۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۵۳۷۴۹۴
دبیر کمیته گفتمان مجمع تشخیص مصلحت نظام:

سیستم بانکداری فعلی، کشور را از رسیدن به اهداف کلان انقلاب باز می‌دارد

حجت الاسلام پیریایی گفت: مشکلاتی که در مقوله بانکداری کشور وجود دارد، ما را از رسیدن به اهداف کلان انقلاب باز می‌دارد، چرا که چنین سیستمی منجر به بزهکاری و مشکلات اخلاقی در جامعه می‌شود.
حجت الاسلام پیریایی

حجت الاسلام محمد‌حسین پیریایی، دبیر کمیته گفتمان مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به تاریخچه تأسیس بانک‌‌، بیان داشت: بانک یک واژه لاتین است و بر اساس پیشینه‌ای که دارد، درآمدش باید از محل درآمد‌های ربوی تأمین شود.

حجت الاسلام پیریایی اظهار داشت: محلی که بانک اولیه تأسیس شد با مبانی اسلامی و دینی سازگاری نداشته است، به همین علت طبیعی است که ایجاد کنندگان چنین سیستمی، درآمد از طریق ربا را یک مسأله کاملاً عادی و صحیح برای خود بدانند.

وی خاطرنشان کرد: سیستم بانکی بدون آن که تطبیقی با فرهنگ ملی و دینی ایرانیان داشته باشد، وارد کارزار سیاست‌های بزرگ پولی و مالی مردم ایران شد.

دبیر کمیته گفتمان مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در دوره‌ای که بانک‌های فراوانی در ایران تأسیس شد، به خوبی آشکار بود که ربا به صورت سیستماتیک در جامعه ایران رشد و نمو یافت.

وی ابراز داشت:‌ مردم کشور به خاطر کار‌های خلاف شرع حاکمیت و برخی آسیب‌هایی که سیستم بانکی بر جامعه اسلامی ایران وارد کرده بود، انقلاب کردند تا شرع مقدس اسلام، در زمینه‌های مختلف اداره جامعه از جمله مسائل پولی و بانکی نقش‌آفرینی کند.

معاون اطلاع رسانی بنیاد فرهنگی صبح قریب، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برخی از عناصر تکنیکال و لیبرال به شیوه‌های مختلف قوانینی که در محافل تقنینی وضع می‌شد، به گونه‌ای اجرا می‌کردند که امروزه کشور با معضل بزرگی به نام بانکداری ربوی رو به رو شده است.

وی با ابراز تأسف از نادیده گرفته شدن حکم مراجع تقلید عظام از سوی مسؤولان امر، تصریح کرد: پس از گذشت سه دهه از انقلاب، علما و مراجع تقلید بار‌ها اعتراض کرده و دغدغه‌های خود را در رابطه با خلاف شرع بودن برخی از فعالیت‌های بانکی با مردم در میان گذشته‌اند.

معاون اطلاع رسانی بنیاد فرهنگی صبح قریب، تأکید کرد: مشکلاتی که در مقوله بانکداری کشور وجود دارد، ما را از رسیدن به اهداف کلان انقلاب باز می‌دارد، چرا که چنین سیستیمی منجر به بزهکاری و مشکلات اخلاقی در جامعه می‌شود.

وی با ابراز گلایه از رفتار برخی اقتصاد‌دانان، عنوان کرد: متأسفانه برخی از اقتصاد‌دانان گمان می‌کنند که می‌توانند در رابطه با مسائل شرعی اظهار نظر کنند، از این رو به علما اجازه نمی‌دهند حکم شرعی فعالیت‌های اقتصادی را بیان کنند.

این استاد دانشگاه با شگفت‌ انگیز خواندن منع علما از بیان حکم شرعی فعالیت‌های اقتصادی از سوی برخی، اظهار داشت: پیش از آن که نظریات اقتصادی وارد ایران شود، حوزه‌های علمیه نظریات و تئوری‌های بسیاری در رابطه با اقتصاد داشته‌اند.

وی ابراز داشت: علما غیر از رعایت مبانی دینی و شرعی که در منابع اسلامی آمده است، توقع دیگری از سیستم اداری و اقتصادی کشور ندارند.

دبیر کمیته گفتمان مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آسیب‌هایی که نظام بانکی در اجرای اقتصاد مقاومتی وارد می‌سازد، تصریح کرد: درخواست دولتمردان از بانک‌ها برای نقش‌آفرینی در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کار بیهوده‌ای است.

وی افزود: زمانی که یک پایگاه مولد، کارگاه یا کارخانه‌ای از سیستم بانکی تسهیلاتی با سود سرسام‌آور دریافت می‌کند، در بازپرداخت اقساط ناتوان شده و در نهایت افراد بسیاری شغل‌های خود را به خاطر ورشکستگی آن مجموعه از دست خواهند داد، بنابراین چگونه می‌توان از بانک‌ها انتظار داشت تا به خوداتکایی و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور کمک کنند./878/۳۰۲/ح

ارسال نظرات