۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۵۳۸۰۷۹
حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی:

مسجد ظرفیت خوبی برای آشنایی جوانان با مطالعه دارد

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در باره ظرفیت کتاب در اعتلای فرهنگ گفت: انس با کتاب یکی از بهترین راه‌ها برای اعتلای فرهنگ جامعه و تقویت باورهای دینی است.
حجت الاسلام ارزانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بعدازظهر دیروز (23 آبان‌ماه) در آیین تجلیل از کتابداران کتابخانه‌های استان تهران که در مجتمع فرهنگی نور برگزار شد، با عرض تسلیت به مناسبت زلزله غرب کشور اظهار داشت: این فاجعه برای کشور ایران تلخ بود و از این رو برای جان‌باختگان این حادثه تلخ آمرزش الهی و برای آسیب‌دیدگان آن آرزوی صحت و سلامت داریم.

وی ادامه داد: درباره مطالعه و انس گرفتن با کتاب باید به سخنان مقام معظم رهبری توجه کرد، امروز هیچ کسی از مردم کشور به اندازه رهبر معظم انقلاب کار و دغدغه‌های خاص را ندارند؛ با وجود این کمتر هفته‌ای را می‌توان دید که ایشان مشغول به مطالعه نباشند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تأکید کرد: با کمی تامل در زندگی رهبری می‌توان دید که ایشان در میان مشغله‌های کاری خود معمولا در نمایشگاه‌های کتاب حاضر می‌شوند، همچنین ایشان پس از مطالعه بر کتاب‌ها حاشیه‌های خوبی را می‌ نویسند و این باید به صورت یک سنت در جریان زندگی ما هم جاری شود.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی یادآور شد: مطالعه کتاب و انس گرفتن با آن باید در تمام رفتار و گفتار ما قابل لمس باشد.متاسفانه آمارهای متفاوتی از سران مطالعه در کشور وجود دارد، اما اگر بالاترین میزان مطالعه را در سطح کشور در نظر بگیریم بازهم شرایط خوبی در سرانه مطالعه نداریم، در واقع میزان مطالعه ما با استاندارهای جهانی فرصله زیادی دارد.

وی افزود: ما ظرفیت خوبی در حوزه مساجد برای امر کتابخوانی داریم و امروز چهارده هزار کتابخانه در مساجد مشغول کار هستند و بسیاری از اهالی این کتابخانه ها صرفا برای رضای خدا و بدون دریافت هیچ مبلغی کار می‌کنند، انس با کتاب یکی از بهترین راه‌ها برای اعتلای فرهنگ جامعه و تقویت باورهای دینی است و امید است این باور به یک فرهنگ در کشور تبدیل شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ابراز داشت: آیت الله مرعشی نجفی برای کتاب خریدن و مطالعه نماز و روزه استیجاری دیگران را می پذیرد و مبلغ حاصل از آن را به خرید کتاب اختصاص می‌داد؛ این همه سختی به خاطر آن بود که تعداد کتابخانه‌ها در آن زمان کم بوده است، بنابراین وقتی می‌گوییم که انس با کتاب باید به یک فرهنگ تبدیل شود به این خاطر است که افراد تمام سختی‌ها را برای تهیه کتاب به جان می‌خرند.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه افزایش انس با کتاب در مساجد و جامعه زمینه‌ساز اصلاح فرهنگی کشور خواهد شد، گفت: من علاقه شهروندان سایر کشورها به کتاب را در بسیاری از سفرهای تبلیغی‌ام  دیده ام و امیدوارم انس با کتاب در کشور ما نیز به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان اینکه مسجد یک ظرفیت خوب برای انس کودکان با کتاب است خاطرنشان کرد: امروز باید کودکان خود را از ابتداء با خواندن، نوشتن و مطالعه آشنا کنیم، در واقع ما باید علاقه به مطالعه را در فرزندان خود ایجاد و تقویت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی همچنین گفت: مقام معظم رهبری بر تقویت حرکت‌های خودجوش مردمی و استفاده از ظرفیت جوانان در حوزه فرهنگ تأکید دارند و مساجد هم برای فعال شدن نیاز به نیروهای جوان دارد و برای این کار باید مسجد را از نمازخانه‌ بودن صرف خارج کنیم و خانه خدا محلی برای مراجعه مردم در امور عبادی، فرهنگی، هنری، ارزشی و هنجاری شود.

وی در پایان گفت: متأسفانه حضور برخی مکان‌ها در کنار مساجد عاملی برای کاهش حضور جوانان در مساجد می‌شود و به همین منظور برای افزایش جوانان در مساجد باید از ظرفیت‌هایی همچون کتابخانه در مساجد استفاده کنیم./٨١٦پ /۲۰۲ش/

ارسال نظرات