۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۵۳۷۸۸۰

بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی به ایستگاه پایانی رسید

بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی

به گزارش خبرگزاری رسا، در مراسم پایانی بیست‌وچهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی که امروز(دوشنبه، ۲۲ ابان‌ماه) در دانشگاه تهران برگزار شد، حمیدرضا طیبی- رییس جهاد دانشگاهی- ضمن عرض تسلیت برای درگذشتگان زلزله شب گذشته، گفت:‌ جهاد دانشگاهی به عنوان  یک نهاد علمی، فرهنگی و فناورانه معتقد است برای پیشرفت و توسعه، کشور باید به صورت دانش‌بنیان اداره شود. این کار باید با یک کار کارشناسی و بر مبنای کار علمی  و فناورانه باشد تا جامعه بتواند دوام بیاورد.

او با بیان این‌که امروزه فناوری ابزار رقابت بین کشورها است، گفت: در زمان‌های گذشته سرمایه،‌ نیروی کار، زمین و...  را عوامل توسعه می‌دانستند اما امروزه فناوری ابزار توسعه  است و به خاطر همین رقابت شدیدی شکل گرفته است. فناوری شاخص‌های خود را دارد و مختص رشته مهندسی نیست. فناوری، علم را کاربردی می‌کند بنابراین در حوزه علوم انسانی نیز فناوری معنای خود را دارد.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در ابتدای تأسیس جهاد دانشگاهی ما به دنبال روش‌هایی بودیم تا بتوانیم در حوزه فناوری و توسعه جامعه حرکت و علم  را کاربردی کنیم و در خدمت جامعه قرار دهیم. کار ارزشمندی که جهاد دانشگاهی در طی سال‌های گذشته انجام داده جشنواره‌های کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه سال دانشجویی است. ما می‌خواهیم این اعتماد به نفس را در دانشجویان به وجود آوریم که آن‌ها هم می‌توانند کارهای ارزشمندی انجام بدهند. در وقع این جشنواره‌ها به دنبال شناسایی استعدادهای جوانان و تشویق آن‌ها برای ادامه این راه هستند. تجلیل از استادان و خادمان نشر  نیز کار بسیار خوبی است.

او افزود: اتفاق ناگواری که طی سال‌های اخیر شیوع پیدا کرده رواج شبه علم یا سرقت علمی است که این مسئله رو به رشد است. شاید یکی از دلایل این کار این باشد که جامعه مبنای ارتقا را بر روی مدرک گذاشته نه سواد علمی. زمانی که مبنا مدرک شود به جای این‌که عاقلانه فکر کنیم برای حل مشکلات می‌رویم سراغ واردات و استفاده از درآمدهای نفت.

طیبی یکی از مشکلات کشور را در دیدگاه‌های فکری سیاسی عنوان کرد و گفت:‌ نیروهای سیاسی ما به دنبال حاشیه راندن مسائل اصلی و به متن آوردن حاشیه‌ها هستند. ما باید مشکلات را به صورت عاقلانه  حل کنیم. دو طرز فکری که در کشور ما وجود دارد؛ انقلابی باشیم و به دنبال بومی کردن فکر و دیگری این‌که ارتباطاتمان را با دنیا قوی‌تر کنیم، این منحنی‌ها نباید واگرا باشند و باید در نقطه‌ای به هم برسند؛ نقطه‌ای که انقلابی بودن ما را نشان دهد و بتوانیم ارتباطمان را با کشورهای دیگر حفظ کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان این‌که پیشرفت کشور باید بر اساس توسعه فناوری باشد و مشکلات به صورت علمی حل شود، گفت: بزرگترین مسئله برای محققان این است که علم آن‌ها در خدمت تولید قرار بگیرد. اگر این کار را انجام دهیم و  از دانشجویان حمایت کنیم، سطح مهاجرت به حداقل می‌رسد.

او درباره جشنواره کتاب سال دانشجویی نیز اظهار کرد:‌ گله‌ای که برخی از دانشجویان داشتند این بود که تبلیغات جشنواره ضعیف بوده است. دست‌اندرکاران این جشنواره باید سعی کنند تا تبلیغات وسیع‌تری داشته باشند و ارزش معنوی جشنواره را بالا ببرند. یکی از طرح‌های خوبی که مسئولان مطرح کردند این است که جشنواره را در سطح منطقه گسترش دهیم، حداقل در بین کشورهای فارسی‌زبان. یکی دیگر از مسائلی که وجود دارد و ناشران این مسئله را مطرح کردند این است که کسانی که کار ترجمه انجام می‌دهند حداقل یک تجربه خوب داشته باشند، متن را خوب بفهمند و آن را منتقل کنند و فقط به فکر شهرت و پول نباشند.

