۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۵۳۸۱۴۰
نماینده مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد؛

«کتابخوانی» احیاگر فرهنگ «خرد جمعی»

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی گفت: مطالعه کتاب و آثار سایر افراد به معنای بهره بردن از عقل و تجربه صاحبان آن آثار بوده؛ از این رو کتابخوانی از ارزش ذاتی برخوردار است.
کتاب حجت الاسلام علی اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین علی اسلامی، نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به جایگاه کتاب در فرهنگ دینی گفت: استفاده از افکار دیگران از جمله کارهای خداپسند و مورد تحسین در اسلام و مورد تایید فطرت و عقل است تا جایی که امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند مشورت با دیگران شریک شدن در عقل و خرد آنان است.

وی ادامه داد: کتاب به منزله فرد است، از این رو مطالعه کتاب و آثار سایر افراد به معنای بهره بردن از عقل صاحبان آن آثار بوده و استفاده بیشتر از کتاب به معنای بهره برده بیشتر از عقل و تجربه دیگران است، بنابراین کتابخوانی از ارزش ذاتی برخوردار بوده و منافع گسترده‌ای را برای بشریت به همراه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی با بیان اینکه در متن دین نیز مطالعه مورد تأکید قرار گرفته عنوان کرد: در متن مذهب و دین اسلام و قرآن نیز خواندن بسیار مورد تاکید قرار گرفته و حتی به قلم و سطر نویسی سوگند یاد شده است، در واقع مکتوب کردن و خواندن دروازه اسلام و استفاده از کتاب عنوان و آدرس اسلام است.

وی سپس درباره امکان جایگزینی نرم افزار و فضای مجازی با کتاب ابراز داشت: ممکن است برخی بر این باور باشند که نرم افزار و فضای مجازی جایگزین کتاب شده است، اما در اصل این کار ممکن نیست؛ چرا که کتاب سند بوده و در آن مستند سازی صورت می‌گیرد، مطلب را راحت‌تر القا کرده، قابل اعتماد تر بوده و زنده است.

نماینده مردم قزوین در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه کتاب‌های علوم دینی و مطالعه آنها اظهار داشت: ممکن است طی موجی مطالعه کتاب‌های حوزه علوم دینی سست شود با این حال افراد هیچ گاه از مطالعه این کتاب‌ها بی نیاز نمی‌شوند، بویژه کتاب‌هایی که به زبان روز و سبک و سیاق خوب نوشته می‌شوند خواهان بسیاری داشته و بارها مورد چاپ مجدد قرار می‌گیرند.

وی درباره حمایت از کتاب ابراز داشت: متاسفانه حمایت از انتشار کتاب و کتاب‌های حوزه علوم دینی از طرف متولیان امور و همچنین مردم برجسته نیست؛ شاید تعلیم موسیقی بیش از یک کتاب اخلاق و تربیت مورد حمایت قرار گیرد و این ضعف حمایتی از آثار اخلاقی و تربیتی برای کشوری همچون کشور ما زشت است.

حجت الاسلام والمسلمین اسلامی در پایان با تأکید بر اهمیت مطالعه و در توصیه به جوانان گفت: مطالعه کتاب توسط جوانان، شریک شدن آنان در تجربه دیگران و منزوی نبودن آنان دارای اهمیت است، البته لازم هم نیست که آنان تمام وقت خود را صرف مطالعه کنند بلکه می‌توانند نظمی را قرار داده و در زمینه‌ها و رشته‌های گوناگون کتاب بخوانند که این کار فعالی جامعه را می‌رساند و رشد آن را سرعت می‌بخشد./955/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات