۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۵۳۷۶۱۵
گزارش؛

واکنش قاطع سید مقاومت به بازداشت سعد حریری توسط رژیم سعودی

صحبت‌های اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان در مورد بازداشت نخست‌وزیر این کشور در پایتخت عربستان باعث واکنش‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی شده است.
سید حسن نصرالله

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دفاع پرس، سخنان اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان همزمان با اربعین سالار شهیدان امام حسین(ع) و روز شهید در لبنان، برای بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی حیرت‌آور بود.

سیدحسن نصرالله برخلاف تصور برخی که انتظار داشتند وی با در نظر گرفتن اختلافات قدیمی، جریان 14 مارس را مسئول تحقیر اخیر در ماجرای سعد حریری بداند، نوک پیکان انتقادات و حملات لفظی خود را به سوی رژیم سعودی و مقامات ارشد آن گرفت. وی حتی پا را از این حد هم فراتر گذاشت و در تمجید از نخsت‌وزیر مستعفی لبنان گفت: «سعودی‌ها نخست‌وزیر قانونی لبنان را وادار به استعفا کرده‌اند و ما استعفای حریری را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

رژیم سعودی انتظار داشت با وادار کردن سعد حریری به استعفا از جایگاه قانونی خود به عنوان نخست‌وزیر لبنان و بازداشت وی در ریاض، یک بی‌نظمی گسترده علیه حزب‌الله و ایران به راه اندازد؛ اما واکنش هوشمندانه و قاطع سید حسن نصرالله در دفاع از حریری باعث شد یک اجماع قابل توجه میان گروه‌های مختلف مذهبی و سیاسی در لبنان علیه اقدام اخیر رژیم سعودی در استعفای اجباری و بازداشت نخست‌وزیر دولت لبنان شکل بگیرد.
 
از سوی دیگر تلاش برخی جریان‌های لبنانی برای مطرح کردن نام «بهاء حریری» برادر سعد حریری به عنوان جایگزین وی در سمت نخست‌وزیر نیز به طور غیرمستقیم از سوی دبیرکل حزب‌الله لبنان رد شد؛ زیرا سید حسن بر این موضوع تأکید کرد که تنها نخست‌وزیر قانونی لبنان سعد حریری است و هر نوع جابجایی قدرت در زمانی که استعفای وی غیرقانونی است، از اساس نادرست و غیرقابل اجرا خواهد بود.
 
با این حال سیدحسن نصرالله مانند تمام موضع‌گیری‌های خود، دشمن اصلی را نیز از حملات خود بی‌نصیب نگذاشت. سیدحسن نصرالله با اشاره به نقشه مشترک رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی برای ایجاد آشوب و ناامنی در لبنان، که مقدمه آن استعفای اجباری سعد حریری طی روزهای اخیر است، به مقامات ارشد رژیم اسرائیل پیرامون هر نوع تلاش برای استفاده از این وضعیت علیه لبنان و مقاومت اسلامی هشدار داد.
 
سیدحسن نصرالله با اشاره به ادعاهای اخیر «محمد بن‌ سلمان» ولی‌عهد رژیم سعودی علیه حزب‌الله و ایران، بهانه‌گیری‌های وی را نتیجه شکست سیاست‌های مداخله‌جویانه ریاض در سوریه و عراق و همچنین شکست این رژیم در جنگ در یمن دانست. وی همچنین رژیم بحرین را محکوم به فروپاشی دانست؛ زیرا به تعبیر وی «حکومت بحرین در حال سرکوب مردم این کشور است.»
 
با توجه به اظهارات اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان، باید انتظار یک سلسله اقدامات دیپلماتیک گسترده از سوی جریان‌های سیاسی لبنانی خصوصا حزب‌الله را کشید. از آنجا که تلاش جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر حفظ حاکمیت و وحدت جریان‌های سیاسی در لبنان بوده است، می‌توان باور داشت که این اقدامات مورد تأیید و حمایت جمهوری اسلامی واقع شود./۱۳۲۵//۱۰۳/خ
ارسال نظرات