همچنین در ایرن مراسم  سعید پورعلی - معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی - ضمن تسلیت به حادثه‌دیدگان زلزله شب گذشته گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد برآمده از انقلاب فرهنگی یکی از مأموریت‌های خود را در اساسنامه، نشر دانش و انتشار داده‌های علمی معرفی کرده و در همین راستا ساختار و سازمان‌های متفاوتی برای عمل به این مأموریت در نظر گرفته است. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی یکی از  نهادهاست که مسئولیت‌ نشر داده‌های علمی بر عهده‌اش است و نهاد دیگر مرکز داده‌ها و اطلاعات علمی SID است.

او با اشاره به سن جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت:‌ جهاد از ابتدای شکل‌گیری هفته کتاب رویدادی را به نام کتاب سال دانشجویی و بعد از آن پایان‌نامه سال دانشجویی را تعریف و اجرا کرده است. جشنواره کتاب سال دانشجویی یکی از مهمترین مأموریت‌های جهاد در حوزه نشر کتاب است که می‌تواند به ارتقای سطح معرفت جامعه کمک کند.

معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: هر چقدر جامعه‌ای فهمیده‌تر و مأنوس با کتاب داشته باشیم، اخلاق و زندگی اجتماعی سهل‌تر اتفاق می‌افتد. فکر می‌کنم مجموعه جهاد دانشگاهی  تلاش می‌کند جامعه اخلاقی و مطمئن‌تری ایجاد کند. هر چقدر مردم دانش و بینش عمیق‌تری داشته باشند در پذیرش تفاوت‌های دیگران و فضای ایجاد گفت‌وگو می‌توانند به صورت مناسب عمل کنند و این مسئله سیر معنویت‌بخشی به جامعه را تقویت می‌کند.  ارزش کتاب در تمدن‌ اسلامی به اندازه‌ای است که در سنت‌های دینی به آن پرداخته‌اند و آن را وظیفه‌ای مهم برای دانشمندان معرفی کرده‌اند.

پورعلی خاطر نشان کرد: کتاب ایجاد فرصت مستمر یادگیری است و جامعه‌ای که این فرصت را گسترش دهد می‌تواند در عرصه گفت‌وگو، فرهنگ و اخلاق با آمادگی بیشتر و قدرت منطق و استدلال بیشتری حضور پیدا کند. در جامعه امروز ما به فکر این هستیم تا بتوانیم سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم و نظام اخلاقی را تقویت کنیم. یکی از مسیرهای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی تقدیر از فعالان این حوزه است.

او در پایان سخنانش گفت: امیدوارم با حمایت‌های سازمانی که برای برگزیدگان تعریف شده است برگزیدگان بتوانند در مسیر تولید و نشر کتاب بمانند و این راه را ادامه دهند.

در ادامه برنامه علیرضا مختارپور  دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور- با اشاره به پیشرفت شبکه‌های مجازی، کتاب «اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟» را معرفی کرد و گفت:‌ نیکولاس کار در این کتاب گفته است با توجه به اینکه مردم دسترسی بسیاری به اطلاعات دارند چرا مطالعات‌شان سطحی‌تر شده است و سعی کرده به این موضوع پاسخ دهد.

در این مراسم حسین تقوی - شاعر آیینی - نیز به شعرخوانی پرداخت.

همچنین عادل تقوی - رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی - ضمن تسلیت به بازماندگان زلزله شب گذشته گزارشی را از نحوه برگزاری بیست و چهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی ارائه کرد.

محمدرضا مخبر دزفولی - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی - نیز در این مراسم ضمن تسلیت به بازماندگان زلزله‌ شب گذشته اظهار کرد: جهاد جزو اولین مولودهای انقلاب فرهنگی است و تاکنون هویت فرهنگی خود را حفظ کرده است. ما در این سال‌ها تحولات گوناگونی را شاهد بوده‌ایم اما همیشه جهاد دانشگاهی نقش بسیار پررنگی را داشته است و در تحولات فناوری در هر بخش نمی‌توانیم نقش جهاد را انکار کنیم.

او افزود: یکی از کارهای خوب جهاد دانشگاهی مرتبط با جریان کتاب است و در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی کارهای زیادی انجام داده است. امیدوارم کتاب جای خود را در سبد خانواده پیدا کند. یکی از اقشاری که می‌تواند در زمینه کتاب و کتاب‌خوانی تأثیرگذار باشد قشر دانشگاهیان است که دانشجویان موتور محرک آن هستند. دانشجویان در تحولات سیاسی، ساخت و ساز کشور و تحولات فرهنگی جایگاه و نقش ویژه‌ای داشتند و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: انقلاب فرهنگی یکی از کارهای دانشجویان است و جهاد دانشگاهی از دل این جریان بیرون آمده است. در شاخص توسعه انسانی که یک شاخصه ترکیبی است کشور ما در رده بالا قرار دارد و آن را نمی‌توانیم انکار کنیم. زمانی که جهاد دانشگاهی موسسه رویان را تأسیس کرد متخصصان دیگر با حالت مسخره گفتند امکان ندارد که بتوانید در زمینه سلول‌های بنیادین جایگاهی داشته باشید اما حالا رویان منبع جهانی است که محور آن همان دانشجویان هستند.

او با بیان اینکه ما به اعتماد به نفس نیاز داریم، گفت: کتاب سال دانشجویی یک نماد است که امسال بیست و چهارمین دوره آن برگزار می‌شود. پیامی که دارد این است که شما می‌توانید الگو باشید و تحول ایجاد کنید. ما نمی‌گوییم که متن تولیدی دانشجویان خیلی بالا است اما صرف نظر از اشکالاتی که دارد می‌تواند قابل اتکا باشد.

مخبر دزفولی تأکید کرد: از ایران به عنوان یکی از صاحبان تکنولوژی نام می‌برند که دو درصد تولید علم را در اختیار دارد. ما نمی‌توانیم این مسئله را انکار کنیم. ما باید شجاعت را از دانشجویان نگیریم، به آن‌ها اعتماد به نفس بدهیم و آن‌ها را تقویت کنیم. ما باید نگاه اجتهادی به علم را تقویت کنیم. اگر شجاعت در دانشجویان ایجاد شود می‌توانند صاحب‌نظر شوند و آینده را تضمین کنند. بیشتر از علوم تجربی در علوم انسانی نیازمند این هستیم که دانشمندان صاحب نظریه شوند.

او در پایان گفت:‌ امیدوارم دست‌اندرکاران این برنامه این جشنواره را تقویت کنند و آن را در جهان اسلام و یا حداقل در کشورهای فارسی‌زبان گسترش دهند و حضور دیگران را در این رقابت سازنده داشته باشند و  اعتماد به نفس و روحیه خودباوری را در آن‌ها نیز تقویت کنند.

در  انتهای مراسم  برگزیدگان بیست‌وچهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی به شرح زیر معرفی شدند:

 

بخش اصلی: شاخه حقوق

اسماعیل آجرلو نویسنده «حقوق اساسی کشورهای اسلامی»

بخش اصلی: شاخه تربیت بدنی

علی ‌اکبر جهاندیده نویسنده  «مقدمه‌ای بر علم فعالیت ورزشی از دیدگاهACSM» »

بخش اصلی: شاخه زبان و ادبیات

خسرو عباسی خوددلان به خاطر کتاب  «سنگ یحیا»

 بخش اصلی: گروه هنر و معماری

 امین ابراهیم دهکردی  به خاطر کتاب «محرک توسعه شهری؛ الزامات و رویکردها»

بخش اصلی: گروه پزشکی و دامپزشکی

جمال مجیدپور برای ترجمه کتاب «بافت‌شناسی راس؛ جلد دوم بافتشناسی اختصاص» و عبدالمجید ایروان کشکولی برای ترجمه «سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری»  
 

بخش اصلی: شاخه اقتصاد

مهدی نوری نویسنده «چالش‌های اقتصاد ایران»
 

 بخش اصلی: شاخه تاریخ

محمد امین ناصح   نویسنده کتاب «دولت یاد، تاریخ محلی بیرجند در آغاز سده معاصر»

بخش اصلی: گروه علوم پایه

طاهر رحیمی اقدام نویسنده «شیمی سبز، آشنایی مقدماتی» 

بخش اصلی: شاخه دین و فلسفه
 
 طالب جابری به خاطر ترجمه کتاب «مبانی علم حساب»
 
بخش ویژه: شاخه فرهنگ عمومی و آسیب های اجتماعی

محسن حسام مظاهری  نویسنده «فرهنگ سوگ شیعی» نوشته

 

