۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۳۸۱۴۵
کارشناس دینی:

دستگاه های فرهنگی فضای مناسبی را برای کتابخانه اختصاص دهند

امام جمعه موقت قشم با تأکید بر اینکه تمامی دستگاه های فرهنگی فضای مناسبی را برای کتابخانه تأمین کنند، گفت: فضای موجود برای مطالعه، مناسب نیست درحالی که باید زیباترین و متنوع ترین مکان را کتابخانه اختصاص داد.
حجت الاسلام احمد غلامی

حجت الاسلام احمد غلامی امام جمعه موقت قشم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به عوانل کاهش فرهنگ مطالعه در کشور گفت: متاسفانه سبک زندگی تغییر یافته فرهنگ مطالعه و  کتابخوانی دور شده ایم.

 وی در ادامه افزود: با دور شدن از فرهنگ کتابخوانی، سبک جدیدی بنا شده که نه غربی است و نه اسلامی، چراکه اسلام تاکید فراوانی به امر مهم مطالعه دارد و در کشورهای غربی نیز سرانه مطالعه بالاست.

امام جمعه موقت قشم تصریح کرد: متاسفانه، رویکرد دستگاه های فرهنگی به مطالعه و کتابخوانی و همچنین مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم سبب کاهش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی شده است.

حجت الاسلام غلامی همچنین، عدم وجود زیرساخت و فضای فیزیکی برای مطالعه و کتابخوانی را از دیگر عوامل کاهش فرهنگ مطالعه دانست و افزود: علاوه بر ایجاد فضای فیزیکی، دسترسی آسان به کتاب نیز نقش موثری در تشوریق مردم به سمت فرهنگ مطالعه و ارتقای این فرهنگ دارد.

وی ادامه داد: رویکرد اقتصادی و تجمل گرایی نیز از دیگر عوامل کاهش فرهنگ کتابخوانی است و مادامی که تجمل گرایی در زندگی حاکم باشد شاهد رشد و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نخواهیم بود.

امام جمعه موقت قشم، عدم وجود زیرساخت و فضای مناسب برای مطالعه در کشور را یکی از خلأهای حوزه کتابخوانی عنوان کرد و گفت: فضای موجود برای مطالعه، مناسب نیست درحالی که باید زیباترین و متنوع ترین مکان را کتابخانه اختصاص داد.

حجت الاسلام غلامی گفت: بایستی همه دستگاه های فرهنگی باید توجه ویژه ای به تامین فضای مناسب برای کتابخانه داشته باشند، شهرداری ها نیز موظفند درصدی از بودجه را به کتابخانه ها اختصاص دهند.

وی با اشاره به حمایت اندک دولت از کتابخانه ها افزود: دستگاه ها، کتابخانه ها را نهادی زائد می دانند و توجه خاصی به این مراکز ندارند.

امام جمعه موقت قشم ببا تاکید بر بسترسازی برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی از دوران کودکی گفت: علیرغم اینکه از همان سنین کودکی باید به ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی توجه داشت و همت گماشت، اما تا کنون هیچ عنایتی به این امر مهم نشده است.

حجت الاسلام غلامی تاکید کرد: تبیین اهمیت و جایگاه مهم کتابخوانی و مطالعه برای مردم بر اساس تعالیم اسلامی و آموزه های قرآنی نقش بسزایی در انتخاب سبک زندگی افراد دارد و زمینه ساز اتخاذ تصمیم گیری های صحیح است.

وی ابراز داشت: در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه اقدامات درخور و شایسته ای صورت نگرفته و در طول سال، یک هفته را به نام کتاب و کتابخوانی، آن هم یه صورت نمادین، نامگذاری شده است.

امام جمعه موقت قشم تاکید کرد: دولت ها و مسؤولان باید مطالبات مردمی را جدی بگیرند، در این میان، آموزش و پرورش و دانشگاه ها رسالت خطیری را بر عهده دارند./851/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات