۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۸
کد خبر: ۵۳۸۱۰۸
معاون آموزش دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:

مقابله با هجمه ها نیازمند همگرایی مراکز فرهنگی و قرآنی است

حجت الاسلام نقیب گفت: امروز مراکز متعدد و مختلف قرآنی وجود دارد اما پراکنده هستند؛ افراد و مراکز مختلف کار می کنند اما هم افزایی وجود ندارد.
نقیب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد نقیب معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم امشب در مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: وجود نورانی علامه طباطبایی خدمات بسیاری را به حوزه و جامعه بشری ارائه کرد.

وی افزود: دانشجویان به ویژه در دانشگاه علوم قرآنی از مباحث و آثار ایشان بهره مندی های بسیاری دارند، دانشگاه علوم و معارف قرآن حدود 6 هزار دانشجو دارد و تنها دانشگاه تخصصی قرآن است، در این دانشگاه تنها رشته های تفسیر و علوم قرآنی تدریس می شود.

رییس دانشکده تفسیر و معارف قرآن کریم قم با بیان این که دانشجویان دانشگاه قرآن مفتخر به بهره مندی از اندیشه های علامه طباطبایی هستند، اظهار داشت: باید از آثار نورانی ایشان در جامعه به ویژه جامعه نخبگانی نهایت استفاده شود.

وی با اشاره به آیه« اَیُّهَا الَّذینَ ءامَنوا اصبِروا وصابِروا ورابِطوا واتَّقوا اللهَ لَعَلَّكُم تُفلِحون» استفاده تفسیری علامه طباطبایی از این آیه ادامه داد: در «اصبروا» اهمیت صبر مشخص است و توصیه شده که انسان بر مصیبت، عبادت و اطاعت و همچنین معصیت صبر کند.

حجت الاسلام نقیب با بیان این که بر اساس نظر علامه طباطبایی «صابروا» صبر دسته جمعی بر سختی است، ابراز داشت: انسان وقتی احساس کند که عده ای در سختی ها همراه او هستند مقاومت و تحمل سختی آن بیشتر خواهد شد.

وی عنوان کرد: علامه می فرماید «رابطوا» به معنای جمع درست کردن و ایجاد اجتماع است، این عبارت بدان معنا است که انسان ها باید در کارها جمعی را ایجاد کنند، دین اسلام یک دین اجتماعی بوده و بسیاری از عبادت در این دین اجتماعی هستند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: تأکید بر اجتماع در آموزه های اسلامی نشان می دهد که اسلام به دنبال ایجاد فضای جمعی است که اگر پدید آید تأثیرگذاری ایجاد می شود، اگر قرار است که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پیاده شود با فرد به تنهایی اتفاق نمی افتد بلکه باید جمعی باشد.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم فضای کشور فضایی قرآنی باشد باید جمعی قرآنی ایجاد شود تا تأثیرگذار باشد، اگر اجتماع قرآنی ایجاد شد همگرایی و هم افزایی به وجود می آید و می توان بر جامعه تأثیرگذاشت و آن را قرآنی کرد، امروز مراکز متعدد و مختلف قرآنی وجود دارد اما پراکنده هستند یعنی افراد و مراکز مختلف کار می کنند اما هم افزایی وجود ندارد.

حجت الاسلام نقیب گفت: برخی شبهات وجود دارد که مراکز گوناگون برای پاسخ دادن به آن فعال هستند، اما چون همگرایی نیست تنها پاسخ آن در کتاب و مقاله داده می شود و در کتابخانه قرار می گیرد،  مراکز قرآنی در کنار هم باشند و همگرایی داشته باشند تا جامعه را قرآنی کنند.

 وی افزود: روزانه شبهات متعدد در زمینه قرآن و دین در جامعه پراکنده می شود که برای مقابله با هجمه ها باید جمعی قرآنی وجود داشته باشد و در این راستا بیت علامه طباطبایی می تواند محور کار باشد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات