۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۵۳۸۱۲۸

"مدرسه فیضیه" روی آنتن شبکه مستند سیما می رود

مستند مدرسه فیضیه ساعت ۲۲ چهارشنبه ۲۴ آبان ماه روی آنتن شبکه مستند سیما می رود.
مدرسه فیضیه

عباس صالح مدرسه ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره ساخت مستند «مدرسه فیضیه» گفت: آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم حائری با روحیه‌ای مضاعف به بازسازی حوزه علمیه قم پرداخت، ایشان ابتدا اقدام به تعمیر مدرسه فیضیه قم به عنوان مرکز اصلی این حوزه کرد و سپس به سر و سامان دادن به وضعیت معیشت طلاب اقدام ‌کرد او تأکید داشت که اداره حوزه باید زیر نظر یک نفر باشد و دیگران در هر مقام علمی، به او یاری برسانند.

وی افزود: تبلیغ و اخلاق، برنامه آموزش زبان‌های خارجی، انجام خدمات اجتماعی و رفع نیازمندی‌های مردم، ساخت بیمارستان، دارالایتام و دارالاطعام و مرمت و احیای مدارس قدیمی از جمله خدمات آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری به شمار می‌رود.

کارگردان مستند«مدرسه فیضیه» تصریح کرد: حوزه در مدت اقامت پانزده ساله آیت‌الله حائری از نظر علمی بسیار نیرومند شده بود و در امور سیاسی و مواجهه با سلطنت رضا شاه نیز پویا و مستقل عمل می کرد، همچنین حوزه به پناهگاهی محکم و عظیم برای مردم مستضعف مبدل ‌شده بود.

صالح مدرسه ای تقویت روحیه انقلابی را یکی از ویژگی های حوزه علمیه دانست و خاطرنشان کرد: پشتیبانی این پایگاه بزرگ دینی از مردم و اعتراضاتشان به رژیم حاکم، روحیه انقلابی را تقویت می‌کرد و روحانیت تنها پناهگاه مردم در برابر ظلم و ستم حاکمان به شمار می‌رفتند و مهمترین عامل قدرت سیاسی روحانیت پایگاه وسیع مردمی آنان بود. روحانیت همیشه با مردم مرتبط بود.

وی تأکید کرد: مقابله با فشارهای رضاخان بر طلاب، مبارزه با طرح متحد‌الشکل شدن البسه، مقابله با دخالت وزارت فرهنگ در امور حوزه و ایستادگی در برابر طرح کشف حجاب از جمله مواردی است که پویایی و اثرگذاری حوزه تازه تاسیس قم را در مسائل سیاسی به خوبی نشان می‌دهد.

تهیه کننده «میراث جاودان» ادامه داد: آیت الله بروجردی در اداره حوزه تحولی بوجود آورد که قبل از ایشان سابقه نداشت، ایشان برخی از امور حوزه و مرجعیت را تحت نظام دفتری درآورد و این نظام بعدها کاربرد وسیع تری یافت و در جریان انقلاب اسلامی بسیار سودمند واقع شد.

وی ابراز کرد: آیت الله بروجردی علاقه زیادی به تفاهم و اتحاد بین مذاهب اسلامی داشت، چند سال قبل از زعامت ایشان دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه به همت جمعی از روشنفکران شیعه و سنی تأسیس شده بود و ایشان با این مؤسسه کمک و همکاری داشتند که بر همین اساس نیز برای اولین بار بعد از چند صد سال، بین زعیم حوزه شیعه و زعیم حوزه سنی شیخ عبدالمجید سلیم نامه رد و بدل شد و آیت الله بروجردی نماینده خویش شیخ محمدتقی قمی را به مصر فرستاد و بعد از عبدالمجید سلیم، با شیخ الازهر مصر شیخ محمود شلتوت مکاتبات داشتند که پیامد آن، فتوای تاریخی شیخ محمود شلتوت مبنی بر به رسمیت شناختن مذهب تشیع در جامعه الازهر بود در پی آن چندین کتاب فقهی و تفسیری شیعه مانند مختصرالنافع، مجمع البیان در مصر چاپ شد.

صالح مدرسه ای در ادامه عنوان کرد: با رحلت آیت‌الله بروجردی بار دیگر وحدت مدیریت و مرجعیت در حوزه قم از هم گسیخته شد و زعامت و مدیریت آن برعهده چهار تن از اساتید برجسته و مطرح  قرار می‌گرفت و چند روز بعد از درگذشت آیت‌الله بروجردی، درس خارج امام خمینی پرشکوه‌ترین درس است که بیش از چهارصد تن از طلاب در آن شرکت کردند.

وی با اشاره به نقش حوزه علمیه در مقابله با رژیم پهلوی تصریح کرد: اوّلین مخالفت رسمی و علنی علما و مراجع قم، به رهبری امام خمینی(ره)، نسبت به حكومت پهلوی، در برابر انقلاب سفید شاه و لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی بود كه به موجب آن سوگند به قرآن انتخاب شوندگان حذف شده بود. عاقبت این لایحه لغو شد و در واقع از دهه ۴۰ شمسی مدرسه فیضیه پایگاه مبارزه علیه نظام شاهنشاهی شد و به لحاظ اهمیت استراتژیک حکومت پهلوی برای غرب در منطقه و جهان، فیضیه به دلیل مخالفتش با چنین نظامی، شهرت جهانی یافت.

کارگردان مستند«مدرسه فیضیه» اضافه کرد: مدرسه فیضیه هم محلی برای تحصیل بسیاری از شخصیت‌های علمی و سیاسی ایران و هم جایگاهی برای رشد و بسط اندیشه‌های انقلابی امام خمینی(ره) بوده است و امام خمینی(ره) پس از ورود به قم در سال ۱۳۰۱ هجری شمسی در یکی از حجره‌های مدرسه فیضیه سکونت داشتند، این حجره که شماره ۲۳ را بر پیشانی خود دارد تا سال۱۳۲۵ هجری شمسی محل زندگی و کانون فعالیت‌های علمی و اجتماعی ایشان بود.

وی ابراز کرد: مهرداد زاهدیان مشاور پروژه، امیر محمدی تصویربردار، احمد وفایی تدوین، مهرداد جلوخانی طراحی و ترکیب صدا، عباس قلیچ لو برنامه ریز و مدیر تولید، محمد هادی صالح پژوهشگر، عاطفه میارکیانی گفتار متن، کامبیز خلیلی نویسنده گوینده، عباس کبیرگرافیست، از عوامل ساخت این اثر مستند هستند.

صالح مدرسه ای در پایان خاطرنشان کرد: این مستند چهارشنبه 24 آبان ماه  ساعت 22 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و  پنجشنبه 25 آبان ساعت 10:30صبح تکرارمی شود./872/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات