۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
کد خبر: ۵۳۷۶۰۰
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد؛

بانک‌ها و مؤسسات مالی مانع اصلی تحقق سیستم بانکداری‌ اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی با بیان این که برخی فعالیت‌های مالی و پولی بانکی غیر‌شرعی است، گفت: بانک‌ها و مؤسسات مالی مانع اصلی تحقق سیستم بانکداری اسلامی هستند.
سید صدر الدین شریعتی

حجت الاسلام والمسلمین سید صدر‌الدین شریعتی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که برخی فعالیت‌های مالی و پولی بانکی غیر‌شرعی است، بیان داشت: بانک‌ها و مؤسسات مالی مانع اصلی در تحقق سیستم بانکداری‌اسلامی هستند.

وی اظهار داشت: بانک‌ها به خاطر حفظ منافع خود، حق مدیریت و سرپرسی به مدیران خود پرداخت می‌کنند، به همین علت هر مدیری که رقم درآمد بالاتری نصیب بانک کند به همان نسبت پاداش بیشتری دریافت خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی افزود: مدیران مؤسسات مالی اعتباری و بانکی در صورتی که رویه بانکداری اسلامی را در پیش گیرند، بسیاری از منابع درآمدی را از دست خواهند داد، بنابراین تلاش می‌کنند تا این مهم محقق نشود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) ابراز داشت: شورای پول و اعتبار مصوبات متعددی برای اسلامی‌سازی بانکداری در کشور ابلاغ کرده است اما بانک‌ها این مصوبات را اجرا نمی‌کنند.

وی با تأکید بر این که سازمان بازرسی کل کشور در رابطه با عدم اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار تذکر جدی به بانک‌ها داده است، خاطرنشان کرد: مادامی که این آتش از جانب وزارت اقتصاد، معاونت اقتصادی ریاست جمهوری و هیأت دولت مهار نشود، بانکداری اسلامی در کشور محقق نخواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که بانک‌ها نباید به یک عامل اجرایی تبدیل شوند، تصریح کرد: ورود مؤسسات مالی و اعتباری در عرصه ساخت و ساز ملک، مزایده اموال و امثال اینها، بانک‌ها را از ماهیت اصلی خود خارج کرده و آنها را تبدیل به بنگاه کرده است.

وی گفت: بنگاه‌داری بانک‌ها به سازمان‌ها و مؤسسات اقتصادی اجازه نمی‌دهد تا در شرایطی مساوی به رقابت با یکدیگر بپردازند. چرا که بانک‌ها همراه با عرضه محصولات خود وام‌های کلانی نیز برای ترغیب مشتریان به خرید آن محصول خاص ارائه می‌دهند در حالی که اشخاص حقیقی و حقوقی اقتصادی چنین امکانی ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین شریعتی ادامه داد: بانک‌ها منابع مالی و پولی تضمین شده‌ای در اختیار دارند، از این رو بنگاه‌داری بانک‌ها علاوه بر آن که اشخاص حقیقی و حقوقی اقتصادی را از چرخه اقتصاد کشور خارج می‌کند، حتی به سبب اقساطی کردن محصولات، آنها را به دو برابر قیمت بر مردم تحمیل کرده و صدمه‌ای دوچندان بر جامعه وارد می‌سازند.

وی عنوان کرد: مراجع عظام تقلید به خاطر وجود اشکالات شرعی در برخی از فعالیت‌های بانکی بار‌ها گوشزد کرده‌اند که بانکداری فعلی کشور در ادبیات قرآنی به منزله مبارزه با خداوند متعال است./878/۳۰۲/ح

ارسال نظرات