۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۵۳۷۶۷۱
نماینده ولی فقیه در قزوین:

تکذیب قیامت و معاد عامل نزول بلاهای آسمانی است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: ثمود و عاد آن حادثه کوبنده را که قارعه نام دارد را تکذیب کردند قارعه و حاقه نامی از نام‌های قیامت هستند که هر کدام از آنها روی مناسبتی اسم‌گذاری شده‌اند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل قزوین برگزار شد با اشاره به تفسیر آیه چهارم از سوره حاقة گفت: ثمود و عاد آن حادثه کوبنده را که قارعه نام دارد را تکذیب کردند قارعه و حاقه نامی از نام‌های قیامت هستند که هر کدام از آنها روی مناسبتی اسم‌گذاری شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به معنای دو مفهوم قارعه و حاقه افزود: کوبنده بودن روز قیامت را قارعه می‌گویند حاقه هم به معنای حقایقی است که در قیامت آشکار می‌شوند و وعده‌های خداوند تحقق پیدا می‌کنند.

این استاد تفسیر در ادامه با اشاره به فرمایش خداوند متعال در خصوص قوم ثمود اظهار کرد: اما ثمود به سزای سرکشی خود به هلاکت رسیدند قوم ثمود به دلیل اینکه طغیان‌گر بودند عذابی از جنس طغیان‌گری به جان آنها افتاد و با عذاب طغیان‌گر نابود شدند.

وی در ادامه با اشاره به نوع عذاب قوم ثمود خاطرنشان کرد: خداوند متعال در سوره هود عذاب قوم ثمود را صیحه یعنی فریاد مرگبار بیان می‌کند یک فریاد رعدآسایی که خود این صدا موجب نابودی می‌شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه اضافه کرد: خداوند متعال در آیه شصت و یک سوره هود فرموده‌اند و به سوی قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم گفت ای قوم من خدا را بپرستید برای شما هیچ معبودی جز او نیست او شما را از زمین پدید آورد و در آن شما را استقرار داد پس از او آمرزش بخواهید آن گاه به درگاه او توبه کنید که پروردگارم اجابت کننده است.

وی در ادامه با اشاره به رفتار قوم ثمود نسبت به پیامبر زمان خود حضرت صالح(ع) ابراز کرد: قوم ثمود خطاب به پیامبر خود گفتند ای صالح به راستی تو پیش از این میان ما مایه امید بودی آیا ما را از پرستش آنچه پدرانمان می‌پرستیدند باز می‌داری و بی‌گمان ما از آنچه تو ما را بدان باز می‌خوانی سخت دچار شک هستیم.

خطیب جمعه قزوین در ادامه با اشاره به شخصیت حضرت صالح(ع) پیش از انتصاب به مقام پیامبری افزود: حضرت صالح(ع) در میان قوم خود یک انسان معمولی نبوده است یعنی پیش از اینکه عنوان پیامبری پیدا کند به اعتراف خود دشمنان آن حضرت از نظر فردی اخلاقی و رهبری در میان مردم جایگاه ویژه‌ای داشته است به گونه‌ای که روی او حساب می‌کردند.

وی در ادامه با اشاره به برخورد حضرت صالح(ع) با قوم ثمود گفت: خداوند از زبان حضرت صالح می‌فرماید ای قوم من چه بینید اگر در این دعوا من حجتی روشن از پروردگار خود باشم و از جانب خود رحمتی به من داده باشد پس اگر او را نافرمانی کنم چه کسی در برابر خدا مرا یاری می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به تفسیر آیه کریمه تصریح کرد: حضرت صالح به قوم خود فرمود شما من را انکار و در مقابل من لجاجت می‌کنید حرف من را نمی‌پذیرید و با من تحقیرآمیز رفتار برخورد می‌کنید آیا اگر من استدلال محکم و دلیل قانع کننده از ناحیه پروردگارم داشته باشم باز هم شما همین حرف را می‌زنید.

وی در پایان گفت: حضرت صالح در ادامه خطاب به قوم خود فرمود اینکه من برای شما از طرف پروردگارم رحمت آوردم من منطق دارم حرفم دلیل و استحکام دارد و حرف حکیمانه می‌گویم اگر من چنین خدایی را با این منطق محکمی که از ناحیه او آورده‌ام نافرمانی کنم چه کسی می‌تواند مرا یاری کند./۸۷۳/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات