۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۵۳۸۱۳۵
آیت الله توکل مطرح کرد؛

انسان آلوده به هوای نفس در خسران است

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: قدرت مانعیت نفس اماره نسبت به قدرت مانعیت ابلیس بسیار بیشتر است.
آیت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید رحیم توکل شب گذشته در گلستان شهدای اصفهان گفت: اولین موضعی که ما از وضعیت نفس اماره باخبر می شویم، لحظه مرگ است.

وی در ابتدا افزود: در مسیر معنوی انسان موانعی وجود دارد که این دو مانع از درون عنوان نفس اماره و از برون عنوان ابلیس به خودش می گیرد؛ که قدرت مانعیت نفس اماره نسبت به قدرت مانعیت ابلیس بسیار بیشتر است.

آیت الله توکل با اشاره به سوره عصر اذعان کرد: انسان آلوده به هوای نفس در خسران است و راه نجات از خسران، ایمان داشتن به خداوند، عمل صالح داشتن، توصیه به حق داشتن و صبور بودن است.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری توضیح داد: یکی از مباحثی که در ذیل تواصوا بالصبر آمده است، تذکر دادن به یکدیگر در راستای وجود امام عصر(عج) است چرا که ایشان امام حی هستند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تبیین کرد: باید در برابر شهوات و غرائز ایستادگی و مقاومت عاقلانه داشته باشیم؛ ما از حال نفس اماره به عنوان دشمن ترین دشمنمان بی خبر هستیم و این ما را ضربه پذیرتر می کند.

وی خاطرنشان کرد: در دو موضع از وضعیت نفس اماره با خبر می شویم؛ اولین موضع آن که موضعی است که قدرت بازگشت برای انسان وجود ندارد و دم مرگ است؛ روایت می گوید انسان در لحظه مرگ ملک الموت را رؤیت می کند و پرده های غیب کنار می رود.

آیت الله توکل ادامه داد: لحظه احتضار لحظه رؤیت ملک الموت است و بر اساس روایات بعد از رؤیت ملک الموت توبه انسان پذیرفته نمی شود؛ ملائکه و امیرمومنان(ع) و عده ای موجود دیگر نزد انسان محتضر حاضر می شوند که هر کدام حضورشان دلایل خاص خودش را دارد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: ظاهر ملک الموت نمایان کننده باطن انسان در حال احتضار است؛ انسانی که باطناً متعفن است ملک الموت را ظلمانی ملاقات می کند و انسانی که نورانی و روحانی است ملک الموت را نورانی ملاقات می کند به همین سبب است که انسان گناهکار درخواست عود به دنیا برای جبران اعمال گذشته اش را دارد چون با ملاحظه ظاهر ملک الموت از آخرتش با خبر می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که موضع رحمت، موضع تقوا است، اظهار کرد: خداوند به انسانی که در محضر پروردگار ادب را مراعات می کند در موضع ارحم الراحمینی خداوند است و انسانی که ادب فرمان خداوند را مراعات نمی کند و مرتبا گناه می کند در موضع عقاب خداوند واقع می شود، این مساله در بخشی از دعای افتتاح ماه مبارک آمده است./۸۶۷/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات