالش را به حراج بگذارد، دیگری در شبکه‌های اجتماعی پیام می‌دهد که می‌خواهد کمک‌های غیرنقدی مردم را به سرپل ذهاب ببرد. 

تمام این جنب و جوش‌ها برای یاری رساندن به مردمی است که روزی برای این قهرمانان هورا می‌کشیدند و امروز مصیبت زلزله بر سرشان آوار شده است. این همان حال خوب ورزش است و نشان می‌دهد که هنوز ریشه پهلوانی و جوانمردی در ورزش ایران نخشکیده است، اگرچه مردمداری و پهلوانی در ورزش کمتر از گذشته شده و بی‌اخلاقی و فساد بر برخی رشته‌ها مانند فوتبال سایه انداخته، اما هنوز هم می‌توان در ورزش رگه‌هایی از جوانمردی را دید، قهرمانانی که تنها در شبکه‌های اجتماعی و در کنار شوفاژ پست‌های همدردی نمایشی نمی‌گذارند، بلکه به میدان می‌آیند و آستین‌هایشان را بالا می‌زنند تا با کمک کردن به مردم زلزله‌زده، دیگران را هم تشویق کنند تا مردم زلزله‌زده کرمانشاه را تنها نگذارند. 

 البته ورود قهرمانان برای کمک به زلزله‌زدگان را باید از زاویه دیگری هم دید و آن هم مسئولیت اجتماعی است که آنها با توجه به شهرت و الگو بودنشان در جامعه دارند، مسئولیتی که در روزهایی مانند امروز باید بیشتر از همیشه مورد توجه این چهره‌ها قرار بگیرد، کاری که امروز خیلی از چهره‌های مشهور را برای کمک به زلزله زدگان پای کار آورده و حاکی از آن است که آنها مسئولیت بزرگی در این زمینه دارند که فراموش نکرده‌اند، هرچند در این بین برخی چهره‌های مطرح ورزشی را هم می‌بینیم که با بی‌تفاوتی نسبت به دردی که مردم دارند، خودشان را از جامعه جدا کرده‌اند، چهره‌هایی که باید حساب‌شان را از قاطبه جامعه ورزشکاران کشورمان که همپای مردم هستند، جدا کرد و از حال خوب امروز ورزش به واسطه حضور پرشور اکثر قهرمانان و مدال‌آوران در کمک به زلزدگان یاد کرد./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات