۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
کد خبر: ۵۳۸۱۲۷

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

تاکید بر دقت در نام‌گذاری‌ها در حوزه تقسیمات کشوری، اجرای برنامه های هفته کتاب در بیش از ۱۰۰۰ کانون مساجد و کشف ۱۱۲۸ کانتینر کالای قاچاق در بندر عباس از جمله اخبار کوتاه استان هرمزگان است.
اخبار

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، سعید جلالی مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور در نشست با فرمانداران استان هرمزگان گفت: هنوز تعداد روستاهای کشور را به طور دقیق نمی‌دانیم و این یک ضعف است که باید با کمک فرمانداران آنها را رفع کنیم.

وی افزود: کارگروه‌های شهرستانی تقسیمات کشوری اهمیت فراوانی دارد و باید از سوی فرمانداران با دقت برگزار و نتایج آن به مرکز منتقل شود.

جلالی مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور با تأکید بر اهمیت ثبت نام‌های امکان مختلف از جمله کوه‌ها، دشت‌ها و رودخانه‌های محلی در نقشه استان‌های مختلف، افزود: عوارض انسانی و طبیعی را با نام‌های ملی قرار دهید و ما هماهنگی‌های لازم را در این زمینه با دیگر دستگاه‌ها و نهادها نیز انجام داده‌ایم.

جلالی ادامه داد: نام‌گذاری‌ها در حوزه تقسیمات کشوری نیز باید با دقت صورت گیرد و هویت مناطق در این نام‌گذاری‌ها مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به این که هنوز تعداد روستاهای کشور را به درستی نمی‌دانیم و این آمار از 35 تا 38 هزار و حتی 40 هزار نیز عنوان شده است، تصریح کرد: ما باید در زمینه کدگذاری هر کدام از روستاها با دقت بیشتری گام برداریم و در این زمینه اگر اشکالاتی وجود دارد، آنها را رفع کنیم.

جلالی مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور در ادامه به دلایل عدم ارتقای روستاها به شهر نیز گفت: سیاست دولت این نیست که روستازایی کند. بلکه دولت برایش روستای درجه یک بهتر از شهرهای درجه 6 است و برخی از مردم ساکن در روستاها نیز این مهم را دریافته‌اند و می‌دانند که ارتقای روستا به شهر موجب افزایش برخی از هزینه‌های مازاد می‌شود.

جلالی تصریح کرد: موضوع تدقیق در مرزهای میان استان‌ها اهمیت فراوانی دارد و ما برای اولین بار در شهرری تدقیق را اجرایی کردیم اما حق تغییر نداریم. اگر فرمانداران مشکلاتی را در حوزه تقسیمات کشوری می‌بینند باید آن‌ها را به صورت پیشنهاد مطرح و برای ما در وزارت کشور ارسال کنید تا در مرکز برای آنها تصمیم‌گیری شود.

وی گفت: وزیر کشور مصمم است تا آرامش را در میان مردم در حوزه تقسیمات کشوری بازگرداند و در این زمینه بنا به گفته وزیر کشور هیچ مصامحه‌ای نداریم و اگر مدیری به حق و یا به تفکر حق، اذهان مردم را در حوزه تقسیمات کشوری به هم بریزد با اشد حالت با آن برخورد خواهد شد و برخی غفلت‌های گذشته ما از این مسأله موجب شده تا شاهد برخی تنش‌ها باشیم که فرمانداران نمونه‌هایی از این مثال‌ها را در سال 82 در هرمزگان بیان کردند.

جلالی مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور در بخش دیگری از اظهارات خود به مولفه‌های نظام درجه بندی اشاره و گفت: در این نظام درجه بندی جدید، عطش ایجاد و یا رشد شهرهای بزرگ گرفته خواهد شد و تقسیمات کشوری همیشه نباید منتج به ارتقا شود بلکه گاهی ممکن است با یک تقسیم مشکلاتی بروز کند.

مدیرکل تقسیمات کشوری در بیان مثالی در زمینه ایجاد شهرهای جدید، عنوان داشت: یکی از مناطقی که در هرمزگان احساس می‌کنم قابلیت و استعداد شهرشدن را داراست، بندر پهل است.

وی گفت: نباید منابعی که باید صرف توسعه زیربنا و توسعه زیرساخت‌ها شود صرف ارتقا شود چرا که خیانت به روستاها است.

جلالی ایجاد وحدت و انسجام سرزمینی و بالابردن رفاه اجتماعی را از مولفه‌های تقسیمات کشوری دانست و بیان داشت: گاهی یک روستا به مرکز شهرستان همجوار خود تنها 10 کیلومتر فاصله دارد اما زیر نظر شهرستانی با 80 کیلومتر فاصله است و ضرورت دارد تا این‌ها را به ما اعلام کنید تا ما این مشکلات را با هدف حل مشکلات مردم و ایجاد رفاه اجتماعی حل کنیم.

اجرای برنامه های هفته کتاب در بیش از ۱۰۰۰ کانون مساجد

حجت الاسلام احمد پهلوانی مسؤول دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان از برگزاری برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی در بیش از هزار باب کانون فرهنگی هنری مساجد استان خبر داد و گفت: هزار و ۸۰۰ جلد کتاب در این هفته بین کتابخانه های مخزن دار مساجد توزیع می شود.

وی افزود: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، هزار و 800 جلد کتاب بین کتابخانه های مخزن دار مساجد هرمزگان توزیع خواهد شد.

حجت الاسلام پهلوانی از شناسایی روستاهای دوستدار کتاب و معرفی آنها جهت شرکت در جشنواره ملی روستاهای دوستدار کتاب به عنوان یکی دیگر از برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی برشمرد و افزود: اجرای طرح سیر مطالعاتی ویژه رابطین خواهر کانون ها با بهره گیری از کتاب پنج جلدی «نقش و رسالت زن» برگرفته از سخنان گهربار مقام معظم رهبری(حفظه الله) از دیگر برنامه های شاخص است.

مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان در تشریح این طرح بیان کرد: «عفاف و حجاب»، «الگوی زن»، «زن و خانواده»، «جایگاه زن در فرهنگ اسلام و تجدد» و «حضور اجتماعی زنان» ازجمله کتاب های پنج گانه طرح سیر مطالعاتی است.

وی با اشاره به اینکه کتاب ها توسط دبیرخانه کانون های مساجد تهیه و در اختیار رابطین خواهران کانون های فرهنگی هنری قرار گرفته است، اظهار داشت: این طرح از ابتدای هفته کتاب و کتابخوانی آغاز شده و تا 18 اسفند ماه سال جاری ادامه دارد و در پایان طرح آزمون برگزار می شود و از نفرات برگزیده تجلیل به عمل خواهد آمد.

حجت الاسلام پهلوانی، برگزاری مسابقه کتابخوانی مجازی با استفاده از کتاب «سیری در سیره نبوی» اثر شهید متفکر استاد مرتضی مطهری را از دیگر برنامه ها ذکر کرد و گفت: علاقه مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی برای دانلود این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی  sajjadeh.com مراجعه کنند.

وی افزود: پس از برگزاری آزمون به برترین های این مسابقه نیز هدایای نفیسی اهدا خواهد شد.

این مقام مسؤول همچنین از اجرای طرح «کتاب بخوانیم» به عنوان یکی دیگر از برنامه های دبیرخانه کانون های مساجد ویژه هفته کتاب یاد و اضافه کرد: در این طرح کتاب هایی نظیر «آفتاب خراسان»، «بر مدار آفتاب»، «مثل امام رضا(ع) باش» و ... جهت مطالعه علاقه مندان بر روی سایت سجاده به نشانی اینترنتی  sajjadeh.com بارگذاری می شود.

وی راه اندازی بخش کتاب در سایت سجاده ویژه هسته های پژوهش کانون های فرهنگی هنری را از دیگر برنامه ها معرفی کرد و یادآور شد: در گام نخست، چکیده 20 کتاب تربیتی در این بخش قرار داده خواهد شد.

هرمزگانی ها بیش از ۳۰۰ واحد خون به زلزله زدگان کرمانشاه اهدا کردند

زارعی مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان از اهدا بیش از ۳۰۰ واحد خون توسط مرزداران خطه نیلگون خلیج فارس به هم میهنان کرمانشاهی زلزله زده خبرداد و گفت: هرمزگانی های خونگرم و نوعدوست از روز گذشته تا کنون بیش از 300 واحد خون به زلزله زدگان کرمانشاه اهدا کردند.

وی با بیان اینکه این میزان خون در پایگاه‌های انتقال خون شهرستان‌های بندرعباس، بندرلنگه، قشم و میناب اهدا شده است، افزود: این پایگاه ها همه روزه از ساعت 8 صبح تا 20 شب آماده دریافت خون از هم استانی های همیشه در صحنه هستند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان هرمزگان خاطرنشان کرد: o- و B+ بیشترین گروه‌های خونی مورد نیاز مجروحین زلزله اخیر است.

روز یکشنبه 21 آبان ماه در ساعت 21:48 دقیقه زلزله ای شدید با قدرت 7.3 ریشتر در استان کرمانشاه در غرب و مرز این کشور با عراق به وقوع پیوست که تا کنون منجر به کشته شدن۴۴۵ نفر و مجروح شدن بیش از ۶۷۰۰ تن در مناطق زلزله شده است.

کشف محموله ۸ میلیارد ریالی کالای قاچاق در میناب

سرهنگ علی اصغر خرم روی فرمانده مرزبانی استان هرمزگان از شناسایی و توقیف دو فروند لنج تجاری متخلف با بیش از 8 میلیارد ریال انواع کالای قاچاق در شهرستان میناب خبر داد.

وی افزود: مأموران پایگاه دریابانی میناب در پی کسب خبری مبنی بر اینکه 2فروند لنج تجاری حامل کالای قاچاق در اسکله بندر تیاب پهلو گرفته است بلافاصله برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

سرهنگ خرم روی افزود: مأموران پس از دقایقی گشت زنی شناورهای متخلف را در اسکله این بندر شناسایی و در بازرسی تخصصی از آن ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انواع کالای قاچاق کشف و ضبط کردند.

وی با اشاره به دستگیری دو نفر متهم در این رابطه گفت: کالاهای کشف شده شامل:92هزارکیلوگرم برنج،4هزارو500کیلوگرم شکر،2هزار و 350کیلوگرم عدس،6هزار لیتر روغن خوراکی، 3هزار و 600 قوطی کمپوت آناناس، 14هزار و 700پاکت آبمیوه، یک هزار و 800 کیلوگرم چای و ... شدند.

فرمانده مرزبانی استان هرمزگان پیامد قاچاق کالا برای کشور را رشد مصرف گرایی و جمع گرایی و نابودی تولید ملی توصیف کرد و از مرزنشینان خواست با ارائه اطلاعات خود در خصوص قاچاقچیان در حمایت و پشتیبانی از منافع ملی و حفظ و استمرار امنیت اقتصادی سهیم باشند.

کشف 1128 کانتینر کالای قاچاق در بندر عباس توسط سربازان گمنام امام زمان (عج)

به‌دنبال اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات استان هرمزگان و با هماهنگی دستگاه قضایی، یک باند سازمان یافته قاچاق کالا شناسایی و منهدم شد که 23 نفر از اعضای آن دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

در تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده تعداد 1128 کانتینر شامل لوازم اداری، خانگی، ورزشی، ساختمانی و هتلداری طی سال های 94 تا اوایل 96 توسط این عده اثبات شده است.

در این تحقیقات مشخص شد متهمین با استفاده از اسناد مجعول و اظهار خلاف واقع و همچنین تبانی با برخی از کارکنان دستگاه‌های مختلف، اقدام به خروج غیرقانونی این میزان کالا از گمرک کرده اند./851/پ۲۰۴/ب۲

ارسال نظرات