۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۵۳۷۵۱۸

تبلیغ، رسالت خطیر طلاب و روحانیان

طلبگی مسیری پر فراز و نشیب بوده و شیرینی های این راه سختی ها را برای طلبه آسان می کند، طلبگی رسالت خطیر تبلیغ را بر دوش دارد، رسالت هدایت گری که برای تبیین آن و ترویج ارزش های دینی بدون تعطیلی روز و شب در خدمت مردم هستند تا با ایفای نقش در نهادینه سازی ارزش ها و تبیین سبک زندگی اسلامی در سایه روشنگری بتوانند جلوی نفوذ فرهنگی دشمنان را بگیرند و جامعه و افکار عمومی را در برابر هجمه ها مصون سازند.
تبلیغ تبلیغ تبلیغ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، طلبه و روحانیت در جامعه، عرصه تبلیغ، بصیرت بخشی، معرفت افزایی و روشنگری بین آحاد مردم نقش بسزایی دارد، طلبه بودن و انتخاب مسیر طلبگی رسالتی بس خطیر است و هر فردی که در این مسیر گام بر می دارد، با بهره گیری از آیات و روایات و تکیه بر علم و دانش می تواند در مسیر طلبگی و عرصه تبلیغ که خروجی و هدف اصلی حوزه علمیه است، می شود موفق بود.

با توجه به اهمیت و نقش روحانیت در پیشبرد اهداف الهی و نهادینه سازی ارزش ها، طلاب و روحانیان هرکدام بر اساس توانمندی و موقعیت های تبلیغی که در اختیار دارند در راستای آگاه سازی مردم و تبیین و ترویج ارزش های دینی فعالیت دارند و تلاش می کنند با انجام وظیفه خود بتوانند جامعه را به سمت ارزشها سوق دهند و با ناهنجاری های اجتماعی مقابله کنند.

عالمان دین باید همواره به علم روز مسلط بوده و از اتفاقات و مسائل روز جامعه با خبر باشند تا بتوانند در بصیرت بخشی به مردم ایفای نقش کنند، یک طلبه و روحانی موفق فردی است که خود را از سیاست جدا نکند و در حوزه مسائل دینی با علم و آگاهی کامل به مردم و جامعه خدمت کند، آداب، اخلاق و رفتار طلبگی را رعایت کرده و تلاش کنند شأن این جایگاه را رعایت کنند.

عالمان دین پرچم دار هدایت دینی مردم هستند   

عالمان دین را می توان پرچمداران هدایت دینی مردم جامعه عنوان کرد، پرچمدارانی که در ساعات مختلف چه در عرصه کاری و چه بیرون از محیط کار همواره آماده خدمت رسانی به مردم بوده و از هر فعالیتی که برای نهادینه سازی ارزش ها و تعایم دینی و بصیرت بخشی به جامعه باشد، دریغ نمی کنند و برای انجام رسالت تبلیغی خود همواره در تلاش هستند و حتی بیشتر ایام سال دوری از خانواده، سختی های سفر و دیگر مشکلات طلبگی که ما با آنها بیگانه هستیم بر دوش می کشند تا نزد خدای متعال رو سفید باشند.

و اما...

چه خوب است که ما قدر وجود عالمان و متخصصان دین را بدانیم و با توجه به اینکه هر کدام از آنان سال ها در مدارس علمیه تحصیل می کنند علوم مختلف و تخصصی را فرا می گیرند تا همچون پزشک روح مردم و جامعه را در برابر آسیب ها مصون سازند و با تجویز تعالیم دینی راه و رسم درست زندگی کردن جلوی نفوذ فرهنگی دشمن را بگیرند، بدانیم.

بهره مندی از توانایی روحانیان در عرصه های مختلف

قدر دانستن جایگاه طلاب و روحانیان فقط و فقط به منظور نشستن پای منبرهای سخنرانی و گوش دادن به گفته های آنان و تمجید و تعریف نیست، قدر دانستن به معنای واقعی ارزشمند است، باید از توانایی و علم طلبه و روحانی با توجه به تخصص علمی که برخوردار است، در عرصه های مختلف بهره مند شویم و زمینه لازم را فراهم سازیم که طلاب و مبلغان ما در کنار فعالیت تبلیغی خود که به این رسالت خطیر خود می بالند، بتوانند در دیگر زمینه ها نیز ایفای نقش کنند.

در مقابل این مهم حوزه علمیه به نظر می رسد که باید بیشتر شیوه های تحصیلی قدیمی را ترویج دهد و این امر را نهادینه سازد که طلبه فقط در پی گذراندن واحدهای درسی و کسب نمره قبولی نباشد، البته این موضوع به ندرت در مدارس علمیه مشاهده می شود چراکه بنا به گفته خود طلاب همه رسالتی خطیرتر از تحصیل در مسیر طلبگی بر دوش دارند.

رسالت هدایت گری طلبه فراموش نشود

روحانیان و مبلغان ما نیز می طلبد که توجه داشته باشند آنچنان غرق در پُست و مقام های اداری نشوند تا جایی که از وظیفه هدایت گری خود غافل شوند، زیرا غفلت در این زمینه موجب غرق شدن جامعه در فرهنگ های غربی و وارداتی می شود، فرهنگی که اگر نسبت به آن بی تفاوت بود جایگزین فرهنگ اسلامی شده و آسیب ها و هجمه های اجتماعی سراسر جامعه را فرا گرفته و کانون خانواده ها را از پای در می آورد.  

در ادامه خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، گفت و گویی با حجت الاسلام علیرضا مرادی، از طلاب موفق در مسیر طلبگی و انجام رسالت تبلیغی از استان لرستان ارائه می شود.

حجت الاسلام مرادی می گوید که دوران تحصیلی من به چهار بخش تقسیم می شود، سال اول تحصیل خود را در مدرسه علمیه آیت الله بروجردی در شهرستان دورود گذرانده و سال دوم تحصیلی تا پایان سطح یک در حوزه علمیه مهدیه الیگودرز مشغول تحصیل بودم، سطح دو و سه عمومی حوزه را نیز در مدرسه علمه قم سپری کرده و هم اکنون سطح سه تخصصی تبلیغ را نیز در مدرسه علمیه سفیران هدایت استان قم می گذرانم. 

این طلبه لرستانی می گوید که با توجه به علاقه شدیدی که به طلبگی داشتم، مسیر طلبگی را برگزیده و در این عرصه قدم نهادم و همواره از انتخاب خود خرسند بوده و با دل و جان برای انجام وظایف تبلیغی قدم بر می دارم و هر سختی و مشکلی را با جان دل می پذیرم تا بتوانم به وظیفه خود عمل کنم.

حجت الاسلام مرادی به دوران پیش از ورود به حوزه برمی گردد و یاد آور می شود که در آن دوران روحانیانی که ایام تبلیغی به روستای ما می آمدند پای سخنانشان می نشستم و غرق در حرف های آنان می شدم به طوری که دو نفر از آن بزرگان در انتخاب مسیر طلبگی من و بر روحیه طلبگی خودم نقش آفرین بودند.

این طلبه لرستانی اولین فعالیت تبلیغی خود را در سن 25 سالگی و در روستای ریگ سفید خرم آباد عنوان کرد که هم اکنون پس گذشت چندین سال فعالیت در مسیر طلبگی دارای سه فرزند بوده و به شدت علاقه مند است که فرزندان او با عشق و علاقه مسیر طلبگی ایشان و همسرش را انتخاب کنند.

حجت الاسلام مرادی که در کنار رسالت خطیر طلبگی خود به عنوان دبیر ستاد اقامه نماز الیگودرز و مدیر کانون تخصصی نماز استان لرستان مشغول فعالیت است، ادامه می دهد که در عرصه تبلیغی دارای روحیه پرکار و فعالی بوده و با توجه به اعتقاد قوی، علاقه شدید به این مسیر، روحیه تبلیغی و توانایی ارتباط برقرار کردن با مردم رمز موفقیت ایشان تاکنون هست.

مدیر کانون تخصصی نماز استان لرستان مهم ترین هدف خود را از تحصیل در حوزه و تبلیغ را ادای وظیفه و جلب رضای الهی در کنار خدمت رسانی، بصیرت بخشی و روشنگری در جامعه بیان می کند و می گوید که بیشتر فعالیت های تبلیغی او با محوریت نماز و تلاش برای اقامه نماز اول وقت، رعایت و توجه به آداب اقامه نماز و برپایی نماز جماعت است، در عرصه تبلیغی تلاش می کنم فرهنگ اقامه نماز را به ویژه بین نسل جوان و نوجوان ترویج داده و باور و اعتقادات دینی آنان را تحکیم بخشم تا جلوی نفوذ فرهنگی دشمن بر افکار آنان گرفته شود.

علیرضا مرادی از آخرین فعالیت تبلیغی خود تا به امروز یاد می کند فعالیتی که شیرینی آن به وسعت همه سال های تبلیغی او بوده است، تبلیغ در مسیری که گام نهادن بر آن از دل و جان بوده و چشیدن طعم تبلیغی در صحرای کربلا، در جمع زائران حسینی و حضور در پیاده روی اربعین شیرین تر از همه ساعات تبلیغی بود.

او ادامه می دهد که در مسیر پیاده روی اربعین همراه با جمعی از دوستان خود به صورت گروهی عازم کربلا شد و اقامه نماز جماعت در مسیر پیاده روی همراه با زائران، پاسخگویی به سؤالات و بیان احکام شرعی و آداب زیارت، تبیین اهداف قیام امام حسین(ع) و تلاش برای احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر از جمله فعالیت های تبلیغی ایشان بوده است، حجت الاسلام مرادی ادامه می دهد در بین زوار تلاش کردیم که با بهره مندی از این فرصت ایده آل برای آشنایی بیشتر و بهتر مردم با مکتب امام حسین(ع) گام برداریم.

حجت الاسلام علیرضا مرادی با یادآوری به اینکه دوران تحصیل من با وجود سختی های مادی اما شیرین بود، ادامه می دهد شیرینی این مسیر به دلیل علاقه شدید و داشتن روحیه معنوی من بود که با انتخاب مسیر طلبگی فراز و نشیب های این راه را نیز پذیرفتم.

حرف دل طلبه لرستانی...

دبیر ستاد اقامه نماز الیگودرز در کل از جایگاه اصلی خود که جایگاه مقدس تبلیغ دین هست، راضی است و می گوید مایه افتخار من است که در خدمت به دین و مردم جامعه اسلامی هستم ولی از موقعیت کاری خود آنچنان که باید خرسند نیست، حجت الاسلام مرادی ادامه می دهد پتانسیلی که در وجود خود می بینم توانایی انجام کارهای بزرگ تر را نیز دارم و تحقق این مهم نیازمند فراهم سازی امکانات و توجه مسؤولان است.

خاطرات تبلیغی

حجت الاسلام مرادی با برگشتن به دوران تبلیغ خود برای ما خاطراتی تعریف می کند او می گوید ایام تبلیغی دارای خاطرات تلخ و شیرین فراوانی است و برای بنده بیشتر خاطرات شیرن و جذاب رخ داده است، سال 88 در ایام فاطمیه که برای تبلیغ عازم روستایی که به صورت تقریبی 40 کیلومتر با الیگودرز فاصله داشت، بودم و من برای رعایت حال اهالی روستا و ایجاد مزاحمت نکردن بعد از اقامه نماز ظهر و سخنرانی مسیر برگشت را پیش می گرفتم و با دور شدن پنج، شش کیلومتر از روستا چادر میزدم ناهار خود را می خوردم و تا غروب درس هایم را مطالعه می کردم.

او ادامه می دهد موقع اقامه نماز مغرب و عشاء به سمت روستا حرکت می کردم، پس از اقامه نماز، سخنرانی و انجام برنامه های تبلیغی به سمت منزل حرکت می کردم و سختی مسیر رفت و آمد را تحمل می کردم روزانه تا در عرصه خدمت به مردم و روشنگری بین اهالی روستا که به خوبی از برنامه های تبلیغی من استقبال می کردند لذت می بردم و بسیار خوشحال می شدم، استقبال مردم موجب شد تا شور و اشتیاق من در روستایی که وجود حشره کک اهالی آن روستا را اذیت می کرد و هر طلبه ای حاضر نمی شد در آن روستا فعالیت داشته باشد، من هر روز  برنامه های تبلیغی خود را در جمع مردم انجام می دادم و خرسندی من در انجام وظیفه نگرانی خانواده ام را از وجود این مسأله سرد کرده بود.

طلبه بودن افتخار است

طلبه بودن و در خدمت دین بودن بزرگ ترین افتخار است، طلبه موفق کسی است که با تکیه بر آمزه های دینی، علم و دانش خود و بهره مندی از کارگاه ها، دوره های آموزشی و نشست های نقد، رفتن به منبر بتواند استعدادهای طلبگی خود را شکوفا کند و در مسیر هدف خود که اصلاح جامعه، هدایت و تربیت و تحول معنوی است، اقدام کند.

الگو گرفتن در عرصه تبلیغ و حضور در منبر، ارتباط چهره به چهره، بهره مندی از فنون نوین تبلیغی و مخاطب شناسی، تبیین موضوع سخنرانی و منبر، تقسیم بندی بحث، بهره مندی از آیات و روایات در سخنرانی از جمله مواردی است در موفقیت مبلغان در عرصه تبلیغ نقش آفرین است.

طلبه نباید فراموش کند که حضور در عرصه تبلیغ موجب فاصله گرفتن از درس می شود، بلکه این حضور نه تنها عشق و علاقه او را نسبت به مسیر طلبگی بیشتر می کند بلکه به روز بودن اطلاعات علمی و بهره مندی از منابع دینی به موفقیت طلبه در عرصه تبلیغی کمک بیشتری می کند بنا براین طلاب ما نباید به بهانه تحصیل از رسالت تبلیغی خویش غافل شوند./9459/ز503/ب1

فاطمه ملکی
ارسال نظرات