شایستگان تقدیر بیست‌وچهارمین جشنواره کتاب سال دانشجویی نیز به این شرح اعلام شدند:
 

بخش اصلی: گروه پزشکی و دامپزشکی
 
سیدنفیسه اسحاق حسینی به خاطر ترجمه  کتاب «بیماری‌های پوست؛ تشخیص و درمان» و  محمدجواد دهقانی فیروزآبادی   نویسنده کتاب «تفسیر رادیوگرافی اندام و ستون فقرات در اورژانس»  

بخش اصلی: شاخه مهندسی صنایع

 معین سمام جلالی  نویسنده کتاب «تحقیق در عملیات: اصول و رویکردهای بهینه‌سازی»
 
بخش اصلی: شاخه زبان و ادبیات
میلاد جعفرپور نویسنده کتاب «حماسه قِران حبشی؛ جلد۱و۲»


بخش اصلی: شاخه حقوق

امیرحسین اصل زعیم نویسنده  کتاب «حقوق جوانان در جمهوری اسلامی» و محمدعلی کاظم نظری به خاطر ترجمه  «مجازات»

بخش اصلی: شاخه مدیریت

 احد خلجی برای ترجمه «ماکروارگونومی»

بخش اصلی: شاخه  جغرافیا

علی قاسمی برای ترجمه کتاب  «جغرافیای شهری»
 
بخش اصلی: گروه کشاورزی و منابع طبیعی

 سیدمجید موسوی برای  ترجمه کتاب  «تغذیه برگی؛ اصول علمی و عملیات مزرعه‌ای»

بخش اصلی: شاخه مهندسی عمران

محمد عمادی محمودی مهریزی برای نوشتن کتاب «مهارت‌های مکانیکی خاک از طراحی تا اجرا» نوشته

بخش اصلی: شاخه مهندسی کامپیوتر

محمدمعین فاضلی برای ترجمه «اصول و مبانی علوم داده‌ای Python»
 

بخش اصلی: شاخه مهندسی مکانیک

حمید جلیلی رائی مولف کتاب  «طراحی و ساخت چرخ‌دنده هیپوئیذی»

بخش اصلی: شاخه روان‌شناسی و علوم تربیتی

علی‌اکبر فروغی برای ترجمه کتاب«شناخت درمانی برای اختلال‌های شخصیت (ویراست دوم)» و  محیا مجاهدی  برای ترجمه کتاب «روانپزشکی روان پویا (گابارد) برای متخصصان بالینی»

بخش اصلی: شاخه دین و فلسفه

حسن امیری‌آرا برای ترجمه کتاب  « تاریخچه فلسفه زمان» و رضا کاظمی راد  برای نوشتن «موعودباوری و نو دینی»

بخش ویژه: شاخه اقتصاد مقاومتی

هادی اصغر سعدآبادی نویسنده کتاب «پایش اقتصاد مقاومتی»  

 بخش ویژه: شاخه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم

مجید دهقان  برای نوشتن کتاب «جنسیت و زبان» و سیدمحمدتقی موسوی‌فر  برای کتاب «ظرفیت‌های پژوهش سبک زندگی از منظر آیات و روایت»  

بخش ویژه: شاخه دانشجویان فارسی‌نویس

رحمت‌الله رضایی  نویسنده کتاب «نظام معرفت‌شناسی سینوی (جلد ۱و۲)»

بخش ویژه: شاخه فرهنگ عمومی و آسیب اجتماعی

وحید شوکتی آمقانی نویسنده کتاب  «ابعاد سیاسی فرهنگ در ایران»

بخش ویژه: شاخه گردشگری

پرویز پورکریمی برای ترجمه  «پایداری در صنعت گردشگری»

 بخش جنبی: مولف جوان

شیما ملکی نویسنده کتاب «درس‌پژوهی و توسعه‌ حرفه‌ای معلم»

بخش جنبی: مولف پرکار

 آرش رستمی

بخش جنبی: استاد خادم کتاب

بهرام رضایی

بخش جنبی: ناشر برتر

عادل پیغامی مدیرمسئول انتشارات دنشگاه امام صادق (ع)  و حسین افشار مدیرمسئول انتشارات ابن سینا

بخش نگارستان کتاب

طه رضوی در رشته عکاسی با موضوع « من و کتاب ما»

عرفان پروانه در رشته فیلمنامه با فیلمنامه «موتورها درس انار را نمی‌فهمند»

/۸۱۶/ن ۶۰۴/ش

ارسال نظرات